TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-06-26 av Anonym.
Vad innebär frälsningen?
Vad betyder det att man är frälst?
Om man följer ordalydelsen så är det att man är räddad. Räddad från den här världen in till det eviga livet. Men sedan är frågan den om man hoppas på det eviga livet i det kommande fredsriket eller om man hoppas på evigt liv i himmelen.
Nu undrar kanske någon om jag är inspirerad av läror från Jehovas Vittnen. Men faktum är att om man studerar Bibeln och särskilt den sista boken i bibeln, Johannes Uppenbarelsen, lite noggrannare så finner man att det inte endast utlovas ett evigt liv i himmelen utan det talas även om en framtida plan här på jorden.
Sedan kan man diskutera hur vår frälsning ser ut här och nu i den här världsordningen. Vad innebär det att vi föds på nytt? Förväntas vi att vi i och med frälsningen ska vara på ett särskilt sätt? Hur då isåfall. Bör vi vara hänförda och lyriska som ett resultat av frälsningen? Eller räcker det med att vi känner en stark övertygelse inför den högste och att vi definitivt bestämt oss för att följa honom och hans vilja?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-06-26 av Anonym
Herrens rike är Han kyrka, Hans kropp. Detta oavsett om vi bokstavligen är kvar här på jorden eller ej.

Pröva er själva! säger Ordet. Märker vi att Kristus finns hos oss?
Blir vi bättre, på det stora hela, eller blir vi sämre? Blir vi mer lika Honom, eller går vi åt det andra hållet?

Jag tror att det finns två vägar att gå: närmre Herren eller bort från Herren. Antingen går vi åt rätt håll, eller så går vi åt fel håll. Färdiga blir vi inte ens på en evighet, eftersom Herren alltid är större än allt och det inte finns någon ände på Hans kärlek (alltså kan vi alltid älska mer än vad vi gör).
Anonym
#2. Publicerat 2016-06-26 av Anonym
En del blir säkert lyriska men det är nog olika. Man förändras som person i ord och gärningar och lämnar den gamla människan bakom sig.
Anonym
#3. Publicerat 2016-06-27 av Anonym
Tänkvärda ord och förhoppnings är det så att de flesta börjar ett nytt liv i gemenskap med kristus. Men är det så säkert egentligen att man förändras så mycket? Kvarstår inte ganska mycket hos människan i sin tidigare personlighet?
Anonym
#4. Publicerat 2016-06-27 av Anonym
Tänkvärda ord och förhoppnings är det så att de flesta börjar ett nytt liv i gemenskap med kristus. Men är det så säkert egentligen att man förändras så mycket? Kvarstår inte ganska mycket hos människan i sin tidigare personlighet?
Jag upplever det som att bli mer och mer den jag från början var menad att vara, snarare än att Herren gör mig till en annan personlighet.

"Fåren" Herren talar om, de är våra böjelser för det goda och dessa är kvarlevor av liv från Herren. Det är dessa Han kallar och leder i oss.

Själva frälsningen är att Herren renar vår vilja, alltså att vi gör, vill och tänker godhet (kärlek) utan att ens reflektera över det. Tills dess jag är där på alla plan är det en bit kvar, kan jag säga. Alltså säger jag inte att jag är räddad, bara att Herren lovat att rädda mig.

Hur upplever du att du förändrats?
Anonym
#5. Publicerat 2016-06-27 av Anonym
Ordet frälsning kommer ifrån ''att bli avkedjad''

Vi har blivit avkedjade syndens slaveri, om man inte är född på nytt så är man inte heller avkedjad.
Man kan itne vara syndens slav (kedjad) och tillhöra Gud.
Jesus kom för att avkedja oss ifrån syndens välde/bojor.

HalleluYah! :)
Anonym
#6. Publicerat 2016-06-27 av Anonym
Som jag har upplevt det hela med min frälsning är en beslutsamhet att välja gud och det kristna livet. Livets väg om man så får säga. För min del har det inte handlat om någon större själslig upplevelse som hänförelse så att säga.
Men själva känslan att ha valt den rätta vägen, att välja att leva i världen men inte av världen har givit mig en oerhört behagllig känsla av trygghet och tillfredsställelse.

Tack och lov att det finns någon som är större och högre än människan
TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen