Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-12-20 av Anonym.
Är det rätt?
En vän berättade att han har fått diagnosen KOL och vill han leva ska han sluta röka omgående! Hans fru sedan snart 15 år har hotat att lämna honom om han ändå fortsätter med rökningen eftersom han då inte respekterar livet. Efter ett uppehåll visar det sig nu att han smygröker då och då. Frun är förtvivlad (sjuksköterska dessutom)
och vill inte se mannen brytas ned. Gör hon rätt om hon lämnar honom?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-12-20 av Anonym
För Gud så får hon absolut inte lämna honom.

Vad skall man säga om han, Dum? antingen så bryr han sig inte om han lever eller dör, eller så fattar han inte att han är dödlig..
Jag kände en äldre dam som fick KOL, vi alla sade åt henne att hon måste sluta röka, men det gjorde hon inte, och inom 1-2 så dog hon, p.g.a KOL.
Anonym
#2. Publicerat 2014-12-20 av Anonym
Röker man så drabbas man förr eller senare av KOL, och blir man rökare så borde man veta det och väljer man att röka så väljer man att förkorta sitt liv medvetet oavsett för det är konstaterat att livslängden för rökare är kortare.
Anonym
#3. Publicerat 2014-12-20 av Anonym
När man gifter sig är det i lust och nöd. Om det var jag, hoppas jag verkligen att jag aldrig skulle lämna mannen. Att få besked om en allvarlig sjukdom som kan ta ens liv är chockartat och jag kan tänka mig att man reagerar med förnekelse. Det tar tid att acceptera och lära sig leva med. Den dagen kanske kommer då din vän förstår att han faktiskt har möjlighet att påverka sin sjudom och fördröja en försämring genom att sluta röka.
Anonym
#4. Publicerat 2014-12-20 av Anonym
Jag kan förstå hennes känsla att vilja slippa se hur mannen förstör sig själv. Samtidigt är hon ju sköterska och borde kunna hantera det. Det behöver ju inte bli skilsmässa men hon vill fly verkar det som. Den biten förstår jag.
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen