Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

huldah
Skapat 2015-06-12 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Hur kan Jesus vara Gud, när han är ättling till Abraham?
"Av Abraham skall ju bliva ett stort och mäktigt folk, och i honom skola alla folk på jorden varda välsignade." - 1 Mos 18:18

"Och i din säd skola alla folk på jorden välsigna sig, därför att du lyssnade till mina ord.»" - 1 Mos 22:18

"Detta är Jesu Kristi, Davids sons, Abrahams sons, släkttavla." - Matt 1:1

Om Jesus är Gud Jehova, Skaparen själv, betyder det då att han skapade sig själv?

Om man ska få till att Gud dessutom är en treenig Gud, varför nämns inte den tredje parten i sammanhangen? Är det rätt att rycka ut enskilda bibelställen och lägga ihop dom som man själv önskar? Är det inte en god idé att läsa Bibeln mycket och ofta, så att man kan ta till sig dess andemening?

Svar på inlägg

ferguson
#1. Publicerat 2015-06-12 av ferguson
"Av Abraham skall ju bliva ett stort och mäktigt folk, och i honom skola alla folk på jorden varda välsignade." - 1 Mos 18:18

"Och i din säd skola alla folk på jorden välsigna sig, därför att du lyssnade till mina ord.»" - 1 Mos 22:18

"Detta är Jesu Kristi, Davids sons, Abrahams sons, släkttavla." - Matt 1:1

Om Jesus var Gud Jehova, Skaparen själv, betyder det då att han skapade sig själv?
[/quote

En intressant fråga som du redan vet svaret på antar jag. Maria blev havande utan att komma vid någon man. Gud gjorde ett mirakel i henne och hon födde Guds son. Innebär det att han skapade sig själv? Nej, han fanns ju sedan evighet. Guds som föddes till sin jordiska gestalt, han blev inte skapad.
Tro bibeln mer än du tolkar är rådet jag fick en gång, nått att tänka på när vi söker efter svar
huldah
#2. Publicerat 2015-06-12 av huldah
"Av Abraham skall ju bliva ett stort och mäktigt folk, och i honom skola alla folk på jorden varda välsignade." - 1 Mos 18:18

"Och i din säd skola alla folk på jorden välsigna sig, därför att du lyssnade till mina ord.»" - 1 Mos 22:18

"Detta är Jesu Kristi, Davids sons, Abrahams sons, släkttavla." - Matt 1:1

Om Jesus var Gud Jehova, Skaparen själv, betyder det då att han skapade sig själv?
[/quote

En intressant fråga som du redan vet svaret på antar jag. Maria blev havande utan att komma vid någon man. Gud gjorde ett mirakel i henne och hon födde Guds son. Innebär det att han skapade sig själv? Nej, han fanns ju sedan evighet. Guds som föddes till sin jordiska gestalt, han blev inte skapad.
Tro bibeln mer än du tolkar är rådet jag fick en gång, nått att tänka på när vi söker efter svar
___________
För att den utlovade Messias skulle kunna återköpa mänskligheten från Adam, måste han vara en fullkomlig människa som Adam var innan han syndade. Bibeln visar klart att Gud inte godtar halvbra offer.

Löftet gavs Abraham, det skulle verkligen vara en köttslig ättling till honom som återköpte mänskligheten.

Samtidigt var Jesus en fullkomlig son till Gud (han hade aldrig syndat, varken i sin föremänskliga tillvaro eller som människa). Gud överförde sin sons liv till en mänsklig kropp (som härstammade från Abraham). Detta är inget konstigt:

Gud hade andliga söner som själva kunde ta sig mänskliga kroppar, detta i trots mot Gud, på Noas dagar. De kunde t o m få barn med människor på jorden.

Kunskapen från Bibeln är grunden för att kunna få den tro som Gud i oförtjänt godhet belönar med evigt liv:

"Och detta är vägen till evigt liv - att känna dig, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus, som du sände till jorden." Joh 17:3

Står det om "tre gudar"? Sänder man sig själv?
ferguson
#3. Publicerat 2015-06-12 av ferguson
d
___________
För att den utlovade Messias skulle kunna återköpa mänskligheten från Adam, måste han vara en fullkomlig människa som Adam var innan han syndade. Bibeln visar klart att Gud inte godtar halvbra offer.

Löftet gavs Abraham, det skulle verkligen vara en köttslig ättling till honom som återköpte mänskligheten.

Samtidigt var Jesus en fullkomlig son till Gud (han hade aldrig syndat, varken i sin föremänskliga tillvaro eller som människa). Gud överförde sin sons liv till en mänsklig kropp (som härstammade från Abraham). Detta är inget konstigt:

Gud hade andliga söner som själva kunde ta sig mänskliga kroppar, detta i trots mot Gud, på Noas dagar. De kunde t o m få barn med människor på jorden.

Kunskapen från Bibeln är grunden för att kunna få den tro som Gud i oförtjänt godhet belönar med evigt liv:

"Och detta är vägen till evigt liv - att känna dig, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus, som du sände till jorden." Joh 17:3

Står det om "tre gudar"? Sänder man sig själv?
Det är sant Gud godtar inga halvbra offer, därför offrade han sin egen son och genom honom försonade han världen med sig själv 2 Kor 5:19 "Ty det var Gud som i Kristus försonade världen med sig själv"

Jesus säger om jag inte minns fel sju gånger att han "är" vilket på Hebreiska är lika med "jahve". Antingen är Jesus en bedragare och har inte uppstått från de döda och vi är kvar i våra synder och de mest ömkansvärda eftersom vårt hopp inte finns. Eller så är han vägen, sanning och livet, dvs Gud.
Gud vare lov och tack Jesus har uppstått och allt är sant
huldah
#4. Publicerat 2015-06-12 av huldah
"Jesus", "Jeshua" eller "Jehoschua" betyder "Jehova (eller Jahve) är räddning".
Jehova (eller Jahve) betyder:
"Jag skall visa mig vara det som jag skall visa mig vara."
"Jag skall bli vadhelst jag behagar." - Rotherhams övers

Jesus bar på Guds namn, det namn som borgar för frälsning

"Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord." - Joh 17:6

"Och jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i gemenskap med dem.” - Joh 17:26

"Och det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan;... " Joel 2:32
Anonym
#5. Publicerat 2015-06-12 av Anonym
Återger lite fritt fr joh 8
sannerligen jag är och var redan innan Abraham
detta sa Jesus när de hånade honom för att han sade sig ha sett Abraham ( som levde långt före)
och när han svarade så ville de stena honom för att han gjorde sig jämlik Gud
säga vad man vill om fariséerna och de andra skriftlärda... De fattade en sak iallafall : det var Jesu anspråk
just pga detta anspråk så kom stenarna fram så ofta
huldah
#6. Publicerat 2015-06-12 av huldah
Återger lite fritt fr joh 8
sannerligen jag är och var redan innan Abraham
detta sa Jesus när de hånade honom för att han sade sig ha sett Abraham ( som levde långt före)
och när han svarade så ville de stena honom för att han gjorde sig jämlik Gud
säga vad man vill om fariséerna och de andra skriftlärda... De fattade en sak iallafall : det var Jesu anspråk
just pga detta anspråk så kom stenarna fram så ofta
__________
Ja så var det. Jesus hade en föremänsklig tillvaro.

Ett annat ställe som också styrker det är i Matteus 22:41-46

Medan fariseerna var samlade frågade Jesus dem: 42 "Vad tänker ni om Messias? Vems son är han?" De svarade honom: "Davids." 43 Då sade han till dem: "Hur kan då David genom Anden kalla honom Herre och säga: 44 Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender under dina fötter[j].[k] 45 Om nu David kallar honom Herre[l], hur kan han då vara Davids son?" 46 Ingen kunde svara honom ett ord, och från den dagen vågade ingen fråga honom något mer.

Jag citerar det ställe som Jesus citerade i Ps 110:1

"Jehovas uttalande till min Herre lyder: ”Sätt dig på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter.” - NW

"Jehová sade till min Herre: 'Sätt dig vid min högra sida, till dess jag har la
huldah
#7. Publicerat 2015-06-12 av huldah
Jag citerar det ställe som Jesus citerade i Ps 110:1

"Jehovas uttalande till min Herre lyder: ”Sätt dig på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter.” - NW

"Jehová sade till min Herre: 'Sätt dig vid min högra sida, till dess jag har la

Detta visar att Jehova sade till Davids "Herre", dvs Guds andlige son, som senare kom att födas som människa och kom att bli en ättling till David själv under sin tid som människa.

"Men när tiden var inne sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen,
5 för att friköpa dem som stod under lagen så att vi skulle få söners rätt. 6 Och eftersom ni är söner har Gud sänt i våra hjärtan sin Sons Ande, som ropar: "Abba[b]! Far!" 7 Alltså är du inte längre slav utan son. Och är du son är du också arvinge, insatt av Gud." - Gal 4:4-7
Anonym
#8. Publicerat 2015-06-13 av Anonym
Det står att Jesus förlåter synder, så då är han herre, likställd med Gud, annars skulle han inte kunna förlåta synder, det är Gud vi gör fel mot när vi syndar, endast han kan förlåta, Gud har gjort Jesus till herre med sig så han med kan förlåta och andra saker. Han kallas herre av anledning, han har gets al makt i himlen och jorden. Han var väl som jag förstod det lite kanske att han var i himlen innan han steg ned som människa på jorden. Då han uppfyllt något eller några saker så blev han herre före då han var född eller efter, kanske båda? Exempelvis då han besegra djävulen och vara syndfri i evighet, sedan då han tog emot heliga anden eller att den gavs totalt till han, då han nämner att han finns i fadern å fadern finns i honom. Han är helt klart jämställd med Gud säger bibeln, å Jesus är vår herre. Förstår inte varför det ska vara sån skam å säga herre, hela bibeln använder ordet, Jesus själv gör skillnad på Gud och sig själv, det måste vara en anledning till det. Jag funderar om jag ska följa apostlarna och Jesus exempel att säga herre, för en anledning är att det blir en sån förvirring vem man pratar om, det är en anledning.

Fick höra ett klokt ord av en annan person i veckan att ett ord för mig kanske inte betyder samma sak för andra. För mig betyder Gud personen Gud, Jesus är Guds son som är med Gud herre. Folk kallar idag Jesus för Gud istället för apostlarna som kallar Jesus för herre, båda har likheten i sig att makten är total i Gud och Jesus med orden, bevis är Jesus förlåter som Gud. Ordet herre duger likaväl.
huldah
#9. Publicerat 2015-06-13 av huldah
Det står att Jesus förlåter synder, så då är han herre, likställd med Gud, annars skulle han inte kunna förlåta synder, det är Gud vi gör fel mot när vi syndar, endast han kan förlåta, Gud har gjort Jesus till herre med sig så han med kan förlåta och andra saker. Han kallas herre av anledning, han har gets al makt i himlen och jorden. Han var väl som jag förstod det lite kanske att han var i himlen innan han steg ned som människa på jorden. Då han uppfyllt något eller några saker så blev han herre före då han var född eller efter, kanske båda? Exempelvis då han besegra djävulen och vara syndfri i evighet, sedan då han tog emot heliga anden eller att den gavs totalt till han, då han nämner att han finns i fadern å fadern finns i honom. Han är helt klart jämställd med Gud säger bibeln, å Jesus är vår herre. Förstår inte varför det ska vara sån skam å säga herre, hela bibeln använder ordet, Jesus själv gör skillnad på Gud och sig själv, det måste vara en anledning till det. Jag funderar om jag ska följa apostlarna och Jesus exempel att säga herre, för en anledning är att det blir en sån förvirring vem man pratar om, det är en anledning.

Fick höra ett klokt ord av en annan person i veckan att ett ord för mig kanske inte betyder samma sak för andra. För mig betyder Gud personen Gud, Jesus är Guds son som är med Gud herre. Folk kallar idag Jesus för Gud istället för apostlarna som kallar Jesus för herre, båda har likheten i sig att makten är total i Gud och Jesus med orden, bevis är Jesus förlåter som Gud. Ordet herre duger likaväl.
____________
Snällt skrivet! Gud kan göra allting själv, men han väljer att delegera. T o m vi kan vara Guds medarbetare! Visst talar vi olika språk, det är inte alltid lätt att förstå vad andra menar.
Anonym
#10. Publicerat 2015-06-13 av Anonym
Återger lite fritt fr joh 8
sannerligen jag är och var redan innan Abraham
detta sa Jesus när de hånade honom för att han sade sig ha sett Abraham ( som levde långt före)
och när han svarade så ville de stena honom för att han gjorde sig jämlik Gud
säga vad man vill om fariséerna och de andra skriftlärda... De fattade en sak iallafall : det var Jesu anspråk
just pga detta anspråk så kom stenarna fram så ofta
Yes
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen