Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2012-07-16 av Anonym.
Om abort
Jag har fått både positiv och negativ kritik för att jag gav mig in i abortdebatten på facebook. Jag lade fram min syn på det hela och halva "Vän" klungan blev upprörda och den andra halvan Hejade på och tyckte det var bra att jag vågade säga mitt om ämnet.

Jag skrev en insändare i tidningen Dagen också där jag fick både postiva och negativa kommentarer på min facebook av folk som läst den.

http://www.dagen.se/opinion/biologiskt-ar-det-en-unik-manniska-i-livmodern/

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2012-07-16 av Anonym
God Morgon!

Läst artikeln och är helt överens med dig!

Ha en fin vecka! Själv åker jag till dottern nu och är frånvarande på Internet.
Har tillgång till det naturligtvis, men tiden kommer att upptas av annat! :)

Tjöta på härinne, så har jag en del att läsa, när jag kommer hem! :))
Anonym
#2. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Kvinnan har enbart rätten att besluta om det blir en abort eller ej tycker jag.
Om det sen är rätt eller fel det beror på omständigheterna kring det hela.

Om en kvinna blir våldtagen i unga år och blir gravid, ska hon och det blivande barnet behöva bli martyrer då i kristendomens namn för att ni abort motståndare ska få rätt?

Om en kvinna får tidigt i graviditeten veta att hennes barn kommer att bli sjukt eller vanskapt, ska hon inte få rätt då att avgöra själv om hon vill ha det eller inte? Alla vill ju ha friska och välmående barn tror jag.

Till och med i naturen bland djur görs en urskiljning mellan frisk och sjuk avkomma och det är naturens gång, så är det nog lite hos oss människor med tror jag. För att kunna föra bra och starka gener vidare till nästa generation.
Anonym
#3. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Kvinnan har enbart rätten att besluta om det blir en abort eller ej tycker jag.
Om det sen är rätt eller fel det beror på omständigheterna kring det hela.
Mot abort: Jag håller inte med dig om att en bara kvinnans situation ska avgöra om det är rätt med abort. Om ett barn försämrar en kvinnas liv får man inte döda barnet, lika lite som man kan döda vuxna som gör det jobbigare att leva. Det är bättre om det blir lättare för folk att adoptera barn.

Bibeln förbjuder mord så frågan är snarast vid vilken tidpunkt börjar en människa vara en människa som man inte får döda. Blir man människa först vid befruktningen, senare när fostret börjar se mänskligt ut eller vid födelsen?

För abort: Jo, livet börjar vid befruktningen men är det en människa då? Jo cellerna är mänskliga meeen...
Man dödar mänskliga levande celler även genom att skrubba av celler från ryggen när man duchar eller när man tar blodprov.
Jag kan tänka mig att abort under den första månaden inte medför att man bryter mot något religiöst förbud mot mord.

Trots att jag har en uppfattning om abort vill jag inte tvinga på någon annan den och inte heller vill jag skuld/skambelägga dem som gjort abort. Var och en har ansvar för sitt liv (inför Gud) och tar beslut efter sina värderingar.
Anonym
#4. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Jag skrev en insändare i tidningen Dagen också där jag fick både postiva och negativa kommentarer på min facebook av folk som läst den.

http://www.dagen.se/opinion/biologiskt-ar-det-en-unik-manniska-i-livmodern/
Läste det korta inlägget. Är du mot p-piller också? Vanliga p-piller hindrar det befruktade ägget att fastna i livmodern. Eftersom befruktningen redan skett har en människa alltså redan uppkommit, men den p-pillret gör att den sköljs ut med menstruationen.
Uppfattar man att en människa uppkommer vid befruktningen blir det svårt att använda p-piller.
Använder man kondom riskerar man bryta mot bibelns bud att inte spilla sin säd på jorden.

Frågan är inte helt lätt.
Anonym
#5. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Allt är inte så enkelt som svart och vitt i Bibeln, Det står t o m att Gud själv ville ha den yngsta och friskaste lammet i offergåva, så t o m han ratar sjuka, vanskapta och önskade.. så varför ska vi stå ut med det och inte Gud?

Ska vi fylla jorden med invalider och handikappade bara för att ni bibelälskare vill ha det bara på ett sätt?
WAKE UP!!
Anonym
#6. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Ska vi fylla jorden med invalider och handikappade bara för att ni bibelälskare vill ha det bara på ett sätt?
WAKE UP!!
Man bara häpnar...!
Anonym
#7. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Du kan inte mena allvar, med det du skriver här, eller?????
Anonym
#8. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
WAKE UP!!

Du kan bara inte mena allvar, med denna mening????????
Anonym
#9. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Klart jag inte menade det med fullaste allvar, livet är inte så enkelt alltid att man kan gå direkt efter Bibeln alla gånger. ´Man måste kunna ta hänsyn till yttre omständigheter med.
Anonym
#10. Publicerat 2012-08-01 av Anonym
Ja, nu gör EasyMe det lite svårt för sig! Den sista meningen han kläckte ur sig var minst sagt onödig.
Själv är jag för fri abort. Och tänker inte argumentera här varför. Det är så tröttsamt med denna diskussion. Alla har rätt att tycka vad de vill...

Men: vad EasyMe har glömt i denna diskussionen om selektion är att även handikappade och skadade människor kan uppleva livskvalitet & livsglädje! Och att det faktiskt inte för alla föräldrar är så viktigt att barnet är fysiskt och/eller mentalt friskt till 100 %. Ett rent tankefel att bara gå till själv i olika frågor. För vi är så olika i själ och hjärta - vi människor.

Allt liv har ett egenvärde! Glöm inte det ;-)
I och med abortfrågan kommer man då även osökt in på frågan om dödshjälp. Som är lite av samma svåra natur...
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden