Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

huldah
Skapat 2016-09-23 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Guds rike
Med tanke på att att termen "Guds rike" förekommer minst 70 gånger i Bibeln och minst hälften i evangelierna, kan det vara viktigt? Jesus kom till jorden för att tala om detta rike, som redan profeten Daniel förutsagt skulle ta makten över jorden.

Jesus ville att vi skulle veta vad detta rike är, så väl så att vi kunde berätta det för andra:

Matt 24:14, 28:19,20

"... tillkomme ditt rike;..." Matt 6:10

"Men i de kungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike, som aldrig i evighet skall förstöras och vars makt inte skall överlämnas till något annat folk. Det skall krossa och göra slut på alla dessa andra riken, men själv skall det bestå för evigt." Daniel 2:44 SFB

Tror du att det är ett verkligt rike, regering som ska överta världsstyret över jorden?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-09-23 av Anonym
Ja, det är ett verkligt rike, men det är inte av denna världen eller så som vi människor gör ett rike.

Guds rike är Hans kropp.
Anonym
#2. Publicerat 2016-09-23 av Anonym
Ja, jag tror att Guds rike blir ett i högsta grad verkligt styre!
Anonym
#3. Publicerat 2016-09-23 av Anonym
Ja, det är ett verkligt rike, men det är inte av denna världen eller så som vi människor gör ett rike.

Guds rike är Hans kropp.
Det ligger något i det du säger, iallafall när jag läser dessa textcitat:

1 Kor 15:50 "Men det säger jag, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva det oförgängliga."
Joh 3:3 Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike."
vers 5 "Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. "

Rom 14:17 "Guds rike är inte mat och dryck, utan rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande."
1 Kor. 4:20 "Guds rike består inte i ord utan i kraft. "

Luk:17:20,21 " Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen.
Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er."

Luk 9:27 " Jag säger er sanningen: Några av dem som står här ska inte smaka döden förrän de fått se Guds rike."
Roffe
#4. Publicerat 2016-09-23 av Roffe

En­ligt de tre förs­ta evan­ge­li­er­na hand­la­de Je­su förkun­nel­se i hu­vud­sak om Guds ri­ke (ibland sägs ba­ra ”ri­ket”, t.ex. Matt 4:23, i Mat­teu­se­vange­li­et of­ta ”him­mel­ri­ket”). Ut­tryc­ket an­ty­der att Gud, he­la värl­dens rättmäti­ge härs­ka­re (Ps 24:1; 47:3), en dag skall åter­ta sitt her­ravälde, som rub­bats av onds­kans makt (jfr Sak 14:9). Guds ri­ke är det till­stånd som då upprättas (Matt 6:10). Det sker vid Mes­si­as fram­trädan­de, som kun­de tänkas på ett kon­kret jor­diskt sätt (jfr Mark 11:10; Apg 1:6) men som i NT framför allt förbinds med or­den om Människo­so­nen i Dan 7:13 f. Till det­ta ställe an­knyts tan­ken att ri­ket re­dan finns i him­len och att Människo­so­nen skall kom­ma med det (Matt 16:28; Luk 23:42). I ur­kyr­kan ta­las det om Kristi ri­ke (Ef 5:5); jfr 1 Kor 15:24, där det sägs att Kristus skall överlämna ri­ket åt Gud. Ut­tryc­ket ”Guds ri­ke” kan också användas om de an­sat­ser till gu­dom­ligt her­ravälde som ge­nom Je­sus finns re­dan på jor­den (Matt 12:28), som ut­breds ge­nom hans kyr­ka (Kol 1:13) och som råder in­om de tro­en­de (Luk 17:21).

Lik­som Gud en­ligt NT har sitt ri­ke har också djävu­len sitt. Även i det­ta fall är or­det fler­ty­digt. Det kan syf­
Anonym
#5. Publicerat 2016-09-23 av Anonym
= tusenårsriket? Det blir väl när Jesus sätter fötterna på Oljeberget igen? Alltså ett konkret styre med en enig, fredlig mänsklighet.
Anonym
#6. Publicerat 2016-09-23 av Anonym
Veronica skrev:
Det ligger något i det du säger, iallafall när jag läser dessa textcitat:

Luk:17:20,21 " Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen.
Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er."
Tack för pärlorna.

Detta talar Herren om, och det berör verserna ovan:

26Därför, om man säger till eder: 'Se, han är i öknen', så gån icke ditut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke. 27Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara. -- 28Där åteln är, dit skola rovfåglarna församla sig. (Matt 24)
huldah
#7. Publicerat 2016-09-24 av huldah
Ja, det är ett verkligt rike, men det är inte av denna världen eller så som vi människor gör ett rike.

Guds rike är Hans kropp.
...
Jag tror också att det är ett verkligt rike. Jag tror att regeringen är i himmelen och styr över jorden.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matteus+16:19&version=SVL
huldah
#8. Publicerat 2016-09-24 av huldah

En­ligt de tre förs­ta evan­ge­li­er­na hand­la­de Je­su förkun­nel­se i hu­vud­sak om Guds ri­ke (ibland sägs ba­ra ”ri­ket”, t.ex. Matt 4:23, i Mat­teu­se­vange­li­et of­ta ”him­mel­ri­ket”). Ut­tryc­ket an­ty­der att Gud, he­la värl­dens rättmäti­ge härs­ka­re (Ps 24:1; 47:3), en dag skall åter­ta sitt her­ravälde, som rub­bats av onds­kans makt (jfr Sak 14:9). Guds ri­ke är det till­stånd som då upprättas (Matt 6:10). Det sker vid Mes­si­as fram­trädan­de, som kun­de tänkas på ett kon­kret jor­diskt sätt (jfr Mark 11:10; Apg 1:6) men som i NT framför allt förbinds med or­den om Människo­so­nen i Dan 7:13 f. Till det­ta ställe an­knyts tan­ken att ri­ket re­dan finns i him­len och att Människo­so­nen skall kom­ma med det (Matt 16:28; Luk 23:42). I ur­kyr­kan ta­las det om Kristi ri­ke (Ef 5:5); jfr 1 Kor 15:24, där det sägs att Kristus skall överlämna ri­ket åt Gud. Ut­tryc­ket ”Guds ri­ke” kan också användas om de an­sat­ser till gu­dom­ligt her­ravälde som ge­nom Je­sus finns re­dan på jor­den (Matt 12:28), som ut­breds ge­nom hans kyr­ka (Kol 1:13) och som råder in­om de tro­en­de (Luk 17:21).

Lik­som Gud en­ligt NT har sitt ri­ke har också djävu­len sitt. Även i det­ta fall är or­det fler­ty­
Anonym
#9. Publicerat 2016-09-24 av Anonym
...
Jag tror också att det är ett verkligt rike. Jag tror att regeringen är i himmelen och styr över jorden.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matteus+16:19&version=SVL
Ja amen, så är ju tron.

"Ty allt som är fött av Gud, det övervinner världen; och detta är den seger som har övervunnit världen: vår tro."

(1 Johannesbrevet 5:4)

"Jag skall giva dig himmelrikets nycklar: allt vad du binder på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad du löser på jorden, det skall vara löst i himmelen.»" (Matt 16:19)
huldah
#10. Publicerat 2016-09-25 av huldah
Jeremia förstod behovet av en himmelsk regering!

" Herre, jag vet att människan inte har makt att själv styra sitt liv eller välja sin väg." - Jer 10:23
Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen