Forum > Religion och tro > Diskussion

huldah
Skapat 2015-01-21 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Guds egennamn mörklagt!
Dom flesta bibelöversättningar har ersatt Guds egennamn, JHWH, med titlar. Även "Scripture 4 All" som citerar hebreiska grundtexten, översätter egennamnet med "Lord" ex Jesaja 43:10. Vad tänker du kring detta? Är det viktigt att använda Guds egennamn, som finns ca 7 000 gånger i grundtexten?

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/isa43.pdf
http://www.scripture4all.org/

Länkarna krånglar, försök själv hitta!
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/Hebrew_Index.htm

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-01-21 av Anonym
Hej! Vad menar du med Guds egennamn? Ordet egennamn låter konstigt...Han kan väll knappast inte ha ngn annans namn, om de e så du menar...
Det som är så bra med vår Herre å Gud är ju att han vet ju såklart alltid vad vi menar våra motiv osv. De e tryggt tycker jag. :)
huldah
#2. Publicerat 2015-01-22 av huldah
Hej! Vad menar du med Guds egennamn? Ordet egennamn låter konstigt...Han kan väll knappast inte ha ngn annans namn, om de e så du menar...
Det som är så bra med vår Herre å Gud är ju att han vet ju såklart alltid vad vi menar våra motiv osv. De e tryggt tycker jag. :)
--------

http://sv.wiktionary.org/wiki/egennamn

I detta fallet har han inte ens fått sitt namn erkänt eller bevarat.
I de judiska bibel-översättningarna fanns det hebreiska namnet bevarat, även om det inte uttalades.
I de flesta svenska bibelöversättningar är namnet borttaget och ersatt med titlar.
Det finns otaliga historiska dokumentationer på Guds egennamn.

Givetvis ser Jehova våra motiv, men han önskar att vi ska ta hans skrivna ord på allvar och följa det, precis som Jesus gjorde! Det är bl a därför Bibeln har blivit bevarad trots många försök att utplåna den!

Jesus och de första kristna poängterade vikten av att använda Guds egennamn (många andra gudar har egennamn):

"Så skall ni be: Fader vår, som är i himlen. Helgat blive ditt namn." - Matt 6:9

"Fader, förhärliga ditt namn." Då kom en röst från himlen: "Jag har förhärligat det och skall förhärliga det på nytt." - Joh 12:28

"Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du har tagit ut ur världen och gett mig. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit fast vid ditt ord." - Joh 17:6

"Jag har gjort ditt namn känt för dem, och jag skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem." - Joh 17:26

"... och att hedningarna har fått prisa Gud för hans barmhärtighet, som det står skrivet: Därför vill jag prisa dig bland hedningarna och lovsjunga ditt namn." - Rom 15:9

"... då han säger: Jag skall förkunna ditt namn för mina bröder, mitt i församlingen skall jag lovsjunga dig." - Heb 2:12

"Folken vredgades, och din vredes dag har kommit, tiden när de döda skall dömas och när du skall löna dina tjänare profeterna och de heliga och dem som fruktar ditt namn, små och stora, och då du skall fördärva dem som fördärvar jorden." - Upp 11:18

"Vem skulle inte frukta dig, Herre, och prisa ditt namn? Ty endast du är helig, och alla folk skall komma och tillbe inför dig, ty dina rättfärdiga domar har uppenbarats." - Upp 15:4
Anonym
#3. Publicerat 2015-01-22 av Anonym
Det här med namn har jag själv tidigare funderat över, och har med hjälp av bl a biblisk lexikon kommit till klarhet i. Jag råder dig att själv studera vad "namn" innebär utifrån hebreiskan istället för vad egennamn innebär på svenska. Det är mycket stor skillnad. Då kommer du att se att det inte är själva egennamnet som har betydelse, vilket du nu verkar vilja framföra. Namnet talar istället om en persons egenskaper, väsen och personlighet. Att ära Jesu namn innebär exempelvis att ära Jesus för det han gjort för oss (hans frälsningsgärning).

Frid syster!
Anonym
#4. Publicerat 2015-01-22 av Anonym
Hej fotografen, skrev du till mig el Huldah. Ang mig, så kanske jag inte börjat skriva här för att göra studier. Utan för att jag vill "prata" å "lyssna" alltså diskutera å sånt, helt enkelt. ;) Har precis börjat me de, får se om jag gillar det...;)
Anonym
#5. Publicerat 2015-01-22 av Anonym
Jag skrev till huldah
Anonym
#6. Publicerat 2015-01-22 av Anonym
Egna studier är annars något jag kan rekommendera. Det kan bli förvirrande annars av att lyssna på alla andras röster. Guds eget ord däremot är att lita på!
Anonym
#7. Publicerat 2015-01-22 av Anonym
Jo, Huldah. Nu när jag förstått att vi har olika synsätt å lära att utgå ifrån så vet jag inte om det är ide att fortsätta skriva om just dessa sakerna för mig. De kan förstås hända att jag skriver om de ngn annan gång ändå.
Däremot så kan jag skriva ngn av de upplevelser jag haft som varit fantastiska. Å sånt tycker jag e roligt/glädjande att höra av andra åxå. :)
Jo, ang Judarna, utom de som e pånyttfödda el annan. Lever ju efter lagen å gamla testamentet. Å tror ej på Jesus....Men jag börjar fårstå att massor av dessa ämnen redan dryftats en hel del. Är de så sällan nya kommer till KD å vill skriva på forumen? ;)
Anonym
#8. Publicerat 2015-01-22 av Anonym
Hej photografen. Jorå, studier av Bibeln är såklart bra :) Men jag skrev att det inte är därför jag skriver här :]..
Men de e lungt, hade egentligen inte behövt kommentera det :)
huldah
#9. Publicerat 2015-01-23 av huldah
----------
Givetvis handlar det om att ära! Vi borde inte heller Jesus namn ha betydelse i att uttala, eftersom vi uttalar det på svenska.

Min fasta övertygelse är att det är viktigt att uttala Guds namn Jehova, även om det bara är på svenska! Att använda våra medmänniskors namn är självklart för oss människor, även om vi inte uttalar namnen rätt alla gånger. Lika säkert gläder vi Guds hjärta om vi tilltalar honom med det namn han själv låtit nedteckna i sitt skrivna ord Bibeln.

I 2 Mos 6:3 talar Gud om "mitt namn 'HERREN'", i 1917 års svenska övers. "HERREN" är en titel och förklaras i "Ordförklaringen":
Herren. motsvarar i Gamla testamentet två olika hebreiska ord. Det ena är adonai, egentligen min herre, av det vanliga, också om människor använda adón, herre, det andra är ett egennamn för Israels Gud, vilket ursprungligen sannolikt uttalades Jahvé, men i nyare tid har kommit att hos de kristna (med andra vokaler) uttalas Jehová. När Herren motsvarar Jahvé i grundtexten, skrivs ordet lämpligen, som redan i 1541 års bibel, HERREN. Förbindelsen "Herren HERREN", är sålunda detsamma som Herren Jahve (Jehova).
huldah
#10. Publicerat 2015-01-23 av huldah
Försöker lägga ut hela citatet från 1917 års Ordförklaringar under "HERREN":
Herren. motsvarar i Gamla testamentet två olika hebreiska ord. Det ena är adonai, egentligen min herre, av det vanliga, också om människor använda adón, herre, det andra är ett egennamn för Israels Gud, vilket ursprungligen sannolikt uttalades Jahvé, men i nyare tid har kommit att hos de kristna (med andra vokaler) uttalas Jehová. När Herren motsvarar Jahvé i grundtexten, skrivs ordet lämpligen, som redan i 1541 års bibel, HERREN. Förbindelsen "Herren HERREN", är sålunda detsamma som Herren Jahve (Jehova). För judarna blev detta namn så heligt, att de till slut inte ens vågade uttala det. I Gamla testamentets skrivna text fick namnets konsonanter visserligen stå kvar, men i stället sade man adonai. ibland använde man i stället för gudsnamnet helt andra ord, t. ex. himlen ( Dan. 4:23. 1 Mack. 4:24; jfr Luk. 15:18) eller Namnet ( 3 Mos. 24:11, 3 Mos. 24:16) eller bara Han ( 1 Mack. 2:61). I sistnämnda skrift undviks alldeles nämnandet av Guds namn. Likaså i Esters bok; märk särskilt Est. 4:14, där från något annat håll betyder från