Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-05-17 av Anonym.
Blodtransfusion och Bibeln.
Blodtransfusion kom på tal i en av JV:S trådar här och jag vill öppna en tråd i ämnet.
Jehovas vittnes lära om förbud, bygger på dessa Bibeltexter (nedanstående). Hur tolkat du dessa texter?:

1 Moseboken 9:3,4 Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta. 4 Men kött som har sin själ i sig, nämligen sitt blod, skall ni inte äta, 5 och för ert eget blod, som har er själ i sig, skall jag kräva räkenskap. Jag skall utkräva det av alla djur, likaså av människorna. Av var och en som dödar sin broder skall jag utkräva den människans liv.


3 Moseboken 17:10 Och om någon av Israels hus eller av främlingarna som bor bland dem förtär något blod, skall jag vända mitt ansikte mot den som äter blodet och utrota honom ur hans folk. 11 Ty kroppens liv är i blodet, och jag har givit er det till altaret, till att bringa försoning för era själar. Det är blodet som bringar försoning genom själen som är i det.


5 Moseboken 12:23 23 Men se till att du inte förtär blodet, ty blodet är livet, och du får inte äta livet tillsammans med köttet. 24 Du får inte förtära det. Du skall hälla ut det på marken som vatten. 25 Du får inte förtära det, för att det må gå dig väl, och dina barn efter dig, när du gör det som är rätt i Herrens ögon.

Apostlagärningarna 15:28, 29 28 Den helige Ande och vi har beslutat att inte lägga på er någon mer börda förutom följande nödvändiga regler: 29 att ni håller er borta från kött offrat till avgudar, från blod, från kött av kvävda djur och från sexuell omoral. Ni gör rätt om ni undviker sådant. Allt gott!"

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-05-17 av Anonym
Det handlar om förtäring av blod från djur, antar jag.
Anonym
#2. Publicerat 2016-05-17 av Anonym
Herrens blod är det gudomligt sanna, och blod i motsats mening (offrat åt avgudar) våld tillfogat Ordet (som tex det människan gjorde mot Herren på korset). "Blod" är då Herrens gudomliga sanning vanhelgad, förfalskad genom ondska.

"I Ordet var liv". I blodet är själ.

Vanhelgelse är att ta det gudomliga för att främja sin ondska.
Snöflingan
#3. Publicerat 2016-05-17 av Snöflingan
Jag är kritisk till hur man tolkas texterna eftersom det är svårt att "anpassa" reglerna i vad vi ser västerländsk sjukvård. Tex. transplantation sker inte enbart människa från människa idag, utan en del kommer tex. från grisar. Ska vi då neka barnen tio år till med en 25 årig mamma eller ska vi ge mamman tid med en transplantation från djur? Eller ett annat sätt att se det. Man kan neka all behandling med organ och låta människor dö istället. Så vad är rätt och fel?

Personligen kan jag tycka att kött över huvudtaget är något man ska ifrågasätta att äta. Även om man äter kött behöver man inte frossa i det.
Anonym
#4. Publicerat 2016-05-17 av Anonym
Jag är kritisk till hur man tolkas texterna eftersom det är svårt att "anpassa" reglerna i vad vi ser västerländsk sjukvård. Tex. transplantation sker inte enbart människa från människa idag, utan en del kommer tex. från grisar. Ska vi då neka barnen tio år till med en 25 årig mamma eller ska vi ge mamman tid med en transplantation från djur? Eller ett annat sätt att se det. Man kan neka all behandling med organ och låta människor dö istället. Så vad är rätt och fel?

Personligen kan jag tycka att kött över huvudtaget är något man ska ifrågasätta att äta. Även om man äter kött behöver man inte frossa i det.
Det vore bra om sjukvården hade bättre alternativ än djur, speciellt grisar. Vem vill ha grisdelar i kroppen?
En svår fråga det här med transplantationer. Alla vill väl överleva om det går. Bibeln säger inget om transplantationer, naturligtvis.
Jag tror att fler kommer att gå mot mer vegetarisk mat, det ligger liksom i tiden.
Snöflingan
#5. Publicerat 2016-05-17 av Snöflingan
Det vore bra om sjukvården hade bättre alternativ än djur, speciellt grisar. Vem vill ha grisdelar i kroppen?
En svår fråga det här med transplantationer. Alla vill väl överleva om det går. Bibeln säger inget om transplantationer, naturligtvis.
Jag tror att fler kommer att gå mot mer vegetarisk mat, det ligger liksom i tiden.
Om du har valet mellan att dö ganska snart eller en hjärtklaff från en gris, så tror jag att de flesta skulle välja en hjärtklaff. Har själv jobbat med flera som har kunnat leva ett "normalt" liv efter en ny hjärtklaff från gris. Troligen hade jag också gjort det valet. Speciellt om jag hade haft familj.

Det här med grisklaffar är inget nytt. Det har man hållt på med i flera år med goda resultat. Så ja, återigen. Tycker inte att det finns några självklarar rätt och fel här. Snarare är det upp till varje patient att bestämma...

Kött är inte så gott som man tror att det är... *Snöflingan tuggar på en kålrot samtidigt som hon skriver det här, ekologisk naturligtvis* :-)
Anonym
#6. Publicerat 2016-05-17 av Anonym
Om ett mänskligt organ för transplantation inte innehåller främmande blod, vad gäller då? Man kan på förhand ha lämnat eget blod till operationen. En tanke bara.
Anonym
#7. Publicerat 2016-05-17 av Anonym
Tack för svaren!

Har kämpat med detta blodförbud i många år, både att äta och som transfusion. Som ung blev jag medveten om vad en vägrad blodtransfusion kan betyda. Och nej, jag var inte JV och inte heller mina föräldrar men även utanför Jv fanns i vissa tolkningar en tyst lära kring faran med att ta emot och äta blod.

Jag vill kika på texten i GT. Där är det klart och tydligt uppenbart att förbudet gäller "att förtära" blod.
Och, det beror på att blodet som rymmer själen är till för altaret..... "11 Ty kroppens liv är i blodet, och jag har givit er det till altaret, till att bringa försoning för era själar. Det är blodet som bringar försoning genom själen som är i det."

Är det inte uppenbart att 3 Mos-texten talar om djurkött vars blod skall offras på altaret till vår försoning?
Det skall icke förtäras, ätas av folket, eftersom försoningen genom det ultimata offret, Jesus Kristi blod, ännu inte fullbordats...

Samt, 1 Mos texten.. där säger Gud så här: " 4 Men kött som har sin själ i sig, nämligen sitt blod, skall ni inte äta, 5 och för ert eget blod, som har er själ i sig, skall jag kräva räkenskap. Jag skall utkräva det av alla djur, likaså av människorna. Av var och en som dödar sin broder skall jag utkräva den människans liv. "

Talar inte den texten om två förbud, mord och att äta blod? Återigen djurköttets blod.. och för vårt eget blod utkräver Gud liv för liv.
texten i 1 Mos tyck varna för att förtära det blod som är menat för altaret, återigen. Och att spilla genom att döda "sin broder".

Slutligen Apg och Paulus: Jag kan ur Jesu ord där han i Matt 1:11 säger att:- "Det som kommer in i munnen gör inte människan oren. Men det som går ut ur munnen, det orenar henne."- se att blodmat inte kan göra människan oren... men Paulus säger: "Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som vänder sig till Gud utan endast skriva till dem att de skall avhålla sig från sådant som orenats genom avgudadyrkan,... i denna avgudadyrkan ingår att äta blod från kött som skall tillägnas altaret i GT..

Ingenstans finner jag förbudet mot att "ta emot blod i sina ådror" för att rädda liv.
Tänker på sabbaten igen, där Jesus frångår vilan och säger: Om en oxe ramlar ner i brunnen på sabbaten, drar ni då inte upp djuret och räddar det... fritt citerat...
När det inte finns ett enda direkt förbud för att rädda jordiskt liv genom blodöverföring, varför skall då människor dö när en oxe kan räddas där tydligen sabbatsbudet förbjuder arbete på sabbaten..?!
Snöflingan
#8. Publicerat 2016-05-17 av Snöflingan
Om ett mänskligt organ för transplantation inte innehåller främmande blod, vad gäller då? Man kan på förhand ha lämnat eget blod till operationen. En tanke bara.
Ett mänskligt organ för transplantation innehåller bara mänskligt blod, eller syftar du på något annat?
Snöflingan
#9. Publicerat 2016-05-17 av Snöflingan
Tack för svaren!

Har kämpat med detta blodförbud i många år, både att äta och som transfusion. Som ung blev jag medveten om vad en vägrad blodtransfusion kan betyda. Och nej, jag var inte JV och inte heller mina föräldrar men även utanför Jv fanns i vissa tolkningar en tyst lära kring faran med att ta emot och äta blod.

Jag vill kika på texten i GT. Där är det klart och tydligt uppenbart att förbudet gäller "att förtära" blod.
Och, det beror på att blodet som rymmer själen är till för altaret..... "11 Ty kroppens liv är i blodet, och jag har givit er det till altaret, till att bringa försoning för era själar. Det är blodet som bringar försoning genom själen som är i det."

Är det inte uppenbart att 3 Mos-texten talar om djurkött vars blod skall offras på altaret till vår försoning?
Det skall icke förtäras, ätas av folket, eftersom försoningen genom det ultimata offret, Jesus Kristi blod, ännu inte fullbordats...

Samt, 1 Mos texten.. där säger Gud så här: " 4 Men kött som har sin själ i sig, nämligen sitt blod, skall ni inte äta, 5 och för ert eget blod, som har er själ i sig, skall jag kräva räkenskap. Jag skall utkräva det av alla djur, likaså av människorna. Av var och en som dödar sin broder skall jag utkräva den människans liv. "

Talar inte den texten om två förbud, mord och att äta blod? Återigen djurköttets blod.. och för vårt eget blod utkräver Gud liv för liv.
texten i 1 Mos tyck varna för att förtära det blod som är menat för altaret, återigen. Och att spilla genom att döda "sin broder".

Slutligen Apg och Paulus: Jag kan ur Jesu ord där han i Matt 1:11 säger att:- "Det som kommer in i munnen gör inte människan oren. Men det som går ut ur munnen, det orenar henne."- se att blodmat inte kan göra människan oren... men Paulus säger: "Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som vänder sig till Gud utan endast skriva till dem att de skall avhålla sig från sådant som orenats genom avgudadyrkan,... i denna avgudadyrkan ingår att äta blod från kött som skall tillägnas altaret i GT..

Ingenstans finner jag förbudet mot att "ta emot blod i sina ådror" för att rädda liv.
Tänker på sabbaten igen, där Jesus frångår vilan och säger: Om en oxe ramlar ner i brunnen på sabbaten, drar ni då inte upp djuret och räddar det... fritt citerat...
När det inte finns ett enda direkt förbud för att rädda jordiskt liv genom blodöverföring, varför skall då människor dö när en oxe kan räddas där tydligen sabbatsbudet förbjuder arbete på sabbaten..?!
Intressant och bra skrivet...
Anonym
#10. Publicerat 2016-05-17 av Anonym
Jag tog emot två påsar blod för ca två år sedan och jag var tacksam. När den första gick in kände jag hur jag blev piggare. Jag fick inte gå hem förrän jag fått de två påsarna. Då skulle jag vara utblandad med två själar numer. :)
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen