Dafred säger: Vilken skön vårdag. Tack Jesus för den, men var är du min vän?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-02-07 av Anonym.
finns gud?
Jag har levt igenom helvete och ändå var det kyrkan som tog i mot mig. Sen lämna kyrkan mig men sen fick jag jobb igen inom en annan församling. Eftet allt kan man man hata gud och ändå jobba inom kyrkan.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-02-07 av Anonym
Jag har levt igenom helvete och ändå var det kyrkan som tog i mot mig. Sen lämna kyrkan mig men sen fick jag jobb igen inom en annan församling. Eftet allt kan man man hata gud och ändå jobba inom kyrkan.
Begreppsmässigt är Kyrkan Kristi Kropp. Vara i kroppen och hata fungerar inte i längden.
Anonym
#2. Publicerat 2016-02-07 av Anonym
Det är sjukt svårt att få jobb inom svenska kyrkan.
Jag har sökt 100 jobb där, men aldrig fått något jobb.
Har varit på anställningsinterjuver.
Har sökt jobb som kyrkogårdsarbetare och som vaktmästare.
Trots att jag har utbildning och erfarenheter får jag inget jobb.
En personalansvarig sa att jag saknade personkemi. Hon satt och flörtade igenom interjuven. Lite svårt att koncettrera sig då.

Så nu har jag gett upp. Gud har andra planer för mig.
Anonym
#3. Publicerat 2016-02-07 av Anonym
nej! ge inte upp! de kommer när tiden är inne...
Anonym
#4. Publicerat 2016-02-07 av Anonym
Ja, Gud finns! Allt annat vore orealistiskt.
Anonym
#5. Publicerat 2016-02-07 av Anonym
tack för orden men gud säger han ska följa alla som vill han väl..ingen kan e förbi att gud inte kan hjälpa oss alla.
Anonym
#6. Publicerat 2016-02-07 av Anonym
tack för orden men gud säger han ska följa alla som vill han väl..ingen kan e förbi att gud inte kan hjälpa oss alla.
--------------------------------------------
Du får gärna ta det igen, jag hänger inte med. Du jobbar inom kyrkan men hatar Gud eller nej? Gud vill inte dig väl och kan därför inte hjälpa dig? Eller är jag helt ute och cyklar?
Anonym
#7. Publicerat 2016-02-08 av Anonym
Det är tråkigt att höra.. :/

Den levande Guden är en personlig Gud, han erbjuder syndernas förlåtelse och en relation med honom.
När man omvänder sig i tro på Jesus Kristus så tar Guds Ande boning inom en, och då börjar resan av ens liv! :)

Gud giver en frid som är bortom allt förstånd, Jesus/Gud älskar dig, ta emot hans gåva. :)

Gud välsigne dig. :)
AllanE
#8. Publicerat 2016-02-08 av AllanE
Annie skrev:
"Jag har levt igenom helvete och ändå var det kyrkan som tog i mot mig. Sen lämna kyrkan mig men sen fick jag jobb igen inom en annan församling. Eftet allt kan man man hata gud och ändå jobba inom kyrkan."


Om du har blivit illa behandlad av en församling, varför hatar du då Gud?
Att du hatar människor som gjort dig illa är mänskligt, man vad har Gud med den saken att göra.

En annan sak är att den som tar mest skada av ditt hat är du själv.
Jag tror att du behöver tala med någon klok människa.
Det kan vara en själasörjare, eller någon helt vanlig kristen.

När det gäller din fråga finns Gud, så ta en titt på www.KunskapOmGud.se

Hälsningar

Allan
Anonym
#9. Publicerat 2016-02-08 av Anonym
Med all respekt:

Du ger inte så mycket info om vad som egentligen har hänt, men det känns som att du kanske borde ta en stund och försökta vara objektiv, självkritisk och tänka på vissa saker på ett lite djupare plan.

- Jag vet inte vilken kyrka det var som "tog emot dig", men känns väldigt okristet att kyrkan skulle "lämna dig"... Hela grejen i sig verkar väldigt annorlunda. Vad gjorde du så att kyrkan lämnade dig? Vad menar du när du säger att dom lämnade dig? Vilken kyrka talar vi om?

- Att hata Gud pga vad du/andra människor gör/har gjort, är ju bara helt fel på alla sätt och vis. Det är som att hata en pistol som mördar, istället för skytten. Som att hata en bil som kört på någon, istället för den fulla föraren.
Framförallt är ordet hata väldigt stakt. Alla vi känner väl någon gång att Gud kanske borde "vara där för oss" i vissa avgörande stunder. Men Gud är inte här för att se till att vi har ett perfekt liv. Gud finns inte till för oss, vi finns till för Honom. Och lever vi, eller i alla fall försöker leva, som Han vill, så visar han sin närvaro och sitt stöd - alltid.

- Frågan du ställer; "finns Gud?". Jag skulle väl hålla med alla dom stora tänkarna i historien, från Einstein till Newton till CS Lewis och en massa andra framstående forskare inom alla möjliga områden, och säga: Ja, högst troligt. Med allra största sannolikhet.
Om du är bra med engelska, ta ett par timmar per vecka och titta på debatter med personer som William Lane Craig, t.ex. Eller kanske köp en bok eller två av, Lane Craig, CS Lewis, eller varför inte fd. ateisters språkrör senaste bok, efter att ha ändrat om till teist: Antony Flew.

Gud finns högst troligen. Det är vår uppgift i detta liv att finna honom. Det är inte hans uppgift att göra vårt liv till en dans på rosor.
Jag hoppas inte att mitt meddelande upplevs som för hård, eller känslokall, finns nog en risk för det. Men det är inte meningen. Jag tycker bara att du kanske ska tänka om, ganska mycket.
Anonym
#10. Publicerat 2016-02-08 av Anonym
Jag har själv varit med i en församling som inte var sund och där ledarna gick väldigt hårt åt mig. När församlingen upplöstes så var vi flera som var djupt sårade.

När det är församlingen och församlingens pastorer som har skadat en så sätter det djupa spår. Om man har stort förtroende för sin pastor och visar stor tillit och öppnar sitt innersta för pastorn så blir skadan väldigt djup om pastorn sedan vänder sig mot mig och det kan skapa väldigt djupa sår som kan ta lång tid att läka. Och eftersom kyrkan och pastorn har varit en viktig länk till Gud så tar Gudsrelationen skada av det som hänt.

Det är lätt att säga att man inte ska hata Gud för något som människor gjort, men det är lättare sagt än gjort när man väl har hamnat i den situationen. Man blir bränd och får svårt att komma tillbaka till kyrkan. Och om det är pastorer som har skadat en så kan det vara väldigt svårt att känna förtroende för andra pastorer.

Mitt råd till annie0608 är följande:
Du får komma till Gud även om du hatar Gud. Du kan komma till Gud och klaga på Honom, svära åt Honom, skrika åt Honom. Du får anklaga Gud, du får kritisera Gud, du får berätta för Gud allt som du känner att Gud har gjort mot dig. I Bibeln finns det flera ställen där författaren ropar ut sin klagan, t ex Job 3 och Klagovisorna 1. Det läker själen att få ropa ut sin nöd.

Bibelns sångbok Psaltaren har både klagovisor och lovprisning. David skrev i Psaltaren 13:
Hur länge, Herre?
Ska du glömma mig för evigt?
Hur länge ska du
dölja ditt ansikte för mig?
Hur länge ska jag ha oro i min själ
och ångest i mitt hjärta
dag efter dag?
Hur länge ska min fiende
triumfera över mig?


Berätta för Gud vad du känner, försök öppna ditt hjärta och berätta för Gud vad du känner. Men försök också tacka Gud för vad han gjort, även om det är svårt. Och försök förlåta dem som har sårat dig.
Dafred säger: Vilken skön vårdag. Tack Jesus för den, men var är du min vän?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen