Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2015-02-08 av Anonym.
En söndags fundering om Noa
Om Adam och Eva var dom första hela naturen färdig. Darwin hade fel.
Om det steg ett par djur av varje sort tex ett par pigviner hur kommer det sig att det finns så många olika arter av pigvinner.?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-02-08 av Anonym
Enligt vad jag tror har allt skett. Men det är människans tolkning som skrivits ned. Noa kunde inte ha kontakt med resten av världen, så för han eller de så skädde det över hela världen, å det skrevs ned.

Det är även möjligt att noa var bara symboliskt för människan och Gud rädda andra djur och människor på sitt sätt. Vi känner inte till vad Gud vet vi tror bara på att någonting med noa var det.
Och någonting var det med Adam och Eva, så tror jag.

Saken är att människan är lite för sträng kring saker, människan borde öppna och acceptera varandra, det är precis lika svårt som vara hård och stå fast vid varje bokstav som man inte känner till. Så vad är tuffast och vad är rätt, det har vi en hel livstid att fundera och diskutera om. Men bråka och kasta bort folk tror jag inte är meningen att vi ska göra, men tror vi måste försvara varandra med.
Varför accepterar vi inte varandra genom olika religösa tankar, men vi accepterar andra som inte har religion men har samma tankar som de som har olika religösa tankar, lite dubbel moral har vi, vi har oss själva att skylla för det som mänsklighet.

Men jag funderar tänk på vad vi ser i världen, när vi är hårda, inom vår egna tro krigar vi med varandra, vi bråkar med varandra. Allt för att vi väljer att vara för bestämda i vad vi tror på och bekämpar andra genom det, kanske vi borde ta kampen i oss själva istället för att bekämpa andra, att man bekämpar sig så man accpeterar varandra.

Jag anser att man kan blanda vetenskap med religion, eftersom vi inte kan få svar på allt genom tro, att inte ta vara på kunskap som kan vara nytta för en och andra är ganska idiotiskt att kasta bort, bara för någon annan har fått för sig något annat, eller för att någon annan misbrukar det som var menat för gott men gjorde det till ont.

Problemet är då när troende påstår att man inte är troende och hotar med fördömelse och uteslutning när man söker ny kunskap och sanning, det gör helt klart en orolig och möjligen gör det så man tappar tron vad jag har sätt i livet iaf... Men samtidigt det är ett problem att blanda in nya saker med tro, för det är alltid någon som vill få en bort från tron när man är öppen om sinna tankar, folk ställer ultimatum som får en att bli arg lessen och sånt kan sluta lite hur som hällst, men bråka och det som sårar är anledningen till att folk gör fel, inte olika religösa synpunkter eller hur man ser på saken i troende text eller vetenskap. Samtidigt är troligen bråk oundvikligt att det sker någon gång, sånt är bara livet går inte undvika alltid, man bör vara där för varandra även om detta sker.

Så jag anser prata på, så länge man inte tjatar om samma sak om och om igen för tvinga andra, klokt att prata om många olika saker för att få vänner och ha kul. tycker man ska sträva efter att människan ska vara fri.

Så här tänker jag iaf.
huldah
#2. Publicerat 2015-02-08 av huldah
Om Adam och Eva var dom första hela naturen färdig. Darwin hade fel.
Om det steg ett par djur av varje sort tex ett par pigviner hur kommer det sig att det finns så många olika arter av pigvinner.?
--------------
"... därtill alla vilda djur, efter sina arter, och alla boskapsdjur, efter sina arter, och alla kräldjur som röra sig på jorden, efter sina arter, och alla flygande djur, efter sina arter, allt vad fåglar heter, av alla slag." - 1 Mos 7:14

Varje art har stora variationsmöjligheter, se bara hur många slags hundar det finns. Det finns "raskatter". Även människan som är av samma art uppvisar stor variation i hudfärg, kroppsstorlek, m m.

Dock finns det gränser för parning, t ex över artsgränser.
Anonym
#3. Publicerat 2015-02-09 av Anonym
Så en vis utveklings lära får rum då?
Anonym
#4. Publicerat 2015-02-09 av Anonym
Så en vis utveklings lära får rum då?
Tror det beror på vem man pratar med. Man kan låta fantasin gå loss med en del, men en del tillåter inte det, det är bara acceptera det som verklighet anser jag och försöka inte reta upp andra. Men jag tror bibeln är sann, bara det att vi var inte där, det finns mer saker som skett en vad som skrevs ned, mycket är förkortat. Det finns inget som säger att man måste skilja på religion och vetenskap, för att bråka, det låter inte bra för mig. Vi har våra synder och lagar, sedan alla andra moraliska regler som är viktiga, skulle gissa på att vissa saker får man fantisera och dröma om. Vi har jue uppenbarelseboken som många talar om hit och dit i olika terrorier och ända svaret man kan få rätt utav kring det är utav Gud. Det är accepterat där att vi inte vet, varför är det inte så med resten av bibeln då saker är oklara. Det är vi som sätter upp kosntiga regler att hata varandra för småsaker, det är ett stort problem.
Anonym
#5. Publicerat 2015-02-09 av Anonym
Man bör inte se bibels som en naturvetskplig bok. Men håll med att det är en rolig paradox:)
Nu var detta inlägg inget viktigt solen lyser plus 6 grader och nu skall jag ta en stor dos av den.
Anonym
#6. Publicerat 2015-02-09 av Anonym
Man bör inte se bibels som en naturvetskplig bok. Men håll med att det är en rolig paradox:)
Nu var detta inlägg inget viktigt solen lyser plus 6 grader och nu skall jag ta en stor dos av den.
Det är väldigt intressant(ler). Ha kul ute i solen :)
Anonym
#7. Publicerat 2015-02-09 av Anonym
Om Adam och Eva var dom första hela naturen färdig. Darwin hade fel.
Om det steg ett par djur av varje sort tex ett par pigviner hur kommer det sig att det finns så många olika arter av pigvinner.?
Du blandar ihop Arter och Raser.

Det finns olika sorters hundar, men de är ändå Hundar = Hund-Arten.

Och samma är det med pingviner, men det finns inget som säger att Gud inte skapade flera av de olika pingvinerna så som de är idag, men i vilket fall som helst så är de alla pingviner. (samma Art)

På samma sätt vet vi inte om Gud skapade några olika hund-raser. (I början) eller om de olika raserna (idag) kommer ifrån en och samma Art/ras.

Det finns inget som den s.k vetenskapen kan lägga fram som går emot skapelseberättelsen.
De finner fel för att deras förståelse av skriften felar.

Gud välsigne dig.
Anonym
#8. Publicerat 2015-02-09 av Anonym
Det finns inget som den s.k vetenskapen kan lägga fram som går emot skapelseberättelsen.
De finner fel för att deras förståelse av skriften felar.

Gud välsigne dig.
Precis.
huldah
#9. Publicerat 2015-02-09 av huldah
Så en vis utveklings lära får rum då?
--------
Frågar du mig? Nej, inte över artgränserna. Det bekräftas också av vad som händer idag. Vi ser ingen utveckling över artgränserna, endast variation inom den egna arten.
Lite info om detta:
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101989226?q=arternas&p=par
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102010346
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101989257
Anonym
#10. Publicerat 2015-02-09 av Anonym
För mig är det ganska klart: det fanns huvudgrupper av djuren, inte arter. Arterna har uppkommit genom variation
eller anpassning till olika miljöer, precis som det finns människor med olika färger beroende på var på jorden de lever. Mikroevolution uppstod efter Noaks ark, enligt många.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen