Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-06-18 av Anonym.
”Ledsen mamma, jag hade fel om Förintelsen”

Sevärd fem minuters video med kvinna som blev mobbad som barn för sin tyska härkomst.

Monika Schaefer, tysk-kanadensisk kvinna spelar fiol och ber postumt sina föräldrar om ursäkt.
I yngre dagar hade hon anklagat föräldrarna och deras generation för att inte ha
"förhindrat Förintelsen", som hon nu menar aldrig har inträffat. Vi får några kortfattade förklaringar till varför detta inte skall ha skett, samtidigt som vi får intressanta lästips.

Är detta sant, att "Förintelsen aldrig har inträffat"?

Video, fem minuter lång:

https://www.youtube.com/watch?v=E0_BZphQ7Qo


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Allvarligt,.......?

Ifrågasätter du förintelsens vara?
Anonym
#2. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Allvarligt,.......?

Ifrågasätter du förintelsens vara?
Frågan gällde om nämnda kvinna har rätt eller fel. Hon har troligen studerat ämnet de senaste åren och verkar säker på sin sak.

Jag gick i grundskolan på 1960-talet och vi hörde aldrig talas om att så skulle ha skett, så jag har aldrig trott på detta.

Dessutom läste jag som 15-åring i en tidning att det var tyskar som satt i dessa fångläger, tror det var Sachsenhausen, som efter kriget användes av de allierade, till långt in på 1950-talet.
Anonym
#3. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Aldrig trott på förintelsen.

Du har inte efter att du gått i skolan tänkt att du kanske ska ändra uppfattning efter vad du Måste ha hört o träffat på om förintelsen sedan dess?
Anonym
#4. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Aldrig trott på förintelsen.

Du har inte efter att du gått i skolan tänkt att du kanske ska ändra uppfattning efter vad du Måste ha hört o träffat på om förintelsen sedan dess?
Nej det har jag aldrig gjort utom i serietidningar på 1960-talet. Hörde inget om någon "förintelse" under gymnasietiden heller. Jag kanske hade bra lärare som förstod att detta inte var något att tro på? Men jag gillade historia och läste en del om andra världskriget och såg en del krigsfilmer.

Senare läste jag Bibeln också, den blev viktigare och en del kristen litteratur. Bland annat Kjell Sjöbergs bok "Låt Varna Er!", som varnade för bland annat riktningar inom judendomen som "gått vilse i avgrundsdjup av andligt mörker". Jämför med Joh. 8:42-44. Så jag fick tidigt med mig en sund skepsis mot dylika historier.

Anklagelserna mot tyskarna för att ha "mördat sex miljoner judar" kommer från början från Sovjetunionen, som på den tiden styrdes av Stalin och hans hantlangare. Det var Röda armén som "befriade" Auschwitz.
Anonym
#5. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Anonym
#6. Publicerat 2016-06-18 av Anonym

Sevärd fem minuters video med kvinna som blev mobbad som barn för sin tyska härkomst.

Monika Schaefer, tysk-kanadensisk kvinna spelar fiol och ber postumt sina föräldrar om ursäkt.
I yngre dagar hade hon anklagat föräldrarna och deras generation för att inte ha
"förhindrat Förintelsen", som hon nu menar aldrig har inträffat. Vi får några kortfattade förklaringar till varför detta inte skall ha skett, samtidigt som vi får intressanta lästips.

Är detta sant, att "Förintelsen aldrig har inträffat"?

Video, fem minuter lång:

https://www.youtube.com/watch?v=E0_BZphQ7Qo


Nej, det är inte sant.
men jag förstår tjejen, tänk dig själv vilken börda det vore att bära på en skuld av denna storlek, förintelsens offer lever som vittnen än i dag och för varje gång ett vittne beskriver förintelsens fasor blir bördan allt tyngre att bära.
och även om denna tjejs föräldrar inte var indirekt eller direkt ansvariga, finns/fanns omgivningens fördömande som en skugga över Tyskland.
En orättvis dom, det tyska folket var till stor del ovetande om vad som skedde i dessa dödsläger.

Sååå, när jag ser den glada kvinnan kan jag förstå att hon har klängt sig fast vid någon sorts konspirationsteori där judarnas förintelse icke anses vara sanningen. Självklart finner hon då en anledning att kasta av sig den börda som anklagelsen av föräldrarna innebar. Kanske åratal av oförmåga att förstå varför hennes mamma inte "gjort något".
det enkla svaret borde vara att mamman inte varken visste, eller kunde göra något.

Men kvinnan är fri från det som bundit henne och det är väl bra. Att be om förlåtelse när anklagelsen är ogrundad leder endast till det goda. Jag tror att även mamman kände skuld, eftersom hon inte gav dottern ett tillfredsställande svar: Jag visste inte, jag kunde inget göra.
Må vi aldrig glömma!
Anonym
#7. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Det finns några här som är Nazister och kommer alltid att driva ide om som denna.
Anonym
#8. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Det finns några här som är Nazister och kommer alltid att driva ide om som denna.
Anonym
#9. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Ja, vi väljer alla vad vi vill tro på, vad vi förnekar, blundar för, förvränger. Vad vi anser är fakta är också ett val verkar det som. Vi väljer om vi vill tro på människorna som har upplevt det, vi väljer att tro........vi väljer vilka ögon vi vill se med, vad vi vill ha i hjärtat, vad vi vill värna om.

O jag tror vi båda väljer att tro på sanningen,.....o jag väljer att tro att din sanning inte är min.

Den är inte min.

Förintelsen har ägt rum. Det är sanningen.

Den Enda, verkliga sanningen.
Anonym
#10. Publicerat 2016-06-18 av Anonym
Är inte detta bakgrundsfakta och sanningen om jude-förintelsen? Ganska lång video, men snälla, kika ändå när tid finns.

https://www.youtube.com/watch?v=-32A30UE1oI
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen