Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2015-08-31 av Anonym.
Dietrich Bonhoeffer - Kaj Munk
”Tystnad inför ondskan är i sig själv en ondska: Gud kommer inte att hålla oss utan skuld. Att inte tala är att tala. Att inte handla är att handla.”
Dietrich Bonhoeffer Tysk präst och motståndsman, avrättad 1945.

Kaj Munk. Dansk präst, dramatiker och motståndsman. Mördad av Gestapo 1944.

Det finns biografier av båda jag rekommenderar att läsa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dietrich_Bonhoeffer

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaj_Munk

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-08-31 av Anonym
Kaj Munk hörde jag talas om redan som barn när min far berättade om honom. Bra lästips!
Anonym
#2. Publicerat 2015-08-31 av Anonym
Dietrich Bonhoeffer ingick i en krets aristokratiska högerextremister som försökte ta rikets laglige ledare av daga.

Rom 13 1 Varje människa ska underordna sig den överhet hon har över sig. Det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är tillsatt av honom. 2 Den som motsätter sig överheten går därför emot Guds ordning, och de som gör så drar domen över sig själva.?

Vad gäller Kaj Munk så har jag läst att han skrev hyllningar till motståndsmän som genomfört terrordåd mot ockupationsmakten. Men Danmark hade kapitulerat, då är det förbjudet för civila att bruka vapen. Ockupationsmakten utgör då en ny laglig överhet enligt Rom 13 som skall åtlydas och respekteras.
Anonym
#3. Publicerat 2015-09-01 av Anonym
Kaj Munk hörde jag talas om redan som barn när min far berättade om honom. Bra lästips!
Man hade ett föredrag om honom där jag gick på skola och efteråt sålde man gamla böcker av honom. Jag hade inte råd dessvärre vilket grämer mig än idag. Jag tycker han är en förebild. En hjälte.
Anonym
#4. Publicerat 2015-09-01 av Anonym
Dietrich Bonhoeffer ingick i en krets aristokratiska högerextremister som försökte ta rikets laglige ledare av daga.

Rom 13 1 Varje människa ska underordna sig den överhet hon har över sig. Det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är tillsatt av honom. 2 Den som motsätter sig överheten går därför emot Guds ordning, och de som gör så drar domen över sig själva.?

Vad gäller Kaj Munk så har jag läst att han skrev hyllningar till motståndsmän som genomfört terrordåd mot ockupationsmakten. Men Danmark hade kapitulerat, då är det förbjudet för civila att bruka vapen. Ockupationsmakten utgör då en ny laglig överhet enligt Rom 13 som skall åtlydas och respekteras.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Bibelicitatet du tar upp gäller alltså om Stalin hade tagit ockupationsmakten över Sverige då också. Stalin skulle då vara installerad av Gud. Hoppas det var till tröst för dem som åkte till Sibirien. Eller om en av dem som du kallar kulturmarxister tar makten i Sverige. Då är denne också installerad av Gud. Du skall då inte upphäva din röst i protest eller verka för att ockupationsmakten skall misslyckas. Eller hur Gideon?

När det gäller Dietrech Bonhoeffer vill jag ha källor som majoriteten kan enas om inte JanMild och company. Den vedertagna uppfattningen är nämligen att Dietrich är en kristen martyr. Samma källor vill jag se angående Kaj Munk. Ingenstans står det om terrordåd gentemot ockupationsmakten. Snarare teaterstycken som kritiserade nazismen. Visserligen är pennan ett vapen i sig, men jag kan inte se detta som att gripa till vapen.

Som alltid önskar jag dig en bra dag!
Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen