Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2015-11-26 av Anonym.
Hur ska man veta man konsumerar sanningen?
Jag har funderat över att googla, den snabba reaktionen från social media där man skapar en hjälte en dag och en sk*t stövel av densamme nästa. Tom Hanks är rätt populär jag gillar honom. Det togs ett kort på honom i tro det eller ej tunnelbanan. MEN han bredde ut sig över två säten och blev hatad. Hans egen reaktion. Ni är inte kloka.

Men poängen jag mest funderar över är att nyheter och kunskap är som ett smörgåsbord. Om jag håller på en idé kan jag googla och få upp ett antal rubriker. Jag kan då välja ut det som jag tror på och använda detta. Om det är en Youtubevideo, Wikipeida, avpixlat, Expo vilket som. Vad är då fundamental kunskap, grunden? Var finns solid fakta? Dessa siffror är rätt därför att?

Jag tycker mig se det inom kristendom också. Rätt eller fel?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-11-27 av Anonym
Jag har funderat över att googla, den snabba reaktionen från social media där man skapar en hjälte en dag och en sk*t stövel av densamme nästa. Tom Hanks är rätt populär jag gillar honom. Det togs ett kort på honom i tro det eller ej tunnelbanan. MEN han bredde ut sig över två säten och blev hatad. Hans egen reaktion. Ni är inte kloka.

Men poängen jag mest funderar över är att nyheter och kunskap är som ett smörgåsbord. Om jag håller på en idé kan jag googla och få upp ett antal rubriker. Jag kan då välja ut det som jag tror på och använda detta. Om det är en Youtubevideo, Wikipeida, avpixlat, Expo vilket som. Vad är då fundamental kunskap, grunden? Var finns solid fakta? Dessa siffror är rätt därför att?

Jag tycker mig se det inom kristendom också. Rätt eller fel?
Hej du humörsbedömaren!

Visst har du rätt! Debatterna har väl aldrig varit så polariserade som dom är i dessa tider. Man bestämmer helt enkelt vilken linje man vill företräda, sedan söker man oerhört selektivt.

Nyanserade debatter där meningsförespråkarna lyssnar och anstränger sig en aning för att förstå den andra, dom får man leta med ljus och lykta efter...
Anonym
#2. Publicerat 2015-11-27 av Anonym
En mycket viktig fråga.

Jag håller mig till forskning och förnuft.
Jag läser Fria Tider och SvD regelbundet och försöker varva med ETC och Samtiden, men när det gäller att bekräfta något som sant vill jag ha forskning att läsa själv.
Vi lever mitt i ett informationskrig, och det är viktigt att vara medveten om det.

"Solid fakta" finns, och den läses i forskningen. Ibland kan förvisso även seriös forskning ge olika resultat, men på det stora hela fungerar det bra.

Sanningen (nu talar vi om tron) är Herren Själv och vi kan aldrig få all kunskap om Honom därför att Han är oändlig... men Han leder oss alla tack och lov.
Anonym
#3. Publicerat 2015-11-27 av Anonym
Hej du humörsbedömaren!

Visst har du rätt! Debatterna har väl aldrig varit så polariserade som dom är i dessa tider. Man bestämmer helt enkelt vilken linje man vill företräda, sedan söker man oerhört selektivt.

Nyanserade debatter där meningsförespråkarna lyssnar och anstränger sig en aning för att förstå den andra, dom får man leta med ljus och lykta efter...
Jag har ärligt talat tröttnat på att försöka förstå sålänge meningsmotståndaren envisas med att argumentera utifrån hittepå och rena lögner (tex att invandringen är lönsam).
larsa
#4. Publicerat 2015-11-27 av larsa
Ja frestelsen att i propaganda syfte vrida en händelse från dess normala mångfacetterade
komplexitet till att belysa en möjlig tolkning är avsevard i vår nuvarande media värld där varje internetansluten individ är sin egen verklighets reporter.

en vanlig strof på englska för dessa situationer är:

Dont arttribute to malice, what can be explained by ignorance or ineptitude.

inte ett ordspråk på svenska men ungefär:

Du skall inte förklara en händelse som beroende på illvillja,ondska när den kan förklaras med
okunskap eller oförmåga.

Hjärntvättar vi oss själva genom att välja ut "rätt media" javisst gör vi det.
har vi tid att lyssna på all media av olika ursprung? givetvis inte.

Går det att hitta Sannigen med stort S. Fråga IS-krigarna? dom har iallafall accepterat en verklighetsbeskrivning.

Sverige är under 1000 år byggd på Kristendom, det går inte att förklara dagens svenska sammhälle, Lagbok, skolsystem eller mycket annat om du inte utgår från det Jude-Kristna ideologiska basen.

//Lars
Anonym
#5. Publicerat 2015-11-27 av Anonym
Helst skulle man själv vara på plats överallt och se verkligheten. Inte ens då är det säkert att man får hela sanningen. Mycket beror på vilken grund man själv står på för utifrån den söker man "sanningen", bekräftelsen på det man redan är övertygad om.
Jag ser att många fungerar så. Inte alla.

Personer som inte är neutrala, som har ett syfte ska man vara misstänksam mot. Nätforum, privatwebb, bloggar och vinklingar likaså.
Google är bra på det sättet att man (ofta) får upp många alternativ från skilda håll att undersöka.
Anonym
#6. Publicerat 2015-11-27 av Anonym
Helst skulle man själv vara på plats överallt och se verkligheten. Inte ens då är det säkert att man får hela sanningen. Mycket beror på vilken grund man själv står på för utifrån den söker man "sanningen", bekräftelsen på det man redan är övertygad om.
Jag ser att många fungerar så. Inte alla.

Personer som inte är neutrala, som har ett syfte ska man vara misstänksam mot. Nätforum, privatwebb, bloggar och vinklingar likaså.
Google är bra på det sättet att man (ofta) får upp många alternativ från skilda håll att undersöka.
Egentligen skulle det inte spela någon roll om det var Lena Melin, Putin, Romson, Expo eller Nordfront som kom med informationen. Det intressanta borde vara sanningshalten i budskapet.

Jag försöker tänka på det, men det blir lätt så att man avfärdar allt en person påstår efter det man kontrollerat den personens olika uppgifter tidigare och upptäckt att allt är lögn.

Att det står i Aftonbladet att vi inte ska lyssna på en person borde dock inte få ha betydelse.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen