Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

huldah
Skapat 2015-03-13 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Jehovas vittnen
är människor som forskar mycket i Bibeln och försöker följa dess blad. De kommer från alla religioner, raser och länder. Att följa Bibeln innebär att en gudsfrånvänd värld reagerar. En god regel är att låta bägge sidor komma till tals innan man själv tar slutgiltig ståndpunkt!

"När någon svarar innan han har hört vad saken gäller,
+ är det dårskap från hans sida och en förödmjukelse.+"
- Ord 18:13

Ni som verkligen är intresserade av att ta reda på själva har alla chanser i världen att göra det. Ett tips är att kolla in filmen som går just nu: "Big eyes", en story ur verkliga livet, kvinnan på sextio-talet som hittade Jehova, källan till verklig lycka:
https://www.youtube.com/watch?v=OMKnuhNe3Pc
https://www.youtube.com/watch?v=YLP6F7Tnf9U
http://www.svd.se/kultur/maken-tog-at-sig-aran-for-hennes-konstverk_4370149.svd

Någon som håller med mig? Kritik har jag fått tillräckligt med alla år jag varit här (med början i 7e himlen), så det tycker jag inte är särskilt fruktbart för någon part.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-03-13 av Anonym
Vad är dom vanligaste invändningar mot Jehovas vittnen.? Nu kan jag inte så mycket men ni är väl lika mycket kristna som alla andra?
huldah
#2. Publicerat 2015-03-13 av huldah
Vad är dom vanligaste invändningar mot Jehovas vittnen.? Nu kan jag inte så mycket men ni är väl lika mycket kristna som alla andra?
_________
Nu är jag väl lite färgad av forumet här. När jag i min barndom började "missionera" var det många frireligiösa som sade att vi inte trodde på Jesus. När man sedan sett att denna missuppfattning rättats till, har man på senare tid tagit upp samma tema, men säger nu att Jehovas vittnen inte tror att Jesus är "Gud". De flesta är inte intresserade att prata med oss vid dörren, de tror inte på Gud och är ordentligt besvikna på religionen överhuvudtaget. Det är inte så mycket invändningar, det är mest likgiltighet. Jag tycker det är upplivande när någon reagerar och har invändningar. Även om det finns en och annan som är riktigt ilsken, så visar det känslor iaf. Störst intesse skulle jag säga finns hos de unga. De är nyfikna och även om de hört negativa saker, så gör det nog att de blir mer öppna för vad vi har att säga. Om man anser sig vara kristen, då tror man ju på Gud och det tycker jag är väldigt positivt. Det finns också dom som är rädda för att prata med oss, för dom är osäkra att deras egen tro ska kunna stå emot.

Invändningar mot oss varierar i olika länder. Sverige är ju ett av de mest ateistiska länderna i världen. Dock har intresset för Bibeln ökat markant även här. I många länder får människor stå i kö för att studera Bibeln med Jehovas vittnen.

Vi försöker vara kristna. Vi är mycket tacksamma för att Jesus återköpt oss människor till det eviga livet. Därför vill vi visa vår tacksamhet genom att läsa Bibeln varje dag och försöka förvandla ord i handling. Den 4 april (14 Nisan) samlas vi över hela världen för en minneshögtid där vi påminns om vad Jesus gjort för oss och vad det innebär. I fjol samlades ca 20 miljoner, de flesta var inte Jehovas vittnen.
Anonym
#3. Publicerat 2015-03-14 av Anonym
Det jag vet, och som jag uppskattar, är att JV studerar Bibeln väldigt noga. Jag har heller aldrig hört att någon av dem kallat oss andra för villolärare. Vi ska inte strida mot varandra utan se fram emot att få den 100-procentiga sanningen en dag. Snart, hoppas jag.
huldah
#4. Publicerat 2015-03-14 av huldah
Det jag vet, och som jag uppskattar, är att JV studerar Bibeln väldigt noga. Jag har heller aldrig hört att någon av dem kallat oss andra för villolärare. Vi ska inte strida mot varandra utan se fram emot att få den 100-procentiga sanningen en dag. Snart, hoppas jag.
___________
Tack Amistad för dom vänliga orden!

Det är lättare att strida än att inte göra det, för vi är alla ofullkomliga. Därför är Bibeln livsviktig då den motiverar oss att göra gott mot varandra! Man måste förstås följa Bibeln om det skall vara någon mening med att man läser.

Jag har ett väldigt rikt liv och Bibeln blir mer och mer värdefull för mig!

Det är viktigt att inte låta egna eller andras misstag få en att ge upp den goda kampen:Gal. 6:9
Hebr. 6:10

Varför har människan inte kunnat lösa de mest elementära problemen? Finns det en lösning? Kan tillämpad kunskap från Bibeln vara lösningen?
"Enhet bland människor lärda av Gud":
http://www.jw.org/sv/publikationer/filmer/enhet-bland-m%C3%A4nniskor-l%C3%A4rda-av-gud/
Judar och palestinier samlas som bröder och systrar i Israel:
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/sammankomster/film-specialsammankomst-israel/
Anonym
#5. Publicerat 2015-03-14 av Anonym
Det jag vet, och som jag uppskattar, är att JV studerar Bibeln väldigt noga. Jag har heller aldrig hört att någon av dem kallat oss andra för villolärare. Vi ska inte strida mot varandra utan se fram emot att få den 100-procentiga sanningen en dag. Snart, hoppas jag.
I sanning sade du absolut ingenting.
Ingen Mormon kommer till Guds rike, ingen JV kommer till Guds rike, ingen Rastafari kommer till Guds rike, etc.
Endast de som tror på den sanne Jesus Kristus och omvänder sig så att de blir födda på nytt, kommer till Guds rike.

Allting annat är en hädelse och lögn.

Allt jag såg i din kommentar var sekulariserad Helvetets-lära. (en lära som för folk till Helvetet.

Och så måste jag fråga dig, vad det hjälper en blind att läsa?
Utan den Helige Anden är de andliga blind, så sluta smöra för dem och börja tillrättavisa och undervisa dem.
såvida du själv inte behöver bli född på nytt?

Gud välsigne dig! :)
huldah
#6. Publicerat 2015-03-14 av huldah
Gud välsigne dig! :)
_______
Hur då tänker du?
Anonym
#7. Publicerat 2015-03-14 av Anonym
I sanning sade du absolut ingenting.
Ingen Mormon kommer till Guds rike, ingen JV kommer till Guds rike, ingen Rastafari kommer till Guds rike, etc.
Endast de som tror på den sanne Jesus Kristus och omvänder sig så att de blir födda på nytt, kommer till Guds rike.

Allting annat är en hädelse och lögn.

Allt jag såg i din kommentar var sekulariserad Helvetets-lära. (en lära som för folk till Helvetet.

Och så måste jag fråga dig, vad det hjälper en blind att läsa?
Utan den Helige Anden är de andliga blind, så sluta smöra för dem och börja tillrättavisa och undervisa dem.
såvida du själv inte behöver bli född på nytt?

Gud välsigne dig! :)
Det fanns ingen lära med i min kommentar. Inget smör heller.Tråden handlar om JV och jag vet att de också tror på frälsning genom Guds son, Jesus. "Den som har Sonen, han har livet..." Joh. 5:12
Anonym
#8. Publicerat 2015-03-14 av Anonym
Klart hon kommer till himmelen vart skulle hon annars ta vägen
huldah
#9. Publicerat 2015-03-14 av huldah
Klart hon kommer till himmelen vart skulle hon annars ta vägen
__________
Himlen? Menar du mig? Jag vill absolut inte dit! Vill du?
Anonym
#10. Publicerat 2015-03-15 av Anonym
Det fanns ingen lära med i min kommentar. Inget smör heller.Tråden handlar om JV och jag vet att de också tror på frälsning genom Guds son, Jesus. "Den som har Sonen, han har livet..." Joh. 5:12
Men de har inte sonen, för de tror inte på Jesus den levande Guden, de tror på jesus ärkeängeln Mikael.
Och därför har de inte livet.
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen