Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-11-22 av Anonym.
Om Äktenskapet
Flera trådar här i forumet handlar om äktenskap. Khalil Gibran skriver bland annat om äktenskapet i sin bok 'Profeten'. Tycker detta är uppfriskande och vacker läsning och därför ville jag dela.

- - -
"Sedan talade Almitra igen och sade, Och vad kan du säga oss om Äktenskapet, mästare?

Ni föddes tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara. Ni skall vara tillsammans när dödens vita vingar skingrar era dagar. Ja, ni skall vara tillsammans även i det tysta minnet av Gud. Men låt det finnas rymd i er samvaro, Och låt himlens vindar dansa mellan er.

Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja; Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare. Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd. Sjung och dansa tillsammans och var glada. men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik.

Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar. Ty endast Livets hand förmår rymma era hjärtan. Och stå vid varandras sida, men inte för nära; Ty templets pelare står åtskilda, Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga."


Ur 'Profeten' av Kahlil Gibran

- - -

Vad innebär denna rymd som han beskriver?
Vill vi låta den finnas mellan oss själva och vår partner? Vågar vi?
Är det bibliskt?

Svar på inlägg

ferguson
#1. Publicerat 2014-11-22 av ferguson
Vad innebär denna rymd som han beskriver?
Vill vi låta den finnas mellan oss själva och vår partner? Vågar vi?
Är det bibliskt

Kahlil skriver om att ha rymd i förhållandet, att inte nöta ut varandra tolkar jag det som. I 1 Kor 7:5 skriver Paulus " 5Dragen eder icke undan från varandra, om icke möjligen, med bådas samtycke, till en tid, för att I skolen hava ledighet till bönen. Kommen sedan åter tillsammans, så att Satan icke frestar eder, då I nu icke kunnen leva återhållsaman

Paulus varkar vara av åsikten att ensamhet skall undvikas men efter bådas samtycke, för en tid som inte ska vara för lång pga Satans frestelse, är det ok att dra sig undan. Tvåsamhet kan vara krävande och kanske kvävande om man inte får egen tid och eget utrymme inom förhållandet. Vi behöver den friheten. Vet inte vilken grund Kahllil står på eller om hans tankar är bibliska men de kan uppmuntra till att vårda förhållandet.


Anonym
#2. Publicerat 2014-11-22 av Anonym

Jag tror ni talar om två olika saker. I 1 Kor 7:5 talar Paulus om att avstå sexuellt samliv för att fokusera på Gud. En kort tid kan det vara positivt, men Paulus varnar för att göra det för länge. Det är samma sak med mat, det är bra att fasta under en period, men sen behöver vi återigen äta.

Jag tror AutumnBloom tar upp något annat. Jag läste en gång att makarna i ett äktenskap är som två träd som står nära varandra. Står de för nära varandra så hindrar de varandra från att bre ut sina grenar. Men står de på lagom avstånd så kan båda träden bre ut sina grenar åt alla håll, och grenarna kommer fläta ihop sig mellan de två träden.

Det handlar om att ge varandra utrymme att växa och utvecklas. Att låta sin partner fullfölja sina drömmar och att uppmuntra sin partner att genomföra det.

Guds välsignelse
Daniel

ferguson
#3. Publicerat 2014-11-22 av ferguson

Jag tror ni talar om två olika saker. I 1 Kor 7:5 talar Paulus om att avstå sexuellt samliv för att fokusera på Gud. En kort tid kan det vara positivt, men Paulus varnar för att göra det för länge. Det är samma sak med mat, det är bra att fasta under en period, men sen behöver vi återigen äta.

Jag tror AutumnBloom tar upp något annat. Jag läste en gång att makarna i ett äktenskap är som två träd som står nära varandra. Står de för nära varandra så hindrar de varandra från att bre ut sina grenar. Men står de på lagom avstånd så kan båda träden bre ut sina grenar åt alla håll, och grenarna kommer fläta ihop sig mellan de två träden.

Det handlar om att ge varandra utrymme att växa och utvecklas. Att låta sin partner fullfölja sina drömmar och att uppmuntra sin partner att genomföra det.

Guds välsignelse
Daniel

Sant, det var så jag menade
Anonym
#4. Publicerat 2014-11-23 av Anonym
Ja, jag tror också att det ena inte motsäger det andra.

Närheten och närvaron med varandra behöver man ha. Men kanske också låta det finnas rymd i relationen. Jag har till exempel stort behov av tid på tu man hand med mig själv. Som långa promenader, som jag använder för bön och reflektion.

Jag gick längs Siljans strand en dag när det var ganska blåsigt ute. Stora vågor slog mot stranden. Då tänkte jag på en partnerrelation. Att vi är som vågor som rör oss mot varandra och sedan bort, i en jämn rytm. Man närmar sig varandra, och drar sig undan, och närmar sig igen. Man möts och 'översköljs' av varandra, och sedan behöver man tid i ensamhet, för att sedan åter närma sig varandra och ge sig hän. Detta är en bild, och som sådan haltar den nog, men det finns ändå en grundtanke i det.

Jag tänker mig att den vågrörelsen har korta intervaller, det kan röra sig om att dra sig tillbaka någon timme per dag bara... Men det kan också vara som en cykel i livet, att vissa perioder behöver man varandra mer och sedan behöver man vila och vara i sig själv.

Ja, det var en lite tanke jag fick. Jag är själv ganska introvert till min personlighet, men på samma gång har jag ett stort behov av närhet med den jag lever med. Jag tänker att det handlar om att hitta en balans. Och att ha tillit till varandra så att man ser vad det handlar om, att kunna känna trygghet i relationen.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen