BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Stefan
Skapat 2015-04-20 av Stefan, man, 39 år, Västra Götalands län.
Några frågor till Kalvinister
Hur definierar ni kärlek i relation till att bara vissa är utvalda och att alla inte har möjlighet att komma till himlen?

Om Gud vill rädda alla hur kommer det sig att han då bara väljer ut vissa människor?

Om Gud väljer ut att vissa utvalda personer ska vara frälsta varför ens bry sig om att evangelisera de är ju räddade för att de är utvalda? det låter som att hyperkalvinism följer.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-04-20 av Anonym
Först och främst: ALLA har möjlighet att komma till Gud, men som Bibeln säger så vill ingen lämna synden (läs nedan). Vad ska Gud då göra? Ingen vill ju lämna synden och vända sig till Gud, tycker du då att Gud lugnt ska luta sig tillbaka och låta hela mänskligheten hamna hela bunten i eldsjön? Hade det varit kärlek? Det är min motfråga till dig.

Jag är inte Kalvinist. Det där med utväljning står ju i Bibeln, det behöver man inte tillhöra nån falang för att tro på.

4 According as he hath chosen us in him before the foundation of the world, that we should be holy and without blame before him in love:
5 Having predestinated us unto the adoption of children by Jesus Christ to himself, according to the good pleasure of his will,
Efeserbrevet 1:4-5

11 In whom also we have obtained an inheritance, being predestinated according to the purpose of him who worketh all things after the counsel of his own will:
12 That we should be to the praise of his glory, who first trusted in Christ.
13 In whom ye also trusted, after that ye heard the word of truth, the gospel of your salvation: in whom also after that ye believed, ye were sealed with that holy Spirit of promise,
Efeserbrevet 1:11-13

Alla har möjlighet att komma till himlen. Tyvärr så finns det ingen människa som av sig själv är villig att betala priset för det. Priset är att ge upp synden.

1 The fool hath said in his heart, There is no God. They are corrupt, they have done abominable works, there is none that doeth good.
2 The LORD looked down from heaven upon the children of men, to see if there were any that did understand, and seek God.
3 They are all gone aside, they are all together become filthy: there is none that doeth good, no, not one.
Psalm 14:1-3

Och Paulus bekräftar:
10 As it is written, There is none righteous, no, not one:
11 There is none that understandeth, there is none that seeketh after God.
12 They are all gone out of the way, they are together become unprofitable; there is none that doeth good, no, not one.
Romarbrevet 3:10-13

Gud har dock givit alla människor möjligheten att få frälsning:

9 But we see Jesus, who was made a little lower than the angels for the suffering of death, crowned with glory and honour; that he by the grace of God should taste death for every man.
Hebreerbrevet 2:9

3 For this is good and acceptable in the sight of God our Saviour;
4 Who will have all men to be saved, and to come unto the knowledge of the truth.
1Timoteus 2:3-4

11 For the grace of God that bringeth salvation hath appeared to all men,
Titus 2:11

10 For therefore we both labour and suffer reproach, because we trust in the living God, who is the Saviour of all men, specially of those that believe.
1Timoteus 4:10
Stefan
#2. Publicerat 2015-04-22 av Stefan
Frågan är som kalvinister påpekar att man inte kan välja Gud, jag har inget riktigt emot vad du säger då jag känner att de inte går att alla människor har en chans att komma till Gud.
Anonym
#3. Publicerat 2015-04-23 av Anonym
Frågan är som kalvinister påpekar att man inte kan välja Gud, jag har inget riktigt emot vad du säger då jag känner att de inte går att alla människor har en chans att komma till Gud.
Kalvinisterna har fel, alla kan komma till Gud. Men som det står i Bibeln så vill ingen människa komma till Gud av sina egna fria vilja.
ferguson
#4. Publicerat 2015-04-24 av ferguson
Kalvinisterna har fel, alla kan komma till Gud. Men som det står i Bibeln så vill ingen människa komma till Gud av sina egna fria vilja.
Absolut, ingen människa kommer till Gud av sig själv. Gud måste dra oss till Kristus Joh 6:44. Romarbrevet 9:16 bekräftar det 16Alltså beror det icke på någon människas vilja eller strävan, utan på Guds barmhärtighet. 1 I vers 17 skriver Paulus omFarao: ”Just därtill har jag låtit dig uppstå, att jag skall visa min makt på dig, och att mitt namn skall varda förkunnat på hela jorden".Och i vers 18 "Alltså är han barmhärtig mot vem han vill, och vem han vill förhärdar han".

Så frågan blir finns det fler han förhärdar? Kalvinister betonar Guds allmakt på bekostnad av människans valmöjlighet. Valet att välja Gud av egen vilja är ju stängd enligt Paulus ovan nämnda citat så i det fallet håller deras teologi.
Anonym
#5. Publicerat 2015-04-29 av Anonym
Vägen är inte stängd för att Gud stängde den, den är stängd för att vi vill ha den stängd. Och Gud ger människor möjligheten att stå emot honom, då de så gärna vill göra det.

Farao ville mer än nåt annat stå emot Gud av sin egna fria vilja, men hade såklart inte kunnat det ifall Gud hade bestämt sig för nåt annat. Men Gud gav farao vad han ville ha, kraft att stå emot honom. Detta är vad Paulus menar när han säger att Gud förhärdar. Gud förhärdar ingen mot deras vilja, han förhärdar människor MED deras egen vilja.

Att påstå att Gud förhärdar människor MOT deras vilja är att kalla Gud för inkonsekvent. Hela Bibeln befaller människor att omvända sig, varför skulle Gud göra detta ifall det var omöjligt? Det är möjligt, men människors fria vilja kommer alltid be om förhärdning framför att de ska låta sig underkastas av Gud. Har du inte märkt detta då du vittnar för någon? Vissa går hur långt som helst i sina ologiska exkursioner för att undslippa tanken på Gud.

10 And with all deceivableness of unrighteousness in them that perish; because they received not the love of the truth, that they might be saved.
11 And for this cause God shall send them strong delusion, that they should believe a lie:
12 That they all might be damned who believed not the truth, but had pleasure in unrighteousness.
2Thess 2:10-12

Människor tar inte emot kärleken till sanningen, därför skickar Gud vanföreställningar, t.ex. evolutionsteorin, och andra obibliska saker som svenskar (och nästan alla i hela världen) tror på. Tänk på det när du pratar med någon som vägrar låta sig övertygas. Gud måste förändra den människan för att han ska vara villig att lyssna till evangeliumet.

24 Because they had not executed my judgments, but had despised my statutes, and had polluted my sabbaths, and their eyes were after their fathers’ idols.
25 Wherefore I gave them also statutes that were not good, and judgments whereby they should not live;
Hesekiel 20:24-25

Observera att sabbater är vi undantagna från i Nya testamentet enligt Kolosseerbrevet och Romarbrevet 14 (självfallet ska man ju vila ändå, man får använda friheten med visdom).

Jag vet inte jättemycket om kalvinism, men jag vet om att dubbel-predestination är totalt fel och obibliskt.
Anonym
#6. Publicerat 2015-04-30 av Anonym
Hur definierar ni kärlek i relation till att bara vissa är utvalda och att alla inte har möjlighet att komma till himlen?

Om Gud vill rädda alla hur kommer det sig att han då bara väljer ut vissa människor?

Om Gud väljer ut att vissa utvalda personer ska vara frälsta varför ens bry sig om att evangelisera de är ju räddade för att de är utvalda? det låter som att hyperkalvinism följer.
Nu är jag inte personligen någon reformert men jag känner väl till Calvins teologi. Frågan faller tillbaka på grundprincipen för kalvinismen, nämligen Guds suveränitet och allmakt. Det blir mer eller mindre logiskt nödvändigt, eftersom uppenbarligen inte alla (långt ifrån alla) överhuvudtaget bryr sig om vare sig tron eller Jesus på korset, då kan följakligen inte alla bli frälsta. Att med andra ord säga att alla kan bli frälsta men inte blir det skadar Gud, om han vill att så sker. Gud vill alltså inte frälsa alla, för då hade de blivit så. Kärleken ligger i att Gud ändå räddar och frälsar människor som inte förtjänar det. Skillnaden gentemot Luther ligger i den "dubbla predestinationen", inte i om det finns en predestination eller inte. Det säger även Luther, väldigt tydligt.
ferguson
#7. Publicerat 2015-05-01 av ferguson
"Om Gud väljer ut att vissa utvalda personer ska vara frälsta varför ens bry sig om att evangelisera de är ju räddade för att de är utvalda? det låter som att hyperkalvinism följe"

I 2 Tim 2:10 står det "Därför uthärdar jag ståndaktigt allting för de utvaldas skull, på det att också de må vinna frälsningen i Kristus Jesus och därmed evig härlighet"
Alltså sporrar utväljsen tvärtom till evangeliisation eftersom Paulus vet att någon utvald kan sitta med bland de som lyssnar på ordets förkunnelse.
Anonym
#8. Publicerat 2015-05-01 av Anonym
"Om Gud väljer ut att vissa utvalda personer ska vara frälsta varför ens bry sig om att evangelisera de är ju räddade för att de är utvalda? det låter som att hyperkalvinism följe"

I 2 Tim 2:10 står det "Därför uthärdar jag ståndaktigt allting för de utvaldas skull, på det att också de må vinna frälsningen i Kristus Jesus och därmed evig härlighet"
Alltså sporrar utväljsen tvärtom till evangeliisation eftersom Paulus vet att någon utvald kan sitta med bland de som lyssnar på ordets förkunnelse.
Kanske OT, men de utvalda finns i var människa.
Det är inte vissa människor som är utvalda, utan vissa principer i var människa.
Anonym
#9. Publicerat 2015-05-01 av Anonym
Kanske OT, men de utvalda finns i var människa.
Det är inte vissa människor som är utvalda, utan vissa principer i var människa.
''De utvalda'' är speciella människor, av Guds nåd utvalda till frälsning.
Ingen kan bli frälst om inte Gud själv öppnar dens hjärta, de vars hjärtan som öppnas så att de ser och tror och omvänder sig och följer Gud är då utvalda, sedan så finns det olika variater av dem som avfaller, så som Jesus visade angeånde sådden.

De stolta och arroganta blir inte räddade, eftersom Gud står emot dem, men Gud kan försöka rädda dem under vägen, men om de inte ödmjukar sig så blir de inte en bland de frälsta.

Det är inte ''vissa principer'' som blir räddade, utan vissa människor.
Anonym
#10. Publicerat 2015-05-02 av Anonym
Nu är jag inte personligen någon reformert men jag känner väl till Calvins teologi. Frågan faller tillbaka på grundprincipen för kalvinismen, nämligen Guds suveränitet och allmakt. Det blir mer eller mindre logiskt nödvändigt, eftersom uppenbarligen inte alla (långt ifrån alla) överhuvudtaget bryr sig om vare sig tron eller Jesus på korset, då kan följakligen inte alla bli frälsta. Att med andra ord säga att alla kan bli frälsta men inte blir det skadar Gud, om han vill att så sker. Gud vill alltså inte frälsa alla, för då hade de blivit så. Kärleken ligger i att Gud ändå räddar och frälsar människor som inte förtjänar det. Skillnaden gentemot Luther ligger i den "dubbla predestinationen", inte i om det finns en predestination eller inte. Det säger även Luther, väldigt tydligt.
30 And the times of this ignorance God winked at; but now commandeth all men every where to repent:
Apostlagärningarna 17:30

Du låter dina egna tankar diktera hur Gud tänker. Läs Bibeln istället.

3 For this is good and acceptable in the sight of God our Saviour;
4 Who will have all men to be saved, and to come unto the knowledge of the truth.
1Timoteus 2:3-4

Det är skillnad på Guds vilja och hans rådslut. Gud befaller mänskligheten att omvända sig på nästan varje sida i Bibeln, hur kan du då säga att Gud inte vill att människor ska bli frälsta? Pröva dina teorier mot vad som står i Bibeln innan du skriver.

Gud vill ge alla nåd, ifall de omvänder sig. Men ingen vill omvända sig. Så Guds rådslut är att utvälja några som han tvingar (kan vara att ditt liv rasar samman, och din enda räddning blir Gud) att omvända sig, som han sedan kan ge nåd till. Motbevisa mig gärna från Bibeln, men dina egna ouppbackade teorier är jag inte intresserad av.

11 Say unto them, As I live, saith the Lord GOD, I have no pleasure in the death of the wicked; but that the wicked turn from his way and live: turn ye, turn ye from your evil ways; for why will ye die, O house of Israel?
Hesekiel 33:11
BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen