Nu är jag inte personligen någon reformert men jag känner väl till Calvins teologi. Frågan faller tillbaka på grundprincipen för kalvinismen, nämligen Guds suveränitet och allmakt. Det blir mer eller mindre logiskt nödvändigt, eftersom uppenbarligen inte alla (långt ifrån alla) överhuvudtaget bryr sig om vare sig tron eller Jesus på korset, då kan följakligen inte alla bli frälsta. Att med andra ord säga att alla kan bli frälsta men inte blir det skadar Gud, om han vill att så sker. Gud vill alltså inte frälsa alla, för då hade de blivit så. Kärleken ligger i att Gud ändå räddar och frälsar människor som inte förtjänar det. Skillnaden gentemot Luther ligger i den "dubbla predestinationen", inte i om det finns en predestination eller inte. Det säger även Luther, väldigt tydligt.
30 And the times of this ignorance God winked at; but now commandeth all men every where to repent:
Apostlagärningarna 17:30
Du låter dina egna tankar diktera hur Gud tänker. Läs Bibeln istället.
3 For this is good and acceptable in the sight of God our Saviour;
4 Who will have all men to be saved, and to come unto the knowledge of the truth.
1Timoteus 2:3-4
Det är skillnad på Guds vilja och hans rådslut. Gud befaller mänskligheten att omvända sig på nästan varje sida i Bibeln, hur kan du då säga att Gud inte vill att människor ska bli frälsta? Pröva dina teorier mot vad som står i Bibeln innan du skriver.
Gud vill ge alla nåd, ifall de omvänder sig. Men ingen vill omvända sig. Så Guds rådslut är att utvälja några som han tvingar (kan vara att ditt liv rasar samman, och din enda räddning blir Gud) att omvända sig, som han sedan kan ge nåd till. Motbevisa mig gärna från Bibeln, men dina egna ouppbackade teorier är jag inte intresserad av.
11 Say unto them, As I live, saith the Lord GOD, I have no pleasure in the death of the wicked; but that the wicked turn from his way and live: turn ye, turn ye from your evil ways; for why will ye die, O house of Israel?
Hesekiel 33:11