Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-12-19 av Anonym.
Varför skriver ni som om nya testamentet skulle vara pålitligt?
Gång på gång ser man här långa och snirkliga diskussioner om hur olika meningar eller stycken i nt borde eller kan tolkas och i de allra flesta lägen utgår ni från att det är en pålitlig text, en text som man kan lita på och utgå ifrån som realistisk.

Ändå finns internationellt sett mycket gott om vetenskaplig evidens för att nt inte alls är pålitligt. Exempelvis har texten ändrats hundatusentals gånger och dessutom är de så kallade evangelierna inte alls skrivna av några ögonvittnen.

Hur kommer det sig att ni har så enormt lite insikt i detta?

Undrar, i all välvilja, Vägen

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-12-20 av Anonym
Det har jag aldrig hört förr. Jag får en känsla av att du har en annan religion än den kristna eller ingen alls. Är det så?
Anonym
#2. Publicerat 2014-12-20 av Anonym
Gång på gång ser man här långa och snirkliga diskussioner om hur olika meningar eller stycken i nt borde eller kan tolkas och i de allra flesta lägen utgår ni från att det är en pålitlig text, en text som man kan lita på och utgå ifrån som realistisk.

Ändå finns internationellt sett mycket gott om vetenskaplig evidens för att nt inte alls är pålitligt. Exempelvis har texten ändrats hundatusentals gånger och dessutom är de så kallade evangelierna inte alls skrivna av några ögonvittnen.

Hur kommer det sig att ni har så enormt lite insikt i detta?

Undrar, i all välvilja, Vägen
--------------

Antar att du är en ateist som får din information ifrån ateist-internetsidor?

''vetenskaplig evidens för att nt inte alls är pålitligt'' giv mig ett vetenskapligt bevis?

Det som är Guds ord är pålitligt, för Gud är inte en människa att han skulle ljuga.

''evangelierna inte alls skrivna av några ögonvittnen.'' bevis på det?

''texten ändrats hundatusentals gånger'' bevis på att texten inte säger samma sak som grundskriften?

Hur kommer det sig att du tror på det du säger?
Anonym
#3. Publicerat 2014-12-20 av Anonym
Hallå "Vägen"!
Jesus är Vägen, Sanningen och Livet! Ta emot Honom medan tid finns!
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen