Det var precis detta jag menade. Vi kan inte bara fortsätta på samma sätt som under gångna "väckelsetider" och tro att det ska bli samma resultat nu. Vi måste hitta tilltal och arbetssätt för den tid vi lever i.
Japp - vi kan inte nå 2000-talets människor med 1950-talets taktik...
I detta informationssamhälle har vi alldeles för stor konkurrens. Dels är folk mer allmänbildade, vilket kan vara till nackdel - det vill säga, man lever med så mycket information att det blir än svårare för den enskilde att urskilja just kristendomen som den rätta vägen att gå. Vi matas ju hela tiden med så många andra alternativ.
Tror också att vi kan lära av en del väldigt världsliga fenomen som försälljning, Toyota Production System och allt vad det heter!!!
Satte du kaffet i vrångstrupen nu? :-) Låt mig förklara.
Vi måste lära oss att "sälja in" Jesus. Försäljare är de som verkligen vet hur man når fram, väcker intresse och når en acceptans hos människor. De är duktiga på det där, så varför inte dra nytta av det då och lära oss av det när det ändå faktiskt fungerar. Märk väl - de vi försöker nå är vana vid att bli nådda på det sättet.
TPS!? Nu är väl karln galen i alla fall?
Inte nödvändigtvis - det finns delar i olika produktions system, inte minst i Lean Production, som vi både kan och bör omsätta i vår församlingsvardag. Det här med "ständiga förbättringar" är en sak - vi får inte stanna i vår utveckling utan måste hela tiden fråga oss om vi har en församling som utvecklas eller stagnerar.
Eliminera onödigt slöseri. Har vi en verksamhet, eller mera delar av den, som ger önskat resultat? Har vi koll på vad vi egentligen har för mål med den? Mäter vi utfallet? All verksamhet som inte ger något är onödig och bör tas bort.
Uppföljning - nej, jag menar inte att vi ska börja med Kanban kort, men jag tror att en ständig utvärdering och uppföljning är nödvändig.
Vitalt är förstås också att vi har koll på Vision, Mål och Strategi.
Detta är lite om hur jag tänker om vägar för att nå målet med Missionsbefallningen. Egentligen är det fråga om sunt andligt förnuft, om än omsatt till världsliga termer. Å andra sidan - industrin är duktiga på sådana saker, så låt oss lära oss av det då. Särskilt som vi ofta har medlemmar som jobbar proffessionellt med sådana här frågor.
Lika väl som det är viktigt för oss att översätta andligt fikonspråk till ett språk som vår ofrälsat målgrupp förstår, lika viktigt är det ibland att översätta världsliga begrepp som TPS till en andlig verklighet.
Målet förblir detsamma - att medvetandegöra individen om behovet av Jesus och stötta honom på vägen till en gemenskap med Gud.