Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2012-10-06 av Anonym.
Livslust&SAMLIV
Tyvärr erfar jag återigen hur en sajt poppar upp på internet och försöker vinna okritiska kristnas trovärdigheter. De klarar inte av att definiera sin sajts kristna ståndpunkt och man får en mycket illa uppfattning efter en tids närvaro. Mest troligt är sajten en produkt av norsk skolugdom.

Tror ni verkligen Jesus är på internet?

NEJ!

Internet är i kristna sammanhang en okult verksamhet.

Må Gud visa er rätt i denna internetvärld.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Kristna är som folk i allmänhet i det här avseendet. Sex är alltid intressant. Skillnaden är väl kanske att det pratas mindre och är mer fördömande i kristna sammanhang. Till vilken nytta skulle man ju kunna fråga sig. Om man nu tror att man är barn till sexets skapare skulle man kanske snarare kunna stoltsera med att man minsann har världens bästa sex på hemmaplan. Det attraherar betydligt mer än att allmänt bara fördöma folk för deras fantasier som i själva verket är ganska naturliga. Ju mer man försöker "driva ut" dessa "onda" tankar desto mer kommer hjärnan att fyllas av dom. Med den följden att dessa stackars drabbade människor inte vågar prata om det.
Anonym
#2. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Kristna är som folk i allmänhet i det här avseendet. Sex är alltid intressant. Skillnaden är väl kanske att det pratas mindre och är mer fördömande i kristna sammanhang. Till vilken nytta skulle man ju kunna fråga sig. Om man nu tror att man är barn till sexets skapare skulle man kanske snarare kunna stoltsera med att man minsann har världens bästa sex på hemmaplan. Det attraherar betydligt mer än att allmänt bara fördöma folk för deras fantasier som i själva verket är ganska naturliga. Ju mer man försöker "driva ut" dessa "onda" tankar desto mer kommer hjärnan att fyllas av dom. Med den följden att dessa stackars drabbade människor inte vågar prata om det.
Och HUR tror du folk är i allmänhet?? Vad menar du med att sex är mer fördömande i kristna sammanhang?? Har du något exempel att åberopa? Hur skulle du vilja beskriva att världens bästa sex är????
Anonym
#3. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Och HUR tror du folk är i allmänhet?? Vad menar du med att sex är mer fördömande i kristna sammanhang?? Har du något exempel att åberopa? Hur skulle du vilja beskriva att världens bästa sex är????
Fråga 1. Eftersom sex är ett grundläggande behov i oss alla (mer eller mindre får man väl understryka, det finns ju faktiskt asexuella varelser också), vare sig vi är kristna eller inte så faller det på sin egen naturlighet att det finns ett intresse av det.

Fråga 2. Du nämnde det själv, att "många samfund tiger när samtal som berör sex uppstår.." och "andra påstår att sex är "onda andar" och att "onaniandar" florerar idag bland församlingens unga". Det är väl allmänt vedertaget, ska man behöva ta upp exempel på detta?

Fråga 3. Okey! Ta onani t.ex. Av egen personlig erfarenhet vet jag hur detta kan bli ett fruktansvärt gissel av ångest, känsla av att vara annorlunda, skuldtyngdhet, bortstötthet från Gud mm. Det finns människor som gång på gång gått fram i förbönskön, år ut, och år in, i tro på att råda bot mot något som i själva verket är helt naturligt. Snacka om att ruinera människors liv! Vad gäller innehållet i själva sexakten tycks missionärsställningen vara den enda gångbara som rent samvetsmässigt finns att tillgå. Oralt är inte ens att tänka på. Är det då så underligt att många lockas av det som står till buds i annonser, tidningar och annat. Det uppdämda behovet finns där, vare sig man väljer att förneka det eller inte.

Fråga 4. Världen bästa sex är när två människor möts utan några som helst samvetsbetänkligheter. Där var och en till fullo får ge uttryck för det man innerst inne vill göra. Allt är tillåtet så länge båda parter är överens om det. Bara det faktum att man tillåts känna sig fri höjer kvaliteten betydligt.
Anonym
#4. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Sulle vara jätteintressant att höra fler medlemmars synpunkter innan jag själv kommenterar med mina... Fr hur det än är så är vi många här som är singlar...

Jag fick i söndags om var besök av en kristen man som jag aldrig tidigare mött personligen. Han hade nappat på mitt erbjudande att bjuda alla på äpplekaka som kom..

Etersom vi inte var beanta så blev det lite frågestund och bla ställer jag den brukliga frågan vilka hans fritidsintressen var...Något förvånad svarade mannen "Sex"... och eftersom jag visste han bodde på en mycket liten ort med kanske 200 invnare och långt till stad blev min följdfråga..."och hur fixar du det...där du bor?"

Tänkbara svar hade kunnat vara - älskarinna i byn, porrfilmer, porrlitteratur, sexuella fantasier...och onani.

Han svarade kort: "Onani"...samt la till "Hur gör du själv"?

Något förvånad över rättframheten i hans samtal kände jag han gått för långt i sitt närmande och svarade kort: What you not use - you lose... För det är ju så att "träna sin sexualitet är att bibehålla den".

Vad tror vi att Gud vill med den gåva han gett oss?
Anonym
#5. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Brunkullan:

Min terrori varför folk gör onda saker för sex, är för nog oftast att dom är ofta så negativa inombords, sex kanske är den messt possetiva känsla som dom har, dessutom kanske en del har lärt sig att bli älskad med hot eller våld pga ett hårt liv.

Ta ett exempel då jag säger till knarkare, varför hålla på med dråger när du kan känna kärlek, då är kärleken gratis? Vad större förlust i livet är då när man misst kärleken? Detta utmärkta åsikt möts med svaret, jag gör båda för jag är smart, Vilket jag ser som idioti, samma sak gäller sex utan kärlek då är det igentligen idioti,
är det inte moraliskt sex och kärlek är det med idioti, jag menar det kan vara syndigt, men samtidigt rent, menar moral med könsorganet exxisterar, gör man inte rätt är det synd, å synden är idioti, om nu synden begås, klart själv är jag syndig(hoppas väldigt lite), så lite dåraktig är jag... Poängen är att knarkaren vill ha en känsla på inte så rätt sätt, samma sak kan gälla sex, derför kan känslor som sker genom ondska vara idioti, sex eller inte...

Saken är att vissa förstår inte kärleken, utan tror det är genom köns organet, kanske folk får ögonen upp vad kärleken är när man får barn,
samma sak gäller det med kärleken och könsorganet, folk förstår sex bässt när dom djupt älskar personen, å inte bara tycker om eller tycker nån är vacker.

Kristna bör inte lägga tvång på andra för dens synder, mer en tillrättavisa, kring sex eller annat, gud accepterar alla, då ska vi försöka göra det med, vad jag har lärt mig iaf.

Fasst vet igentligen väldigt lite om hur det är med sex innan giftemål osv, sätt i filmer osv...
lär mig med tiden antar jag.
Anonym
#6. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Att man behöver "träna" sin sexualitet för att behålla den tror jag inte alls. Jag har levt långa perioder i celibat - och om något har det stärkt, koncentrerat och fokuserat min sexualitet. Och jag vet att jag inte är ensam om denna erfarenhet.

Vad som bland annat händer är att sexualiteten "stiger" från de lägre, mer konkreta, regionerna (könet) till de högre, mer abstrakta, regionerna (sinnet). I samband med det blir den också starkare, mer fokuserad och man har en mer direkt tillgång till den. Den liksom inte bara "händer". Utan man kan hantera den mer medvetet.

Jag älskar sex! Men jag föredrar faktiskt celibat. Särskilt i längden.
Korta perioder sex. Långa perioder celibat.
Lite praktik. Stort fokus.
Ungefär så ser jag på sex/ sexualitet.

Det är en av mina absolut starkaste, ursprungligaste och andligaste krafter - framför allt ämnad för abstraktion, höjning av sinnet och riktad inåt, andligen. Att alltför mycket konkretisera, sänka och rikta den utåt, försvagar den. Får den liksom att förslöas, och rinna ut i sanden. Rätt använd: KNIVSKARP, fokuserad och mycket stark! Så upplever jag det.

Celibat är det sexigaste jag vet.

Att läsa om det i kvällsblaskorna. NEJ. (från dem läser jag inte alls)
Däremot såg jag idag filmen om Henry Miller (författaren, Paris 30-talet) och, inte minst, hans kvinnor. Vilka kvinnoporträtt! Vilken erotisk laddning. Vilken invecklad, suggestiv - och lärorik, situation.
Anonym
#7. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Kvällstidnigarnas mål ät att försöka sälja så många lösnummer som möjligt,
sex säljer ju bra, därför överdriver man i rubrikerna.
Det står nästan samma sak i sextipsen,
och de är inte några vidare bra tips.
Det är bättre att köpa en bra bok om massage.
Anonym
#8. Publicerat 2012-10-06 av Anonym
Behovet av sex, lusten osv är en grundläggande drift hosvmänniskan ochvdärför är detvkänns naturligt att det påverkar oss och lockar människor.

Onani är något naturligt och borde även betraktas så av kyrkorna och inte skuldbeläggas. Det varierar mycket mellan olika samfund hurd man ser på onani. Jag hoppas det kan bli så öppet och ärligt och sunt att man vågar prata om det som något som de flesta utövar till och från i sina liv.

Så kommer ni - tillsammans

Förverkliga drömmen om duo-orgasmen med erotikpedagogens bästa tips

Rubrik från dagens Aftonbladet

Vad är det med vårt sexuella som gör det så fantastiskt att vi kan mörda, bli kriminella, gå genom "eld och vatten", skapa tragedier, fly till annat land över minerade fält..ja bli som en förvandlad varelse till egen som andras häpnad.

Ständigt läser man dessa sexuella rubriker i pressen... Förnya ditt sexliv! Så här får du multiorgasmer! Älska med flera! Prestationerna haglar i rubrikerna.

Men vad tycker vi kristna om detta? Finner vi intresse i dessa artikler? Vågar vi läsa, erkänna vår lust...eller förtränger vi den "med Guds hjälp"?

Många samfund tiger när samtal som berör sex uppstår... Andra påstår att sex är "onda andar" och att "onaniandar" fluerar i dag bland församlingens unga.

Vad tänker ni?
Anonym
#9. Publicerat 2012-10-07 av Anonym
Kul att få så många seriösa reflektioner och jag skall försöka bemöta er var och en... men sajtens system gör det inte precis lätt - trycker man på svaraknappen så kan man inte längre läsa de olika inläggen och att citera fem inlägg ger inte läsvärdhet.

Ang vad är kärlek? Euforiska samhörighetskänslor?...ja inte vet jag hur man skall kunna beskriva det i bara ett par ord. Alberoni har beskrivit det i en hel bok... Det finns ju olika kärlekar med..den kravlösa från Gud tex..Agape..men vi kan ju hålla oss till den sk "kärleken " som vi assosierar med sex.

När jag var barn växte jag upp delvis på en bondgård där jag ofta mötte sexuella handlingar mycket naturligt... Morfar hade tex en oxe (tjur?) som fick komma ut i solen då och då eftersom någon gubbe i byn sett att hans ko var brunstig och ville para henne för att få tillökning i ladugården. Spänningen som infann sig var märklig..."Gå in du" sa alla till mig...medan jag tydligt märkte deras stegrade pulsar och upprymda tankar.. Inne i huset blev det så mormor och jag smög oss båda till salsfönstret och gluttade bakom gardinerna på vad som utspelade sig på gården. Oxen såg skräckinjagande ut där han klev upp på den lilla kon...men gubbarna skrattade grovt och förnöjda. Och mormor och jag delade på vår hemliga smygtitt.

Det var fester i byn, så kallade bjudningsbaler. Sommarkvällen..och natten...var ljus och varm och vi småtjejer kunde på våra cykelturer se kroppar tumla om i gräset, ogenerade, oftast bedövade av överdoser brännvin.. Att det kunde bli barn verkade man inte bry sig i. Att "gå utpå" för de unga var helt acceptabelt och sexet var fritt medan ett krav var strängt hållet - Bli bara inte med barn! Det påstås även att männen fick gärna krypa ner i kökssoffan hos gårdens piga bara han behöll läderstövlarna på. Kanske var det dåtidens "preventivmedel" för med stövlarna på var det nog svårt att få ner vadmalsbyxorna tillräckligt.. och kom bonden oväntat in så han man raskt ut. Sex var oerhört naturligt och fördomsfritt. Vi lekte öppet doktorslekar och det som vi då undersökte var förståss våra kön...minns än det behagliga pirret när min lekkamrat undersökte klitoris! Vi var då ca 5 år...och vuxna passerade oss utan att fräsa "fy" eller liknande...Vår lek var accepterad!

Många unga i dag debuterar sexuellt långt innan de är mogna för samliv. De pressas av dolda uppmaningar att de måste ha sex. Besökte en fritidsgård där ungdomsledarna berättade hur det förekommit gruppvåldtäkter på toaletterna...pojkarna stod halvgråtande i kön på väg in till flickan som bevakades och där de måste för kamrattrycket ha sex med flickan. Hade de inte det var de ute i kamratkretsen på gården...

Då och då läser jag i pressen om unga flickor som upplever sig förlorat lusten och har orgasmsvårigheter. De är 18-20 år... ber om hjälp vad de kan göra, har provat allt. Tänk att vara sexuellt utbrända i så unga år! Vad skall de då ta till vid 60 när slentrianet kan infinna sig? Dess
Anonym
#10. Publicerat 2012-10-07 av Anonym

Dessa flickor har som regel accepterat sex med pojkvännen utan att ha egen lust...De har "ställt upp" och ännu inte lärt sig hur man uppnår orgasm....och att man inte alltid behöver få orgasm utan gemenskapen kan ändå upplevas god.

Att som ung leva i celibat av och till påverkar förståss inte den sexuella funktionen, men studier har visat sig att alltför långa och ofta avhållsamhet kan försvåra regelbundenheten i samliv samt att man som äldre kan ha svårt att upprätthålla ett aktivt sexliv om man inte låter vävnaderna uppleva erektion och lubrikation regelbundet. "What you not use - you lose" stämmer gott som vid alla våra organ. Träning ger färdighet! Redan i fosterlivet påbörjas denna "träning".

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden