Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-08-28 av Anonym.
Aktiv kontra passiv tro!
Var ligger skillnaden i detta?

Finns det ens en skillnad, hur definerar vi de två olika? Menar man att man kan se det detta på utanpåskriften hos en människa? Klassifierar vi dessa människor olika, bättre sämre?

Handlar det om kyrkobesök? Annat? Bibelläsning?

Jag har nämligen stött på detta vid läsning av olika profiler.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-08-28 av Anonym
Var ligger skillnaden i detta?

Finns det ens en skillnad, hur definerar vi de två olika? Menar man att man kan se det detta på utanpåskriften hos en människa? Klassifierar vi dessa människor olika, bättre sämre?

Handlar det om kyrkobesök? Annat? Bibelläsning?

Jag har nämligen stött på detta vid läsning av olika profiler.
Dessa är endast benämningar, som inte existerar i praktiken. Tron är i sig något aktivt. Lika lite som aktiv aktivitet finns, eisterar aktiv tro. Därför existerar inte heller 'passiv tro', då en passiv tro inte alls är tro, utan något annat. En rätt ställd fråga blir därför: "Vad är skillnaden mellan tro och icke-tro?"
Anonym
#2. Publicerat 2016-08-28 av Anonym
Okey, det kan jag ju köpa. Då menar de väl helt enkelt "ljummen" istället. Hur låter det?
Anonym
#3. Publicerat 2016-08-28 av Anonym
Var ligger skillnaden i detta?

Finns det ens en skillnad, hur definerar vi de två olika? Menar man att man kan se det detta på utanpåskriften hos en människa? Klassifierar vi dessa människor olika, bättre sämre?

Handlar det om kyrkobesök? Annat? Bibelläsning?

Jag har nämligen stött på detta vid läsning av olika profiler.
Man måste kolla lite djupare.
Kristna har olika grader av övetygelse, t.ex för helande, men jag skulle säga att ''passiv tro'' är en som i själva verket inte tror (ingen övertygelse)

Den som inte tror är inte kristen.
Men sedan som sagt så finns det grader av tro och uppenbarelser. :)
Anonym
#4. Publicerat 2016-08-28 av Anonym
Om man agerar utifrån tro, tro utan gärningar är död har man en aktiv tro. Sedan tror jag tron är lika individuell och olika som det finns människor. Med andra ord det är svårt att döma eller avgöra om någon har en aktiv tro. Någon som inte ser ut att göra så mycket kanske ber mycket över andra. En favorithistoria är en kvinna som står utanför samhället, lite äldre och inte "värd" mycket i andras ägon som får besök av pastorn. Hon visar då en lista på ungdomar hon bett över. Alla dessa visste pastorn hade blivit frälsta. Gud har helt olika refererensramar än vi. Det som intet är väljer Gud ut vilket är underbara ord. Därför tycker jag i andliga frågor att man ska låta Gud döma för Han ser helheten. Det finns människor som går i kyrka regelbundet och sitter sig igenom predikningar och funderar över att klippa gräsmattan eller något annat. Kanske haft uppväxten i kyrkan och går dit för att träffa vännerna inte Gud. Allt ser perfekt ut utifrån. Fär övrigt har jag hört någon säga att h*n åkt i mercedes till kyrkan men numer blir det cykel pga ändrade omständigheter. Och att h*n blev bättre bemött när h*n kom i mercedes. Trist att höra. Yta framför det inre.
Anonym
#5. Publicerat 2016-08-28 av Anonym
Det kan vara att en del profiler menar att de har kristna värderingar men inte deltar i något kyrkligt sammanhang eller har tagit ställning mer än så. En gissning.
huldah
#6. Publicerat 2016-08-28 av huldah
Okey, det kan jag ju köpa. Då menar de väl helt enkelt "ljummen" istället. Hur låter det?
...
Ljummen är sämsta alternativet!

"Jag känner dina gärningar: du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore antingen kall eller varm.

16 Men nu, då du är ljum och varken varm eller kall, skall jag utspy dig ur min mun." Upp 3:15-16

Roffe
#7. Publicerat 2016-08-28 av Roffe
Tro kan ju vara av olika slag!
Aktiv tro:
I Jacobsbrev kan vi läsa om tro som visar sig i gärningsr:
Jacob 2:14 Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?
Aktiv frukt:
Överallt Bibeln står det om olika slags frukt. Den kan vara 30, 60 och 100 fallt osv.
I Matt. 3:8
Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen.

Anonym
#8. Publicerat 2016-08-29 av Anonym
huldah
#9. Publicerat 2016-08-29 av huldah
Tro utan gärningar är död, dvs ingen tro alls.

Lika lite som man säga att en man älskar en kvinna, men inte gör något för att visa det, lika lite visar man sin tro och kärlek till Jesus om man inte gör "det han befallt".
huldah
#10. Publicerat 2016-08-29 av huldah
Tro utan gärningar är död, dvs ingen tro alls.

Lika lite som man säga att en man älskar en kvinna, men inte gör något för att visa det, lika lite visar man sin tro och kärlek till Jesus om man inte gör "det han befallt".
..

Jakobsbrevet 2:17Svenska Folkbibeln (SFB):17 Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar.

Jesus själv visade sin kärlek till Fadern genom att lyda hans befallningar:

Johannes 14:31Svenska Folkbibeln (SFB)31 Men för att världen skall förstå att jag älskar Fadern och gör som Fadern har befallt mig, så stå upp och låt oss gå härifrån.

Jesus ville vi skulle lyda hans:Johannes 15:14
Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen