Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-04-29 av Anonym.
Tråden för hemmafix och trix
I den här tråden fixas och trixas för hemmet med allt från broderi till stenläggning. Jag vill veta om allt ni gör själva till ert hem, både därför att min näsa ständigt är blöt och därför att jag behöver inspiration

Jag tycker mycket om att renovera möbler och gillar även att ägna mig åt större projekt, och jag tänkte att detta kunde bli en tråd där vi babblar om hur det går för oss... vilka knep som funkar, och vilka misstag vi gör på resan mot ett lite finare hem.

Högst upp på min "att-göra-lista" står nu att mura en mur samt gjuta en trappa, på delad första plats med att bygga om en garderob till ett förvaringsskåp som ser ut som ett hus.
Som sagt så får jag inte ändan ur vagnen, och velar dessutom mellan vad jag ska starta med.. :P

Har ni några projekt, stora eller små, på gång?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Jag är djupt imponerad av dina stora projektplaner Kalvdans. Har inga såna ambitioner alls.
Anonym
#2. Publicerat 2016-04-29 av Anonym
Jag är djupt imponerad av dina stora projektplaner Kalvdans. Har inga såna ambitioner alls.
Åh tack... än sålänge är det mest mycket snack och liten verkstad, som sagt, men det är meningen att jag ska komma igång snart.
huldah
#3. Publicerat 2016-05-01 av huldah
Vad inspirerande! Skulle själv behöva mura, grund till postlåda. Har du tips och råd till amatör. Gamla oavslutade projekt är träbåtar. Drömmer om miljö lösningar.
Anonym
#4. Publicerat 2016-05-01 av Anonym
Vad inspirerande! Skulle själv behöva mura, grund till postlåda. Har du tips och råd till amatör. Gamla oavslutade projekt är träbåtar. Drömmer om miljö lösningar.
Träbåtar, det låter skoj. Har aldrig pysslat med sådana, men de har en särskild charm tycker jag.

Jag har en vän som är mycket inne på självhushåll och olika lösningar för att skapa egen el och sådant. Är det detta du menar?

Murning... jag är också amatör på detta, har iof murat en del förr men något proffs är jag då rakt inte :P
Ska du göra en grund för lådan så att den står i alla väder, eller hur menar du? Känner mig lite dum som inte fattar vad du menar, min egen låda är fästad på en stolpe i marken ;P
Är det en sådan där stor låda som står på backen?
Anonym
#5. Publicerat 2016-05-01 av Anonym
Nu har jag konkat sten och grus, och är snart klar för att börja bygga formen till trappan. Fick bli denna jag började med alltså... Jag kan rekommendera att ta med två unga killar om någon annan tant skulle få för sig att bära sten en dag, för det gick betydligt lättare när man hade lite hjälp ;)
huldah
#6. Publicerat 2016-05-01 av huldah
Träbåtar, det låter skoj. Har aldrig pysslat med sådana, men de har en särskild charm tycker jag.

Jag har en vän som är mycket inne på självhushåll och olika lösningar för att skapa egen el och sådant. Är det detta du menar?

Murning... jag är också amatör på detta, har iof murat en del förr men något proffs är jag då rakt inte :P
Ska du göra en grund för lådan så att den står i alla väder, eller hur menar du? Känner mig lite dum som inte fattar vad du menar, min egen låda är fästad på en stolpe i marken ;P
Är det en sådan där stor låda som står på backen?
...
Har alltid älskat att laga sånt som egentligen skulle slängas, typ trasiga kläder. Självhushåll och sol el är intressantl Älskar trä och miljö tänk för sjön. Grannen har gjutit sin låsbara låda i betong. Hann inte i höstas innan kölden kom. Gräver en grop, blandar betong och sand, så inte boven tar lådan?
Anonym
#7. Publicerat 2016-05-01 av Anonym
...
Har alltid älskat att laga sånt som egentligen skulle slängas, typ trasiga kläder. Självhushåll och sol el är intressantl Älskar trä och miljö tänk för sjön. Grannen har gjutit sin låsbara låda i betong. Hann inte i höstas innan kölden kom. Gräver en grop, blandar betong och sand, så inte boven tar lådan?
Aha, fattar

Ja, jag skulle bara grävt en stor grop. Räcker kanske med att fundamentet blir tungt... men kanske bäst att iaf gräva ned till frostfritt så att den står kvar på samma ställe efter vintern? En slatt markduk i botten och så lite grus hade jag nog också haft, fast vet inte om det behövs egentligen.

man kan blanda cement och sand och grus, fast är det inte så mycket som ska gjutas skulle jag nog ta färdig betong som man bara blandar vatten i. Lättare att få rätt konsistens om man inte är van.
Anonym
#8. Publicerat 2016-05-01 av Anonym
Jag funderar starkt på att skaffa får till hösten. Har funderat på detta ett par år, men nu blir det kanske av också.
Bor du i villa, Huldah? Eller gård? Tänkte på självhushållet och så... och eftersom du har en stor brevlåda antar jag att du inte bor i lägenhet.
huldah
#9. Publicerat 2016-05-01 av huldah
Jag funderar starkt på att skaffa får till hösten. Har funderat på detta ett par år, men nu blir det kanske av också.
Bor du i villa, Huldah? Eller gård? Tänkte på självhushållet och så... och eftersom du har en stor brevlåda antar jag att du inte bor i lägenhet.
...
Vad häftigt! Vad är målet med fåren? Ull, kött?

Villa med gård! Tack för fina tips! Skulle vara sugen på bin. Extremt nyttigt för hälsan!
Anonym
#10. Publicerat 2016-05-01 av Anonym
...
Vad häftigt! Vad är målet med fåren? Ull, kött?

Villa med gård! Tack för fina tips! Skulle vara sugen på bin. Extremt nyttigt för hälsan!
Det är köttet jag vill ha. Skulle vara skönt att veta vad djuren ätit, att de haft det bra och allt sådant... men också att mat finns även nästa år.
Bin vågar jag mig inte på ;)
Men är ju bra på många sätt att ha biodling.
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen