Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

huldah
Skapat 2015-03-21 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
När människan styr...
... då har det inte blivit bra hittills. Just nu läser jag "Natoagenten" av Anders Jallai. Den handlar om Estonia-katastrofen. Jag är beredd att tro att det ligger mycket sanning bakom den boken. Min ärliga fråga är till alla freds-törstande människor:

Hur kan vi få fred på jorden med mänskligt styre? Människan kan inte läsa andra människors hjärtan och motiv. Så mycket korrumption det finns bakom kulisserna! Så mycket ondska och själviskhet! Varför skulle människan lyckas styra över andra idag, när hon aldrig lyckats tidigare???

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-03-21 av Anonym
... då har det inte blivit bra hittills. Just nu läser jag "Natoagenten" av Anders Jallai. Den handlar om Estonia-katastrofen. Jag är beredd att tro att det ligger mycket sanning bakom den boken. Min ärliga fråga är till alla freds-törstande människor:

Hur kan vi få fred på jorden med mänskligt styre? Människan kan inte läsa andra människors hjärtan och motiv. Så mycket korrumption det finns bakom kulisserna! Så mycket ondska och själviskhet! Varför skulle människan lyckas styra över andra idag, när hon aldrig lyckats tidigare???
Nej det går inte! Det är ett projekt dömt att misslyckas. Det finns ingen mänsklig ledare som alla skulle kunna acceptera!
huldah
#2. Publicerat 2015-03-21 av huldah
Nej det går inte! Det är ett projekt dömt att misslyckas. Det finns ingen mänsklig ledare som alla skulle kunna acceptera!
___________
Jag håller med dig 100%
huldah
#3. Publicerat 2015-03-28 av huldah
Nej det går inte! Det är ett projekt dömt att misslyckas. Det finns ingen mänsklig ledare som alla skulle kunna acceptera!
___________________
Människor verkar kunna acceptera andra mänskliga ledare, men det står inte i deras makt att fylla Guds plats!
Stefan
#4. Publicerat 2015-04-05 av Stefan
Det borde väl räcka att kolla på historien för att se hur mycket död och lidande vi människor inflikat på varandra och fortfarande gör i dagens värld.
Anonym
#5. Publicerat 2015-04-05 av Anonym
Finns ett land in Syd amerika som tagit bort all militär, det är klokt. Nej de har inte blitt invaderade. Antar pengarna går till folket.
Anonym
#6. Publicerat 2015-04-05 av Anonym
Finns ett land in Syd amerika som tagit bort all militär, det är klokt. Nej de har inte blitt invaderade. Antar pengarna går till folket.
Det är inte vist alls, om något land bestämmer sig för att vilja ha deras naturresurser så kan de inte göra något motstånd..
Anonym
#7. Publicerat 2015-04-05 av Anonym
Det är inte vist alls, om något land bestämmer sig för att vilja ha deras naturresurser så kan de inte göra något motstånd..
Landet är fattigt och vet inte hur de ska ta hand om folket. Vill USA eller annat rikt land gå in ta över kan de inte göra motstånd.

Samma sak med Sverige, vill stora länder gå in i Sverige kan sverige inte göra något alls.
Går man med i nato eller försvars grupp, kommer det inte heller hålla, historia visar att påtryckningar och utnytjande kommer ta plats för att skapa krig i fel syfte. Sveriges 200+ år av fred kommer vara förlorat.

Diplomatiskt för ett fredsland som hjälper andra och visar det är ett bättre försvar en pansar och flyg vi har idag. Ett folk som visar godhet kommer alltid försvaras av andra. Det är exempelvis den bild TV och historia vill ge. Nu menar jag bara på att det finns en bra freds väg som är mer effektiv för Sverige en den vi har idag.

En vettig besparing istället för flyg och pansar med mera, är att träna soldater att försvara utan dessa saker. Billigare och effektivare, för om Sverige skulle invaderas så måste de själv uppofrande patrioterna slåss utan pansar flyg eller annat.

Tänk kalla kriget fast tvärt om. En eliminering av pansar och flyg, skulle innebära mindre hot mot länderna utanför Sverige, som bara visar Sverige har försvars syfte. Vi skulle i princip slippa ha ryssarnas ubåtar i Svensk vatten, för de kan varken testa Svenskars godhet eller maskiner som söker efter ubåtar. Sverige skulle inte ha något att invadera andra med, vilket defenetivt skulle göra Gud glad.

Pengar istället för flyg, pansar och annat skulle kunna läggas på vettigare välfärd eller annat som är nyttigt för människan annat en krig. Polis är bra exempelvis.
huldah
#8. Publicerat 2015-04-05 av huldah
Det borde väl räcka att kolla på historien för att se hur mycket död och lidande vi människor inflikat på varandra och fortfarande gör i dagens värld.
___________
Ja det borde det, men det verkar inte som man lärt något av historien (det sa även min historie-lärare på den tiden). Det krävs gudomlig vishet för att förstå vilken väg är klokast att gå!
huldah
#9. Publicerat 2015-04-05 av huldah
Finns ett land in Syd amerika som tagit bort all militär, det är klokt. Nej de har inte blitt invaderade. Antar pengarna går till folket.
__________
Ja det är ett klokt land! Om alla vägrade bära vapen så blev det inga krig!

Sorgligt att säga, men världkrigen började i länder som SADE sig vara KRISTNA!

Alla sade sig ha Gud med sig och alla sade sig försvara sitt land! Min Morfar försvarade Finland på ryskt territorium! (Och lutherska kyrkans prästerskap hejade på!)
Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen