Höstlöv säger: Inte konstigt att länder ej kan hålla fred när vi kan ha svårt att respektera att vi har en annan åsikt än vår granne, vän, kollega, nån på KD etc.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-04-20 av Anonym.
Uppståndelsen.
1 Kor 15
"Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas. 53 Detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet. 54 Men när det förgängliga är klätt i oförgänglighet och det dödliga klätts i odödlighet, då uppfylls det ord som står skrivet: Döden är uppslukad i seger. 55 Du död, var är din seger? Du död, var är din udd?"

Min fråga: Uppstår alla människor odödliga, eller endast trons människor?

Svar på inlägg

ferguson
#1. Publicerat 2016-04-20 av ferguson
"Allt har han gjort skönt för sin tid, ja, han har ock lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så, att de icke förmå att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort." Pred 3:11

Utifrån denna vers tolkar jag det som att människan är en evig varelse och hon kommer att tillbringa evigheten någonstans. Tanken på anihilation/utplånande är uteslutet för mig.

Som predikaren skriver vi förmår inte fatta detta verk som Gud har gjort

Anonym
#2. Publicerat 2016-04-20 av Anonym
Själen kan inte upphöra att existera, den är alltid någonstans.

De Ogudaktiga skall uppstå (samals) till dom, och de Heliga uppstå till evigt liv. (det nya löftets livet) :)
Anonym
#3. Publicerat 2016-04-21 av Anonym
Själen kan inte upphöra att existera, den är alltid någonstans.

De Ogudaktiga skall uppstå (samals) till dom, och de Helgia uppstå till evigt liv. (det nya löftets livet) :)
Japp, håller med Elia. Så står det.
Anonym
#4. Publicerat 2016-04-22 av Anonym
Tack för svaren!
Tänker på läror där helvetet inte finns, och den tröstens lära är tolkad utifrån Bibeln. Enligt t.ex. Jehovas vittnen är den syndige människans slutdestination, en sorts död. Dvs inte den adamitiska döden utan en "ny död". Uppstår alla människor odödliga måste den "andra döden" innebära något annat än den död där vi enligt Bibeln sägs "sova". "se Lasarus"
Den adamitiska döden sägs vara en sömn där vi inget vet, inte kan tänka eller verka, vi väntar så att säga på "uppståndelsen som odödliga".
"Den andra döden" antas väl då bestå i ett fullkomligt utplånande, där den väntande sömnen är slut och total förintelse väntar.
Men, bibeltexten ovan, den om evigheten i människans hjärta, tyder på att människan verkligen är av evighet, oavsett om vi är troende eller ej.. Texten om uppståndelse till odödlighet tyder även den på att människan är av evighet.. nu läser jag två texter om kropp och själ, nämligen dessa:

"Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna." Matt 10:2
"Jag ska visa er vem ni ska frukta: Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom ska ni frukta". Luk 12:5

Är människan av evighet, kan människan inte förändra detta. Däremot har Gud makten att förändra.

Är den andra döden, total förintelse? Eller, är den andra döden skilsmässa från Gud, dvs det eviga finns kvar "uppstår odödlig" men Gud är inte Livet i Gehenna?
huldah
#5. Publicerat 2016-04-22 av huldah
[Min fråga: Uppstår alla människor odödliga, eller endast trons människor?

......
Jag tror att det syftar på de smorda som har en himmelsk kallelse och skall regera med Kristus. När de dött trogna har de kvalificerat sig för odödlighet. De är "friköpta" från jorden.

"Var inte rädd, du lilla hjord, ty er Fader har beslutat att ge er riket."

"Denna fantastiska kör sjöng en underbar och ny sång inför Guds tron och inför de fyra väsendena och de tjugofyra äldste. Ingen kunde sjunga denna sång, utom de 144.000 som hade blivit friköpta från jorden,..." - Upp 14:3

"När världen föds på nytt och Människosonen sätter sig på Guds tron för att regera i Guds nya rike, ska också ni få sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar." - Matt 19:28
Anonym
#6. Publicerat 2016-04-22 av Anonym
......

"När världen föds på nytt och Människosonen sätter sig på Guds tron för att regera i Guds nya rike, ska också ni få sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar." - Matt 19:28
Den som inte är blind ser ju att det handlar om Jesu första lärljungar, Petrus med flera 12 st.

Matteus 19:27 Då tog Petrus till orda: "Se,vi har lämnat allt och följt dig. Vad skall vi få för det?" 28 Jesus sade till dem: "Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.
mannen89
#7. Publicerat 2016-04-22 av mannen89
Själen kan inte upphöra att existera, den är alltid någonstans.

De Ogudaktiga skall uppstå (samals) till dom, och de Heliga uppstå till evigt liv. (det nya löftets livet) :)
Enligt Jesus skall man "inte vara rädd för den som kan döda kroppen, utan man skall frukta honom (Gud) som kan döda både kropp och själ"
mannen89
#8. Publicerat 2016-04-22 av mannen89
Äh, varför ser det ut som jag skrivit Eliav:s inlägg... Jag skrev bara: Enligt Jesus skall man "inte vara rädd för den som kan döda kroppen, utan man skall frukta honom (Gud) som kan döda både kropp och själ"
Anonym
#9. Publicerat 2016-04-22 av Anonym
......
Jag tror att det syftar på de smorda som har en himmelsk kallelse och skall regera med Kristus. När de dött trogna har de kvalificerat sig för odödlighet. De är "friköpta" från jorden.

"Var inte rädd, du lilla hjord, ty er Fader har beslutat att ge er riket."

"Denna fantastiska kör sjöng en underbar och ny sång inför Guds tron och inför de fyra väsendena och de tjugofyra äldste. Ingen kunde sjunga denna sång, utom de 144.000 som hade blivit friköpta från jorden,..." - Upp 14:3

"När världen föds på nytt och Människosonen sätter sig på Guds tron för att regera i Guds nya rike, ska också ni få sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar." - Matt 19:28
Den som inte är blind och hopar bibeltexter hur som helst ser ju att det handlar om Jesu första lärljunga, Petrus mf l 12 st.
MATTEUS 19:27 Då tog Petrus till orda: "Se,vi har lämnat allt och följt dig. Vad skall vi få för det?" 28 Jesus sade till dem: "Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.
Anonym
#10. Publicerat 2016-04-22 av Anonym
Den som inte är blind och hopar bibeltexter hur som helst ser ju att det handlar om Jesu första lärljunga, Petrus mf l 12 st.

MATTEUS 19:27 Då tog Petrus till orda: "Se,vi har lämnat allt och följt dig. Vad skall vi få för det?" 28 Jesus sade till dem: "Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.
Höstlöv säger: Inte konstigt att länder ej kan hålla fred när vi kan ha svårt att respektera att vi har en annan åsikt än vår granne, vän, kollega, nån på KD etc.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen