smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-11-04 av Anonym.
Kristen, singel och sex
Som kristen och singel är det ju inte tänkt att man ska ägna sig åt sex.

Även i min ålder, och efter att ha varit gift, så finns det ganska många frågor som det kunde vara skönt att få diskutera. Höra hur andra i samma situation tänker.

Vad ska man göra med sin lust?

Hur stor risk är att man ger sig in i en ny relation och kanske gifter sig för att man tror att det är Guds vilja, när det bara handlar om fysisk attraktion?

Hur stor risk är det att falla för erfarna charmörer som vet vilka knappar de ska trycka på, i ord, och får en att känna sig unik? Som får en att känna att 'detta är nog Guds vilja, för det känns så speciellt'?

Hur undviker man att det sker?

Observera att jag redan vet vad Bibeln säger och vill hålla mig till det. Det jag önskar är att få prata om ’hur du upplever det’ och ’hur du förhåller dig till dina känslor’.

Jag vet inte hur öppet man får prata på en sådan här kristen dejtingsajt, utan att det blir opassande. För det är inte min avsikt.

Kanske någon som vet? Vad säger administratören?

Finns det något annat forum där man kan få dryfta och dela medmänskligt?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
Kloka funderingar
Anonym
#2. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
Hej Night Goblin! Jag såg i din profil att du har hittat en kvinna och är här för att delta i forumdiskussioner. Nice! Vill du berätta något om dina erfarenheter?
Anonym
#3. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
1.
Det enda sättet jag har funnit som får en att vara starkare än sin lust är att dagligen kapitulera till Gud och så dagligen be,(så att Gud förnyar ens sinnelag och giver en styrka över fresterlserna) viljan att inte synda emot Gud måste även vara där, den som inte verkligen vill kommer inte heller att lyckas.

2.
Det är en bra fråga, jag har funnit att granska sina egna motiv och känslor är väldigt viktigt för att inte bli bedragen.

3.
Det vet jag ej, men att hålla sig till Gud är ju Nr:1 för att inte falla för frestelserna, och så hänvisar jag också till punkt två. :)

4.
Punkt ett. :)

5.
Om du är född på nytt/Kristen, så lyssna till Den Helige Anden då kommer du veta om du går för långt när du frågar, men hitintills så tycker jag att du inte gått för långt, alla Kristna går igenom/är i detta.
Så att prata om detta och uppmuntra och vägleda varandra är nyttigt/uppbygande. (Så länge det sker på ett Gudfruktigt sätt) :)

Gud välsinge dig.
Anonym
#4. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
Tack för ditt svar, Elia!

Det är jättebra med teoretiska riktlinjer, men jag skulle också vilja höra och dela tankar om egna erfarenheter. Mer jordnära och vad det betyder i verkliga livet. Konkret!

Jag undrar vad du menar med att vi ska prata på ett gudfruktigt sätt. Det är ju av gudsfruktan (= respekt för Guds plan och tanke med mitt liv och vilja att leva i en nära relation med Honom) som jag frågar detta. Vad vore ogudfruktigt?

Om Gud har skapat mig med behov av fysisk kärlek och njutning, vad gör jag av det när jag inte längre har en man/make att dela det med?
Anonym
#5. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
Hej Night Goblin! Jag såg i din profil att du har hittat en kvinna och är här för att delta i forumdiskussioner. Nice! Vill du berätta något om dina erfarenheter?
Tag steg för steg, å gör vad som känns rätt.
Anonym
#6. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
Så det gäller egentligen att vara lyhörd för sitt eget samvetes röst, och inte gå emot sina egna värderingar?
Anonym
#7. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
Så det gäller egentligen att vara lyhörd för sitt eget samvetes röst, och inte gå emot sina egna värderingar?
I dig finns en själ skapad för dig för att användas. Att tänka och känna efter är viktigt. Synd finns med, det är något som man ska försöka akta sig ifrån, antagligen känns synden något som man måste göra, medans själen säger fridligt och tålmodigt vad man ska göra.
ferguson
#8. Publicerat 2014-11-04 av ferguson
Om Gud har skapat mig med behov av fysisk kärlek och njutning, vad gör jag av det när jag inte längre har en man/make att dela det med?
Det tigs och lids över detta i onödan, bra att du tog upp frågan. Vill först säga att det inte är synd att känna lust och begär. Paulus säger inget om att det när han ger rådet till de ogifta att gifta sig, vilket är det svar bibeln ger på din fråga. "8Till de ogifta åter och till änkorna säger jag att de göra väl, om de förbliva i samma ställning som jag. 9Men kunna de icke leva återhållsamt, så må de gifta sig; ty det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär." 1 Kor 7:9

Framt till dess man blir gift är det att acceptera situationen och hur man gör det får man pröva sig fram till. Bön är en väg samtal som detta en annan.
Anonym
#9. Publicerat 2014-11-04 av Anonym
Klart du skall ta hand om ditt sex liv tro inget annat en fullständigt normal del av dit liv.
Varför ser du dig som ett offer ingen kan trycka på dina knappar utan din vilja att så sker?

Du har en kropp ett liv låt ingen ta det från dig. Låt dig bli älskad och älska andra. Att själv stypa sig själv är en missbruk av den gåva du fått.
Anonym
#10. Publicerat 2014-11-04 av Anonym

Hur stor risk är att man ger sig in i en ny relation och kanske gifter sig för att man tror att det är Guds vilja, när det bara handlar om fysisk attraktion?

Observera att jag redan vet vad Bibeln säger och vill hålla mig till det. Det jag önskar är att få prata om ’hur du upplever det’ och ’hur du förhåller dig till dina känslor’.

Mycket bra frågeställning. Glad att du tog upp frågan! Jag har inget bra svar.
För min del försöker jag fylla kram-kvoten så gott det går. Kramar vänner och barn för att få närhet. Då känns inte längtan efter mer lustfylld närhet så svår att hantera. Vet inte hur länge jag kommer klara det sättet, men just nu fungerar det.
smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen