smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

AllanE
Skapat 2015-03-01 av AllanE, man, 82 år, Västra Götalands län.
Gud och Universum
I eftermiddag (1 mars) skall jag berätta om God och universum i Stensjö kyrka (Mölndal).
Tiden är kl 18.
Alla ni som bor nära Göteborg/Mölndal är välkomna.
(Även alla andra förstås :)

Jag kommer att beskriva hur den 1700-1800-talets världsbild rasade samman.
Den som till slut gjorde det omöjligt att Gud finns.
I den världsbilden lever de flesta ateister fortfarande kvar.
Och även många kristna, något som inte minst syns här på KD.

Men den föll ihop som ett korthus när relativitetsteori och kvantfysik kom fram.
Därmed öppnades dörren till himlen igen.
Jag kommer att berätta om hur relativitetsteorin påverkar GPS, att tiden går med så olika hastighet att det finns platser där universums ålder är bara envaecka medan den är 13.7 milliarder år här.
Även om Schrödingers katt - katten som är både död och levande samtidigt.

Efter det beskriver jag några av alla de fotspår i skapelsen som visar att Gud finns, och har skapat universum för människans skull.

Detta är första delen av en serie på två kvällar.
Under den andra kommer jag att tala om Skapelse - Bibel - mirakler.
Den kvällen blir i början av maj.

Och ni som inte har möjlighet att komma:
Jag kommer gärna till eran församling också.
Normalt tar jag aldrig någon ersättning (inte heller reseersättning) såvida inte avståndet är väldigt stort.

Hälsningar

Allan

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-03-01 av Anonym
''Jag kommer att berätta om hur relativitetsteorin påverkar GPS, att tiden går med så olika hastighet att det finns platser där universums ålder är bara en vecka medan den är 13.7 milliarder år här.
Även om Schrödingers katt - katten som är både död och levande samtidigt.'''

Orubbligt bevis på detta? = inte något som baseras på blind tro, utan påtagligt bevis.

När de räknar förfallet i Isotoper så har de ingen aning om hur snabbt förfallet var i början jämfört med idag, och om förfallet har ökat eller saktats ner.
Allt är baserat på blind tro grundat på vad de vill tro, taget ifrån ateism.

Jag minnas att evolutionsforskare hittade på (genom Isotoper) att en fossil var över en miljon år gammal, men så testade jag tror det var Kristna forskare Kol-14 metoden, och fann kol 14 i fossilen = fossilen var tusentals år gammal, (kol14 har förfallit totalt inom en viss mängd år), absolut innan en miljon.
vad du proklamerar är inte vetenskap utan lögn, fantasier utan vetenskap.
Anonym
#2. Publicerat 2015-03-01 av Anonym
Hade gärna kommit. Bor tyvärr i fel del av landet. Kan du skicka ett pm om du får min mailadress?
AllanE
#3. Publicerat 2015-03-01 av AllanE
LevaLivet:
Visst, du hittar min amiladress på www.KunskapOmGud.se

Allan
AllanE
#4. Publicerat 2015-03-01 av AllanE
Elia,
Jag måste strax åka hemifrån, så jag hinner inte ge ett utförligt svar.

Först det du skrev:
"Orubbligt bevis på detta? = inte något som baseras på blind tro, utan påtagligt bevis."

Menar du Schrödingers katt eller att tiden går olika fort på olika platser?

Jag kan också säga att du visar inte bara okunnighet,
utan också att du har låtit lura dig av satan till att motarbeta Guds rike.

För många år sedan en sen kväll, satt jag ensam i Göteborgs domkyrka.
På den tiden låste man inte kyrkor på nätterna.

Då fick jag i en uppenbarelse veta att jag kommer att kunna visa att Gud Är,
och att jag skulle finna svaret genom att forska inom fysik och kemi.
Det har jag gjort, och första delan av svaret har jag publicerat i min bok "Fotspår i Kosmos". Resten kommer i ytterligare två böcker som jag arbtar med.

Återkommer senare med mer datalejer om din kommentar.

Hälsningar

Allan
Anonym
#5. Publicerat 2015-03-01 av Anonym
Elia,
Jag måste strax åka hemifrån, så jag hinner inte ge ett utförligt svar.

Först det du skrev:
"Orubbligt bevis på detta? = inte något som baseras på blind tro, utan påtagligt bevis."

Menar du Schrödingers katt eller att tiden går olika fort på olika platser?

Jag kan också säga att du visar inte bara okunnighet,
utan också att du har låtit lura dig av satan till att motarbeta Guds rike.

För många år sedan en sen kväll, satt jag ensam i Göteborgs domkyrka.
På den tiden låste man inte kyrkor på nätterna.

Då fick jag i en uppenbarelse veta att jag kommer att kunna visa att Gud Är,
och att jag skulle finna svaret genom att forska inom fysik och kemi.
Det har jag gjort, och första delan av svaret har jag publicerat i min bok "Fotspår i Kosmos". Resten kommer i ytterligare två böcker som jag arbtar med.

Återkommer senare med mer datalejer om din kommentar.

Hälsningar

Allan
Jag talade om ''13.7 milliarder år'', det är inte vetenskapligt.
Om den uppenbarelsen är sann så betyder det ändå inte att allt du tror är sant, det betyder inte att evolution är sant, det betyder inte att miljarder år är sant.
De båda går emot Guds ord.
Anonym
#6. Publicerat 2015-03-01 av Anonym
I eftermiddag (1 mars) skall jag berätta om God och universum i Stensjö kyrka (Mölndal).
Tiden är kl 18.
Alla ni som bor nära Göteborg/Mölndal är välkomna.
(Även alla andra förstås :)

Jag kommer att beskriva hur den 1700-1800-talets världsbild rasade samman.
Den som till slut gjorde det omöjligt att Gud finns.
I den världsbilden lever de flesta ateister fortfarande kvar.
Och även många kristna, något som inte minst syns här på KD.

Men den föll ihop som ett korthus när relativitetsteori och kvantfysik kom fram.
Därmed öppnades dörren till himlen igen.
Jag kommer att berätta om hur relativitetsteorin påverkar GPS, att tiden går med så olika hastighet att det finns platser där universums ålder är bara envaecka medan den är 13.7 milliarder år här.
Även om Schrödingers katt - katten som är både död och levande samtidigt.

Efter det beskriver jag några av alla de fotspår i skapelsen som visar att Gud finns, och har skapat universum för människans skull.

Detta är första delen av en serie på två kvällar.
Under den andra kommer jag att tala om Skapelse - Bibel - mirakler.
Den kvällen blir i början av maj.

Och ni som inte har möjlighet att komma:
Jag kommer gärna till eran församling också.
Normalt tar jag aldrig någon ersättning (inte heller reseersättning) såvida inte avståndet är väldigt stort.

Hälsningar

Allan
Rekommenderar en bok om "Intelligent Skapelsetro". En naturvetare läser Första Mosebok.
Anders Gärdeborn=författare.

www.xpmedia.org

Delar inte din syn på skapelsen och har inte alls någon svårighet, att tro på, att den allsmäktige Guden, skulle ha problem med, att skapa jorden, människorna, på det sätt, som står skrivet i Bibeln. Rent arkeologiskt m.m. så förändrade Kol 14-metoden mycket, av det man förut trott och många forskare, har ändrat sin syn på evolutionen och tror inte längre på den.

F.ö. så skulle jag känna det fullständigt meningslöst, att lägga ner en massa energi på, att försöka förklara något, som inte överensstämmer med Bibelns ord och skapelseberättelsen. Det som är skrivet i Bibeln håller, hur mycket man än försöker bevisa, att Bibeln inte är tillförlitlig.
AllanE
#7. Publicerat 2015-03-02 av AllanE
Justme:
Jag har boken som du nämner, och har läst den.

Så då kan jag kontra:
På www.xpmedia.org kan du beställa artikelnummer 493.
Det är min bok "Fotspår i Kosmos"

Vad beträffar Gärdeborns bok, så har jag läst den, eftersom det är viktigt för mig att ständigt försöka hitta fel i mina resonemang. Så arbetar vi inom vetenskapen.

Men efter att ha läst den boken blev jag ännu mer övertygad om att hans ståndpunkt är bluff.
Boken är full av lögner och påhittade "fakta".
Den som saknar kunskap blir säkert lurad väldigt lätt, för den är skriven i en övertygande stil, och hoppar smidigt över allt som talar emot.

Varken min tid eller utrymmet här tillåter en fullständig redogörelse för alla påhittade "fakta", men jag skall nämna två.

På sid 127 finns rubriken "Universums ålder".
Där skriver han att spiralgalaxernas armar skulle försvinna efter högst 2 milj år, eftersom galaxerna inte snurrar som en stel skiva utan snabbare i mitten.

Det är lögn. De snurrar nästan som stela skivor.
Centrala delar snurrar något snabbare, men så lite att armarna hålls stabila i milliarder år.
Det var så man upptäckte det som man i brist på bättre namn kallar för mörk materia.
Om den inte had funnits, så skulle Gärdeborn ha haft rätt.
Men genom att mäta olika delars rotationshastighet har man kunnat finna att där finns materia som man inte kan se, och man har också kunna mäta hur den är fördelad i galaxen.
Den mörka materien väger mer än all den synliga. Och den får galaxerna att rotera nästan som stela skivor.

Den mörka materien är inte bara ett påhitt för att förklara hur galaxerna fortfarande kan ha spriraler.
Man har gjort mätningar som visar att den finns där, och det gör man genom att verkligen mäta rotationen. Resultat av de mätningarna är att rotationen nästan är som en stel skiva.
AllanE
#8. Publicerat 2015-03-02 av AllanE
Ytterligare ett exempel på påhittade fakta finns på sid 119.
Där finns rubriken "Ånghöljesteorin"
Han både tar avstånd från det och hävdar att det fanns.
Talar med kluven tunga.
Han påstår att ånghöljet skulle ge ett högt lufttryck, t.ex. tio gånger det nuvarande, och att det skulle vara hälsosamt.
Det är fel!
Dels skulle människorna i så fall ha blivit kväveförgiftade, något som drabbar dykare redan efter minuter om de andas luft på 100 meters djup (10 atm tryck).

Men redan vid t.ex. dubbla lufttrycket skulle man drabbas av syrgasförgiftning, och det är ännu värre.
Syrgas är dödligt giftigt.
Förr använde dykare ren syrgas.
Då kunde de stanna längre under vattnet och dessutom inte drabbas av dykarsjuka.
Men istället blev de syrgasförgiftade redan efter timmar.

Vi tål förhöjt lufttryck under en begränsad tid.
Vi tål det bättre än många bakterier, och därför kan det ge snabb sårläkning.
Men vi dör om vi lever länge under sådana förgållanden.

Inte ens om det påhittade ångskiktet skulle vara så tunt att trycket bara höjdes med 20 procent skulle det gå bra.
Dels, så självantänder skog vid sådant tryck, så Noa skulle inte ha haft något virke till arken.
Men värre är att det skulle ge en växthuseffekt som höjde temperaturen vid jordytan till uppåt 150 grader.
Adam och Eva skulle ha blivit stekta och aldrig fått några barn.
Så Noa skulle inte ha kunnat bygga arken av det skälet.

Till slut:
Ditt påstående att Bibeln är tillförlitlig stämmer delvis.
Skapelseberättelsen innehåller dolda fakta, som visar att Bibeln är Guds Ord.
Men dessa fakta förnekar kreationister.
På så vis motarbetar de Kristus och hjälper satan i hans kamp och hindrar utbredandet av Guds rike.
Själva skall de bli frälsa, men deras verk skall brännas upp i eld, som Paulus skriver.

Det finns också exempel på felaktigheter i Bibeln.
Det gäller ögonvittnesskildringar, och de ökar trovärdigheten.
Det är inte "slugt uttänkta fabler".
Exempel på sådant är att Jesus korsfästes kl 9 enligt Markus, men enligt Johannes var det inte förrän kl 12 Jesus dömdes av Pilatus.

Eller enligt Matteus härstammade Marias man Josef från Davids son Salomo, men enligt Lukas var det från Davids son Natan.

Hälsningar

Allan
Anonym
#9. Publicerat 2015-03-02 av Anonym
OK, du har din syn på saken och jag har min också baserad på vetenskap, men i första hand på tron att Bibeln, är Guds ord.
Jag litar på Guds ord, via Bibeln och det är inte MIN uppgift att dissekera den in i minsta detalj, för att tro på budskapet.

Här ser vi såsom i en spegel, men en dag ska vi se ansikte mot ansikte. Tills dess, LEVER jag och har inte behov av att försöka bevisa, att Bibeln har en massa fel.
Anonym
#10. Publicerat 2015-03-02 av Anonym
Jag tycker det är intressant det allan skriver. Om jag ska ha folk kvar i tron som är smartare en mig, måste jag förklara tron på annan sätt, en de problem de stött på i livet, som andra inte vill kännas vid för det är obekvämt :)

Men även om det skulle vara annorlunda med berättelserna om vad som skedde med tiden med Jesus.
Så är det väl så att det står, det två vittnar om samma sak, vet vi att det är sant, står det inte så i biblen?
smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen