Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-04-29 av Anonym.
Vilket samfund ligger närmast sanningen?
Vilket samfund ligger närmast sanningen rent bibliskt enligt dig? Motivera varför.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Finns ingen som ligger nära eller långt ifrån.
Anonym
#2. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Herrens kyrka är alltid i Sanningen.
Herrens kyrka är det goda i var människa.
Varför? Därför att detta är kyrkan.

.. Men det var väl inte det du frågade efter, och därför svarar jag att Nya Kyrkans lära ligger närmast sanningen.
Detta är mitt svar, därför att det är så Herren har visat mig det. Den läran är också logisk, "omystisk" och på alla vis biblisk (säger inte emot sig själv).
Anonym
#3. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Finns ingen som ligger nära eller långt ifrån.
Så alla samfund tolkar bibeln lika menar du?
Anonym
#4. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Herrens kyrka är alltid i Sanningen.
Herrens kyrka är det goda i var människa.
Varför? Därför att detta är kyrkan.

.. Men det var väl inte det du frågade efter, och därför svarar jag att Nya Kyrkans lära ligger närmast sanningen.
Detta är mitt svar, därför att det är så Herren har visat mig det. Den läran är också logisk, "omystisk" och på alla vis biblisk (säger inte emot sig själv).
Ok den kyrkan känner jag inte till faktist,får googla om den. Det finns folk inom varje samfund som säger att Gud talat om för dem att just det samfundet de valt är det rätta.
Anonym
#5. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Ok den kyrkan känner jag inte till faktist,får googla om den. Det finns folk inom varje samfund som säger att Gud talat om för dem att just det samfundet de valt är det rätta. [/quote

Kolla Swedenborgs läror.
Anonym
#6. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Vilket samfund ligger närmast sanningen rent bibliskt enligt dig? Motivera varför.
---------------------------------------------

Rätt svårt att svara på. Jag tror på individer. Även om Jehovas vittnen, mormoner räknas som villoläror tror jag Gud ser till människans hjärta och bedömmer utifrån det. Med andra ord, vilket samfund du än är med i så bedöms du individuellt. Vissa går till den "rätta" kyrkan men har det mer som ett söndagsnöje där man ska hälsa på gamla bekanta och man i princip bryr sig inte om kristet liv resten av veckan.
Anonym
#7. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
http://www.nyakyrkan.se/
Här är Nya Kyrkan i Sverige.
Ok den kyrkan känner jag inte till faktist,får googla om den. Det finns folk inom varje samfund som säger att Gud talat om för dem att just det samfundet de valt är det rätta.
Ja det gör det, och sådant går ju knappast att använda för att leda någon annan. Herren leder oss alla i all mån Han kan, och precis allt som händer är till vårt bästa i slutändan. Med det menar jag att Herren mycket väl kan leda oss genom olika yttre vägar, och det gör Han också. Allt är ju för att vi ska komma till Honom Själv, det Nya Jerusalem. Herrens lära är en lära om Kärlek, Hans kärlek till oss och därmed också vår kärlek till godheten i våra medmänniskor.

Jag är inte med i "Nya Kyrkan", alltså samfundet. Jag är "frilansare".

"Off The Left Eye" på youtube tar upp Sedenborgs skrifter på ett lättförståeligt och lättsmält sätt, och har i mitt tycke även en del trevliga program där lyssnare kan ringa in. Ska nedan posta en kort snutt om himmelriket som jag tycker om:
Anonym
#8. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Anonym
#9. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
---------------------------------------------

Rätt svårt att svara på. Jag tror på individer. Även om Jehovas vittnen, mormoner räknas som villoläror tror jag Gud ser till människans hjärta och bedömmer utifrån det. Med andra ord, vilket samfund du än är med i så bedöms du individuellt. Vissa går till den "rätta" kyrkan men har det mer som ett söndagsnöje där man ska hälsa på gamla bekanta och man i princip bryr sig inte om kristet liv resten av veckan.
Ja det är en sak som irriterar mig med många kristna, att man i stort sett lever ett vanligt liv som alla andra och det enda som skiljer är att man går i kyrkan på söndagarna. Då har jag mer respekt för kristna som är öppna och radikala i sin tro. Det är i alla fall ärligt.
Anonym
#10. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Ja det gör det, och sådant går ju knappast att använda för att leda någon annan. Herren leder oss alla i all mån Han kan, och precis allt som händer är till vårt bästa i slutändan. Med det menar jag att Herren mycket väl kan leda oss genom olika yttre vägar, och det gör Han också. Allt är ju för att vi ska komma till Honom Själv, det Nya Jerusalem. Herrens lära är en lära om Kärlek, Hans kärlek till oss och därmed också vår kärlek till godheten i våra medmänniskor.

Jag är inte med i "Nya Kyrkan", alltså samfundet. Jag är "frilansare".

"Off The Left Eye" på youtube tar upp Sedenborgs skrifter på ett lättförståeligt och lättsmält sätt, och har i mitt tycke även en del trevliga program där lyssnare kan ringa in. Ska nedan posta en kort snutt om himmelriket som jag tycker om:
Ah ja ett av mina intressen är ju att forska om nära döden upplevelser, och jag såg en av hans videor där han tar upp olika dimensioner som man kan komma till efter döden enligt Swedenborg.