Rosie säger: Hej! Det finns ingen större välsignelse än att få uppleva Guds närvaro i sitt liv! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-10-14 av Anonym.
Humor. Kan man skämta om Gud?
Har lite funderingar, kan man skojja om Gud på ett fint sätt, eller är det strängt ont?
Om så ont, är det inte ont att skoja över huvud taget?
Om det är oskyldigt, varför tar folk då illa upp?
Ska humor betraktas vad man känner och tänker när man skojjar i hjärtat och härnan,
isåfall kan bara Gud se det, är det då vettigt att andra dikterar vad man får skojja om och inte?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-10-14 av Anonym
Skulle gärna vilja höra andras tankar, för att själv förstå saker...
Anonym
#2. Publicerat 2014-10-14 av Anonym
Det beror kanske på vad det gäller. Att förlöjliga Gud skulle jag inte rekommendera. Jag vet inte riktigt vad du menar med fint sätt men om jag känner dig rätt så är du inte "grov". :-)
Anonym
#3. Publicerat 2014-10-14 av Anonym
Tycker också det är svårt att svara på, utan att du konkretiserar.
Jag tycker att en kan dra skämt där Gud är inblandad, skämtets natur avgör om det är olämpligt.
Anonym
#4. Publicerat 2014-10-15 av Anonym
Ska försöka förklara så långt jag kan.

Vi tar exempel. Att en person börjar med att säga Gud kan hjälpa dig med ditt problem, men kommer på att personen kanske inte tror, å man kommer på att man tror inte Gud tar pengar för hjälpen som ges.

Då tänker man, från min sida är det okej att säga, Gud tar inte pengar, men han tar din själ, sen säger man Mohaha(nördigt evil laugh). Från min sida förstår jag att Gud vill ha folks själar hos sig, men på ett gott sätt.
Men för en icke troende, så är det tvärt om, tro för en del fel å för dem anses något ont, pga det är tvång kanske och inte fri vilja eller är påhitt av troende för hjärntvätta.

På detta sätt så skrattar icke troende. Samtidigt skrattar inte alla troende, utan vissa känner sig kränkta och tar angivet att jag är ute för smartmåla tron eller Gud, vilket jag anser är att man dömmer någon då.

Jag själv anser det är okej att skämta om sig själv, jag föredrar att skämta om mig en andra. Så jag gjorde en invite för skratt över min idioti humor om mig själv. Dock är frågan är det att kränka Gud, eller är det okej? Jag kränker isåfall mig själv dagligen och folk skrattar åt det, jag har inte gjort något ont, men är då andra onda som skrattar åt en? Eftersom man inte får skratta kring tex Guds skämt för en del, för det anses syndigt. Frågan är då om jag ger rätten att folk ska le på min bekostnad, varför är det då inte rätt att göra det mot andra? Speciellt om man inte är ute för föda hat eller skapa smärta.

Humor är något för mig rätt komplicerat å förstår inte allt. Mer en att det är fel att skratta åt andra i ondska,
men isåfall hur bedömmer man det? Jag kan inte bedömma det direkt, utan det är bara en åsikt jag kan lägga fram.

Så då undrar jag varför det är okej, att skratta åt folk å varför oskyldiga ofta skrattas åt i sammhället.
Samtidigt har vi konstiga regler att vissa får man inte skratta åt och ska tystas ned. Det är en komplex fråga, å skulle gärna vilja vara säker och lära mig i det genom hjärta och förnuft. För jag står kluven i att om jag ska få folk att le och vara lätt i, men inte på bekostnad av synd.
Anonym
#5. Publicerat 2014-10-16 av Anonym
Har lite funderingar, kan man skojja om Gud på ett fint sätt, eller är det strängt ont?
Om så ont, är det inte ont att skoja över huvud taget?
Om det är oskyldigt, varför tar folk då illa upp?
Ska humor betraktas vad man känner och tänker när man skojjar i hjärtat och härnan,
isåfall kan bara Gud se det, är det då vettigt att andra dikterar vad man får skojja om och inte?
Ja, men varför skulle man vilja det? Ställer man en sådan fråga visar det att man tappat respekten. Har du inget viktigare att fundera på?
AllanE
#6. Publicerat 2014-10-16 av AllanE
Men Gud själv har ju humor.
Man behöver bara se t.ex. på flodhästen för att inse det. :)
Så som allt annat gott kommer humorn från Gud.
Det är en underbar gåva som kan förvandla något tråkigt till något roligt.

En gång kanske vi kommer att kunna skämta med Gud.
Men ännu är det långt till dess att vi känner Honom tillräckligt väl för att göra det.

Jämför med en förälskelse.
Den som är förälskad kommer inte på idén att skämta om/med den älskade.
Andra känslor är så mycket viktigare.
Inte förrän de känner varandra tillräckligt väl.
Då kan kärleken börja kryddas med humor.

Hälsningar

Allan
Anonym
#7. Publicerat 2014-10-16 av Anonym
Ja, men varför skulle man vilja det? Ställer man en sådan fråga visar det att man tappat respekten. Har du inget viktigare att fundera på?
Varför hoppar du på mig att jag har tappat respekten?
Sekt påhoppar snack pågår inte hos flesta atheister, förstår inte varför Guds utvalda håller på med sånt...
Förstår inte ens varför man ens lär andra att man ska säga anklagelser, som verkar tro att det tillhör exklusivt rätt att göra bara för man är troende. Tyck och gör såhär annars är du fördömd och hamnar i hellvetet, eller att man tar hjälp av satan i olika saker.

Viktig fråga eftersom jag umgås både med atheister och troende. Bättre veta en gå runt förvirrad eller arg...
Jag vill vara en förebild för minna med människor, inte för att passa in hos kristna eller atheister.
Anonym
#8. Publicerat 2014-10-17 av Anonym
Men Gud själv har ju humor.
Man behöver bara se t.ex. på flodhästen för att inse det. :)
Så som allt annat gott kommer humorn från Gud.
Det är en underbar gåva som kan förvandla något tråkigt till något roligt.

En gång kanske vi kommer att kunna skämta med Gud.
Men ännu är det långt till dess att vi känner Honom tillräckligt väl för att göra det.

Jämför med en förälskelse.
Den som är förälskad kommer inte på idén att skämta om/med den älskade.
Andra känslor är så mycket viktigare.
Inte förrän de känner varandra tillräckligt väl.
Då kan kärleken börja kryddas med humor.

Hälsningar

Allan
Om man på allvar tror att flodhästen är Guds försök till skämt, Det skulle annars också innebära att Gud skämtar när han låter vissa människor se ut som de gör. Men det tror du väl inte? Trots de faktum att humorn kommer från Gud samt att vi kanske en dag kommer att kunna skämta med Gud, så säger inte det att vi kan skämta OM Gud. Du jämför med din älskade. Jag skulle aldrig skämta om min fru, varken i hennes närvaro eller frånvaro. Aldrig så att hon blev generad eller bortgjord. För övrigt kan man ge uttryck för en massa humor under förälskelsetiden. Men aldrig om varandra. Varken förr eller senare.
Anonym
#9. Publicerat 2014-10-17 av Anonym
Varför hoppar du på mig att jag har tappat respekten?
Sekt påhoppar snack pågår inte hos flesta atheister, förstår inte varför Guds utvalda håller på med sånt...
Förstår inte ens varför man ens lär andra att man ska säga anklagelser, som verkar tro att det tillhör exklusivt rätt att göra bara för man är troende. Tyck och gör såhär annars är du fördömd och hamnar i hellvetet, eller att man tar hjälp av satan i olika saker.

Viktig fråga eftersom jag umgås både med atheister och troende. Bättre veta en gå runt förvirrad eller arg...
Jag vill vara en förebild för minna med människor, inte för att passa in hos kristna eller atheister.
Jag hoppar inte på dig, men du borde själv förstå att det inte är ok.
Anonym
#10. Publicerat 2014-10-17 av Anonym
Jag hoppar inte på dig, men du borde själv förstå att det inte är ok.
Jag är intresserada av människors mående som helhet och även Guds. Inte att passa rätt i en viss grupp.
Kom med längre förklaringar istället för de korta, för sanningen är mer komplicerad en känslor och en mening.'

Som tidigare människor sa till mig, kom med en längre förklaring och det gjorde jag, gör det även du tack :)

Att vara rädd för Gud är inte nödvändigt alltid, speciellt då jag vet att folk som är troende använder det som att hjärntvätta folk, flesta förstår inte det... Det är till viss del nödvändigt att vara rädd för Guds skull, men inte för människors skull.

Jag söker efter lång djup sanning för min skull, för Guds skull och för människors skull. Hur jag använder mig i livet varierar, men jag försöker och denna tråd är just för den sakens skull, att försöka, även om det är sakta och plågsamt... Men samtidigt märker jag med att folk är inte direkt upplyftande när man försöker, den respekt du talar om kanske du borde ge till mig först innan du påpekar att en eller andra har förlorat den.

Om orsaken är att du säger att Gud är helig och skämt är total synd, så är det skämtet du menar är syndig eller? Men du nämner ingenstans att man inte får skämta om människor. Vi är skapta med själ av Gud, dvs att vi är heliga, vi är dessutom heligare tack vare Jesus och hans offer om det nu fanns något synd i oss. vi tack vare Guds plan och Jesus handling lika rena som Gud själv, därav säger du väl att skämt är en synd eller? Eller är skämt ändast till för neka ondska respekt och värdighet? Om så, om jag bjuder på mig själv, så ljuger jag och syndar och det är det som är roligt, eller?
Rosie säger: Hej! Det finns ingen större välsignelse än att få uppleva Guds närvaro i sitt liv! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen