Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-11-18 av Anonym.
Reinkarnation
Hur ser ni på reinkarnation? Bibeln är fantastisk på det sättet att den talar till så många helt olika människor på samma gång, varför det finns utrymme för olika uppfattningar och tolkningar mellan dom som läser bibeln. Därför tycker jag det vore intressant att höra lite hur olika kristna människor ser på detta med reinkarnation! Personligen ser jag reinkarnationen som ett logiskt led i livsmysteriets gåta, en princip som på ett fantastiskt sätt knyter samman vetenskapens evolution med religionernas andlighet eller överfysiskhet. Jag kan utveckla min syn mer om någon är intresserad, men i första hand vill jag höra hur ni tänker kring saken! :)

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Hur ser ni på reinkarnation? Bibeln är fantastisk på det sättet att den talar till så många helt olika människor på samma gång, varför det finns utrymme för olika uppfattningar och tolkningar mellan dom som läser bibeln. Därför tycker jag det vore intressant att höra lite hur olika kristna människor ser på detta med reinkarnation! Personligen ser jag reinkarnationen som ett logiskt led i livsmysteriets gåta, en princip som på ett fantastiskt sätt knyter samman vetenskapens evolution med religionernas andlighet eller överfysiskhet. Jag kan utveckla min syn mer om någon är intresserad, men i första hand vill jag höra hur ni tänker kring saken! :)
För det första kan jag inte tro på ateistisk vetenskaplig evolution på grund av det är helt orimligt, sedan står det i bibeln att människan ska dö och sedan dömas, så något utrymme för reinkarnation finns knappast eftersom Gud har försonat världen med sig själv genom Jesu offerdöd på korset. Allså behöver man inte återfödas på jorden för att ev. få bättre karma.
Anonym
#2. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Bibeln och kristendomen vänder sig helt emot tanken om reinkarnation.
Människan lever på jorden enbart en gång, och efter det väntar evigheten. Dett finns gott om bibelställen som talar om detta, exempelvis:
Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas, så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.
(Heb 9:27-28, min fetmarkering)
Anonym
#3. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Att tro på reinkarnation är så oerhört tröstlöst. Det handlar ju bara om att jag måste göra en massa bra saker för att blien bättre männiswka i nästa lilv. Har du försökt hålla ett nyårslöfte nån gång? Hur många dagar höll det? Vi försöker själva bli bättre som människor på olika sätt och misslyckas hela tiden. Vad jag inte förstår är vad det är för slags bra saker som man behöver göra gför att inte bli en fluga t.ex. Och finns det något exakt antal saker jag måste göra för att nå Nirvana? Vem bestämmer hur många det ska vara? Tänk om jag missar med en enda god gärning!!! Bra mycket enklare att tro på vad Jesus gjorde för mig. Och "Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst." Därmed är jag "kvalificerad" för ett liv med Jesus i himmelen.
Anonym
#4. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Hur ser ni på reinkarnation? Bibeln är fantastisk på det sättet att den talar till så många helt olika människor på samma gång, varför det finns utrymme för olika uppfattningar och tolkningar mellan dom som läser bibeln. Därför tycker jag det vore intressant att höra lite hur olika kristna människor ser på detta med reinkarnation! Personligen ser jag reinkarnationen som ett logiskt led i livsmysteriets gåta, en princip som på ett fantastiskt sätt knyter samman vetenskapens evolution med religionernas andlighet eller överfysiskhet. Jag kan utveckla min syn mer om någon är intresserad, men i första hand vill jag höra hur ni tänker kring saken! :)
Reinkarnation är helt enkelt inte sant.. :)
De religioner som lär det går i botten på en gång när man visar dem att allt levande ökar i mängd, (inte cirkulerar)

Macro Evolution är inte vetenskap, det är påhitt av vuxna människor som inte vill acceptera Guds existens, men sedan så har många adopterat deras fantasier

Vi är kropp, själv, och Ande, kroppen dör men själen går vidare till den andliga världen, själ=liv.

Varför tror du på det du tror? :)

Mvh
Elia Viberg. :)
Anonym
#5. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Jag tror inte att ande/själ flyttar från kropp till kropp utan att man så småningom övergår till andlig form. I alla fall
de som återgår till Gud. Å andra sidan är Han kapabel att återskapa oss om Han vill. Jag filosoferar om att Gud kommer att återställa allt som det var tänkt från början.......
Anonym
#6. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Hur ser ni på reinkarnation? Bibeln är fantastisk på det sättet att den talar till så många helt olika människor på samma gång, varför det finns utrymme för olika uppfattningar och tolkningar mellan dom som läser bibeln. Därför tycker jag det vore intressant att höra lite hur olika kristna människor ser på detta med reinkarnation! Personligen ser jag reinkarnationen som ett logiskt led i livsmysteriets gåta, en princip som på ett fantastiskt sätt knyter samman vetenskapens evolution med religionernas andlighet eller överfysiskhet. Jag kan utveckla min syn mer om någon är intresserad, men i första hand vill jag höra hur ni tänker kring saken! :)
Jag tror inte det finns någonting i Bibeln som skulle stödja teorin om reinkarnation. Snarare tvärtom, som flera här har betonat i sina inlägg. Hela Guds plan för sin skapelse och för mänskligheten, den röda tråd vi ser genom Bibeln, verkar tala mot att själar flyttar från en kropp till en annan vid död och födsel.

Men det skulle vara intressant om du ville utveckla din syn ändå. Det är alltid spännande att ta del av hur andra människor tänker, för oavsett om man delar synsätt, så kan vi ha väldigt mycket att läsa oss av varandra!
Anonym
#7. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Kul att läsa lite repons på detta! :) Än så länge verkar det finnas en ganska stor uppslutning kring uppfattningen att reinkarnation inte existerar, både hos kristna jag pratat med fysiskt och nu även med människor över internet.

low: När jag pratar om evolutionen är det ingen ateistisk syn jag menar, tvärtom ser jag det som att evolutionen kan bli en teori som kan accepteras även av de troende tack vare bland annat reinkarnationen. Sen är det inte heller sagt att meningen med att återfödas måste vara att få bättre "karma". Jag ser det som att återfödelsen eller reinkarnationen är en nödvändig princip i vår fortsatta vandring mot skönare tillvaroformer närmare Gudomen.

Glorfindel: Just att kristendomen accepterar evigheten på ett annat sätt än "ateistisk vetenskap" är för mig något som talar för att det finns utrymme för teorier som t.ex. reinkarnationen. Det exemplet du tar upp tycker jag inte riktigt talar emot reinkarnationen heller - även fast man tror på reinkarnation så förnekar man ju inte på något sätt döden av ens nuvarande fysiska kropp.

Gudrun2: Min tro på reinkarnation ser jag verkligen inte som tröstlös! :) -Tvärtom tycker jag det ger en känsla av trygghet. Det finns en omätligt stort antal människor som dör i förtid, skadar sina kroppar till gränsen mot obrukbarhet samt som inte hinner med allt de önskat göra i sitt nuvarande liv. För dessa människor och många andra blir reinkarnationen till nya chanser och möjligheter att förverkliga sina drömmar. En slags rättviseprocess som förhindrar omständigheten att vissa lever långa och lyckliga liv medan andra lever korta liv i misär. Att tro på reinkarnationen är för mig inte en tro på att städigt jaga "nyårslöften" eller försöka hinna med ett visst antal "goda gärningar" eller en viss kvalitet av dessa gärningar. När du är en människa finns det inget som heller talar för att du skulle bli en fluga eller liknande i ditt kommande liv om du "lever syndigt". Reinkarnationen är för mig ett sätt att se på utveckling, och all utveckling går alltid "uppåt" eller "frammåt"; dvs att en människa aldrig blir ett lägre stående väsen. Reinkarnationen behöver inte heller nödvändigtvis ha något med Buddhismen eller dess begrepp (såsom Nirvana) att göra.

Nu blev det ett långt svar här, och nu såg jag att det kommit ännu fler svar än de tre jag svarat på här :) Men jag ska försöka svara på er andra snart också! Detta är intressanta saker att diskutera, och det verkar som om det väcker mycket engagemang hos er också! :)
Anonym
#8. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
eliav: Hur vet vi att allt levande ökar och inte går i cirkulation? Det förutsätter en uppfattning där vårt jordklot är det enda existerande område för liv i universum. Dessutom behöver inte reinkarnationen ses som ett cirkulärt lopp där man alltså måste bli det man en gång har varit, det kanske lika gärna kan vara en evigt uppåtgående bana?

Amistad: Det låter rimligt det du säger, att vi så småningom övergår till andlig form :) Vägen dit kanske är genom att gå från kropp till kropp?

AutumnBloom: Visst är det spännande med att höra hur folk tänker, särskilt kring sådana här frågor :) Jag har inte läst hela bibeln, så jag kan inte uttala mig om den röda tråden, men det är säkert möjligt som du säger att mycket talar emot reinkarnationen. Jag kan dock tipsa om att kika på Jesu samtal med Nikodemus i Johannesevangeliet, det kanske kan vara intressant! Det är ett samtal som jag känner är öppet för tolkning och om man vill kan man där till och med se att de pratar om just reinkarnationen.
Anonym
#9. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Anonym
#10. Publicerat 2014-11-18 av Anonym
Reinkarnationen behöver inte heller nödvändigtvis ha något med Buddhismen eller dess begrepp (såsom Nirvana) att göra.

Nej, vi behöver inte automatiskt läsa in den buddhistiska eller hinduistiska läran om reinkarnation i frågan här. Att leka med tanken på att vi återföds kan ibland kännas som en enkel, och självklar, förklaring på märkliga händelser i kontakt med nya människor. Som 'soulmates', eller att det kan kännas som att man alltid har känt en person som man nyss mött.

Det kan också kännas väldigt skönt, som en tröst, att tänka tanken, att man får en ny chans att göra om sitt liv och att det ska bli bättre nästa gång. Särskilt när man känner att man misslyckats, eller krånglat till sitt liv. Men i så fall skulle man troligtvis ändå inte ha några minnen av det, och risken skulle vara stor att man även strular till sin nästa chans.

Jag har alltid känt det som att min själ är väldigt gammal, men jag har inget minne av några tidigare liv. Kanske min själ bara känns uråldrig för att den är tidlös och inte passar in i den här världens tidsbegrepp?

Personligen tycker jag att det känns mer trösterikt att tänka att jag ska få flytta till en bättre tillvaro efter döden. Att Gud ska, som det står om i slutet av Bibeln, skapa en ny himmel och en ny jord. Att Han ska återupprätta skapelsen och göra den ny så som Han hade tänkt den från början. Att jag ska få leva i verklig närhet med Honom då. En fullkomlig jord.
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen