Skogsvandraren säger: Nu är det Helg! Önskar Er alla en välsignad helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2016-08-29 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Talet om tidens slut Matteus kap. 24–25
Hur upplever Ni kärleken?
Matt. 24:
10 Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra.11 Många falska profeter skall framträda och bedra många. 12 Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. 13 Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.
Vilka är det som kommer att kallna i kärleken? De flesta? Inte är det väl du och jag?
Bless...

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-08-29 av Anonym
"Men den som håller ut till slutet skall bli räddad"
Frågan blir kanske hur man håller ut?
Anonym
#2. Publicerat 2016-08-29 av Anonym
Hur upplever Ni kärleken?
Matt. 24:
10 Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra.11 Många falska profeter skall framträda och bedra många. 12 Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. 13 Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.
Vilka är det som kommer att kallna i kärleken? De flesta? Inte är det väl du och jag?
Bless...
De laglösa ligger risigt till, skulle jag säga.
Detta eftersom vi inte kan frambringa kärlek av oss själva, utan det är genom att göra det vi vet är rätt som Herren inflyter i oss med sin kärlek.
Därför uppmanar Han oss också att bättra våra gärningar (i UB)
Anonym
#3. Publicerat 2016-08-29 av Anonym
Bli ordets görare, inte bara dess hörare, annars tar ni miste. Den som hör ordet men inte gör vad det säger, han liknar en man som i en spegel betraktar sitt eget ansikte: han ser sig själv men går därifrån och har strax glömt hur han såg ut. Men den som har blickat in i den fullkomliga lagen, frihetens lag, och håller sig till den och inte glömmer vad han hört utan verkligen gör något, han blir salig genom det han gör.
(Jakobsbrevet 1:22-25)

Så, det vi bör göra är att hjälpa behövande på alla de vis. På riktigt, menar jag då, inte genom att snacka eller pga konstiga idéer världen idag vill plantera i oss.
Jag har bl.a. fått som förslag att jag kunde ägna mina dagar åt att laga mat åt och servera vuxna friska människor. Det vore givetvis inte en god gärning i verkligheten...
Anonym
#4. Publicerat 2016-08-29 av Anonym
Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.
(2 Tim 3:16-17)
huldah
#5. Publicerat 2016-08-29 av huldah
Vad jag förstår börjar prövningar hos dem som säger sig följa Kristus. Så var det redan på de första kristnas tid, då det förutsagda avfallet också kom. Fienden Satan är förstås mest intresserad att förleda dem han inte redan har i sitt våld.

Denna världens härskares mål är att utrota all religion. Därför...
Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod.
huldah
#6. Publicerat 2016-08-29 av huldah
Hur upplever Ni kärleken?
Matt. 24:
10 Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra.11 Många falska profeter skall framträda och bedra många. 12 Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. 13 Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.
Vilka är det som kommer att kallna i kärleken? De flesta? Inte är det väl du och jag?
Bless...
...
Jag har länge upplevt att kärleken mellan människor kallnar mer och mer, särskilt agape kärleken.

Vad tycker du själv? Hur håller man ut till slutet?
Anonym
#7. Publicerat 2016-08-29 av Anonym
...
Jag har länge upplevt att kärleken mellan människor kallnar mer och mer, särskilt agape kärleken.

Vad tycker du själv? Hur håller man ut till slutet?
1 Tess. 5

16 Var alltid glada, be utan uppehåll 18 och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus.

19 Släck inte Anden.

20 Förakta inte profetior, 21 men pröva allt, behåll det goda 22 och håll er borta från allt slags ont.

Roffe
#8. Publicerat 2016-08-29 av Roffe
Olja!
I Matt. 25 står att alla somnade!
1 Då blir det med himmelriket som när tio unga flickor gick ut med sina facklor för att möta brudgummen. 2 Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka. 3 De oförståndiga hade tagit med sig facklorna men inte någon olja till dem. 4 De kloka hade med sig både oljekrukor och facklor.5 När brudgummen dröjde blev alla dåsiga och föll i sömn. 6 Vid midnatt hördes ett rop: ’Brudgummen är här, kom ut och möt honom!’ 7 Då vaknade alla flickorna och gjorde i ordning sina facklor. 8 De oförståndiga sade till de kloka: ’Ge oss av er olja, våra facklor slocknar.’
Roffe
#9. Publicerat 2016-08-29 av Roffe
Matt 25:
9De kloka svarade: ’Den kan aldrig räcka både till oss och till er. Gå i stället och köp hos dem som säljer olja.’ 10Men medan de var borta och köpte kom brudgummen. De som stod färdiga följde med honom in till bröllopsfesten, och porten stängdes. 11Efter en stund kom de andra flickorna och ropade: ’Herre, herre, öppna för oss!’12Men han svarade: ’Sannerligen, jag känner er inte.’ 13Håll er därför vakna. Ni vet inte när dagen och timmen är inne.

Anonym
#10. Publicerat 2016-08-29 av Anonym
...
Jag har länge upplevt att kärleken mellan människor kallnar mer och mer, särskilt agape kärleken.

Vad tycker du själv? Hur håller man ut till slutet?
Genom att ha en personlig relation till Gud, daglig bön och lydnad.
Att man förnekar sig själv (köttets natur) och följer Jesus.

Typ nästan alla som avfallit ifrån sin tro har gjort det p.g.a att de i sin köttsliga natur älskade njutning mer än Gud Jesus dödae köttet, men vi själva måste välja vilken av de två anturer vi nu har vi vill leva hur, Köttet som för med sig död, eller Den Helgie Anden som ger god och riklig andlig frukt. :)

Gud välsigne dig. :)
Skogsvandraren säger: Nu är det Helg! Önskar Er alla en välsignad helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen