TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-07-25 av Anonym.
Den helige ande
Hur talar den?

Hur talar den med dig?

Hur talade den i GT,...NT?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-07-26 av Anonym
Genom drömmar, tankar, och känslor. :)

-||-

-||-

:)
fredrik92
#2. Publicerat 2016-07-26 av fredrik92
Gud har alltid talat med människan. Vi är ju Hans händer.
Tankar, impulser, drömmar... allt som förekommer inom oss, det använder Gud för att tala med oss ibland.
Anonym
#3. Publicerat 2016-07-26 av Anonym
DHA talade genom sina profeter i GT och genom sina evangelister och apostlar i NT, det vill säga genom hela Bibeln. Men något tillägg till Bibeln kommer inte, Bibeln är därmed den slutgiltiga och fullkomliga uppenbarelsen från Gud. Guds ord är Ande och liv och varje bok i Skriften är inspirerad av Gud.

Därför är DHA idag förbunden med Guds ord i Bibeln och kan inte skiljas från den. Så menade bland andra Luther och jag är inne på samma spår. DHA kan inte frikopplas från Skriften, för då handlar det om svärmeri och svärmeandar menade Luther. Jag tror också det förhåller sig så. Svärmeandar ger upphov till villoläror. Varifrån kommer annars villoläror och falska profeter?

Därför finner man DHA först och främst där Guds ord läses under bön eller där Guds ord predikas rent och klart, och inte är uppblandat med människotankar. I så fall får man pröva allt och behålla det goda och pröva andarna om de kommer från Gud, vilket förutsätter bibelkunskap hos den som prövar.

DHA talar med mig genom Guds ord och ibland andliga sånger.
Anonym
#4. Publicerat 2016-07-26 av Anonym
Eliav o Fredrik; Hur skiljs drömmar från DHA från vanliga drömmar, från vanliga tankar osv? När är det jag o när är det DHA?

magn: Jag tror också att DHA finns i ordet, genom bön öppnas bibeln ytterligare.
DHA ger sig också till känna när du ber.
Jag tror även att DHA finns utanför bibeln. O det är det som är utmaningen eller mer det underbara, glädjefulla att se, känna, höra, uppleva DHA där, i det levande livet, i mitt liv.
Anonym
#5. Publicerat 2016-07-26 av Anonym
Tack för svar, ska jag ju inte glömma att säga :)
fredrik92
#6. Publicerat 2016-07-27 av fredrik92
Den frågan har folk alltid ställt sig. Och det finns ingen självklart svar.
Man får försöka be Gud igen efteråt och fråga: Var det här från dig eller mig? Förhoppningsvis får man då rätt känsla i kroppen.
Men det finns aldrig några garantier för att något kommer från Gud. Det finns många som tror att de säger det som Gud vill att de ska säga eller gör det som Gud vill att de gör.

Det finns en anledning till att det heter TRO.
Anonym
#7. Publicerat 2016-07-27 av Anonym
Den HA är vår hjälpare, undervisare och tröstare. Jag har fått tre saker från HA som jag är säker på kommer från HA. Min nåd ska följa dig i alla dina livsdagar. Saliga de som sörjer ty de skola bli tröstade och att Gud är min "pappa". När min mormor dog fick jag blott en dag ett ögonblick i sänder, Lina Sandells psalm.
Anonym
#8. Publicerat 2016-07-27 av Anonym
Broken wings: det låter tryggt det du skriver. :). Tack för att du delade med dig av egna erfarenheter!

fredrik: Kan tänka mig att det också inte får gå stick i stäv med bibeln. att man prövar det man tror sig ha fått mot det som står i bibeln......

Tack för era tankar o svar. det gör min bild större,...eller mer hel....

Vidare; jag är en väldigt jordnära människa, vill se intellektuellt o förstå, o DHA är lite svår att greppa. Den här personliga kontakten med herren sker ju via DHA....nutids-, mitt i livet-kontakten,.....jag undrar om fler vill dela med sig av sina erfarenheter av DHA, jag vet att det många gånger kan vara väldigt personligt,....men de delar som känns helt ok att dela skulle jag gärna vilja få läsa om, höra om.....
Varmblodig
#9. Publicerat 2016-07-28 av Varmblodig
Nu är det väldigt länge sedan jag tänkte på detta och åsikterna är säkert väldigt samfundsberoende.

Men här är mina tankar baserat på bibeln mest, inte egen erfarenhet:

Hänförelse och tungotal.

Personligen inte alls, har aldrig gjort vad jag vet av/kännt.

Inte alls i GT, den fick vi istället för Jesus när han drog(pingst).
Anonym
#10. Publicerat 2016-07-28 av Anonym
Jag upplever att Den helige Ande har väglett mig mycket i Skriften, så att jag personligen kan se en del utav den stora bilden. När pusselbit efter pusselbit sammanlänkas, och man dras in i Bibeln och Guds verk mer och mer, så känner man en stark förundran för Gud.

Jag upplever även att Den helige Ande ger känslotecken i mitt hjärta att jag ska skänka en slant till romen som sitter utanför Ica, att jag lättare kan tänka mig in i andras situationer och bli tagen, precis som om det handlade om mig. Eftersom jag är väldigt blyg är det sällan jag följer den helige Ande men när jag väl gör det - bubblar det till av glädje inuti mig. Då brukar jag tacka Gud, det är ju trots allt hans verk i mig. Ni får gärna be för mig, att Gud stärker mig i anden så att jag vågar gå fram och så.
TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen