Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-09-24 av Anonym.
Mångkultur, monokultur eller någonstans däremellan?
Nu när vi har lite städer runt om i Sverige där den tänkta mångkulturen florerar kan vi ju utvärdera. Vi har även (än sålänge, strax är det slut) 25 kommuner i Sverige i stort sett utan flyktingmottagande och kan se på dem. Vi har även mer balanserade kommuner som är mer utmärkande monokulturella, men med väl integrerade invandrare? (Borde vi väl ha?)

-Malmö, Södertälje, Landskrona m.fl.
-Täby
-Valfri ort som ni anser har bra balans

Hur vill vi se framtidens Sverige? Ge ett exempel på en kommun du tycker kan stå som föredöme!

Guds frid

Svar på inlägg

Bluebell
#1. Publicerat 2014-09-26 av Bluebell
Att ny-svenskar/invandrare är väl integrerade betyder väl inte att kommunen är monokulturell? Integrering är inte detsamma som att all (eventuell) olikhet försvinner.

Utifrån det så tycker jag att frågan är lite missvisande - om jag inte missförstår dig.

Segregation är sällan positivt, tänker jag. Men ensidighet är inte heller positivt. Ingeration betyder ju att vi får alla fördelar från den mångkulturella samhället - med nya butiker, bredare språkkunskaper, nya internationella nätverk och kontakter med omvärlden. Det är någonting bra och positivt för Sverige.

Däremot att människor klumpas samman i områden som inte sköts, att det bildas fattig-områden som består mest av utslagna och arbetslösa, samt att de som lyckas samla ihop en god ekonomi snabbt flyttar och utarmar området. Det är inte bra någonstans. Spelar ingen roll om det är en avfolkningsbygd i Norrland, eller en skitig söndersparkad förort till Stockholm/Göteborg/Malmö.
Anonym
#2. Publicerat 2014-09-26 av Anonym
Att ny-svenskar/invandrare är väl integrerade betyder väl inte att kommunen är monokulturell? Integrering är inte detsamma som att all (eventuell) olikhet försvinner.

Utifrån det så tycker jag att frågan är lite missvisande - om jag inte missförstår dig.

Segregation är sällan positivt, tänker jag. Men ensidighet är inte heller positivt. Ingeration betyder ju att vi får alla fördelar från den mångkulturella samhället - med nya butiker, bredare språkkunskaper, nya internationella nätverk och kontakter med omvärlden. Det är någonting bra och positivt för Sverige.

Däremot att människor klumpas samman i områden som inte sköts, att det bildas fattig-områden som består mest av utslagna och arbetslösa, samt att de som lyckas samla ihop en god ekonomi snabbt flyttar och utarmar området. Det är inte bra någonstans. Spelar ingen roll om det är en avfolkningsbygd i Norrland, eller en skitig söndersparkad förort till Stockholm/Göteborg/Malmö.
Hej!
Ja du missförstår, jag var nog otydlig. Jag menar inte assimilerade invandrare, utan en kommun som bygger på svensk kultur men har integrerade invandrare.

Finns det någon kommun där mångkulturen fungerar?

Då det gäller segregation så flyttar de som har råd ut från områden med våld och annan brottslighet, det är inte så konstigt utan det får man nog räkna med.
Anonym
#3. Publicerat 2014-10-19 av Anonym
*puffar*
Anonym
#4. Publicerat 2014-10-21 av Anonym
http://www.sydsvenskan.se/malmo/malmobor-flyttar-bort-fran-invandrarna/
"
Det är en stor spännvidd på de utflyttades åsikter om invandrare. En del är direkt främlingsfientliga:
"Det bor bara gangstrar och /eller utlänningar i Malmö".
Andra berättar om mer personliga dåliga erfarenheter av invandrare och om rädsla för att deras barn ska drabbas av det mångkulturella Malmö på olika sätt.
Flera säger att de flyttar därför att deras svenska barn börjat förlora sitt språk på grund av att de går i invandrartäta skolor.
"Det var för många invandrare på min dotters skola. Det gick så långt att hon började bryta i talet", skriver en förälder.
Den största gruppen bland dem som anger invandrare som flyttskäl har ingen motivering förutom att det helt enkelt bor för många invandrare i Malmö.

Av svaren framgår att utflyttarna inte känner igen sig i Malmö:
"Utan att vara rasist så börjar man som svensk känna sig som en minoritet", är en återkommande kommentar.
Utflyttarna menar också att utflyttningsfaktorerna hänger ihop. Den stora invandringen har, anser man, ökat kriminaliteten vilket inneburit att miljön blivit mindre trygg framförallt för barnen. Man anser också att invandringen haft negativ inverkan på Malmös skolor. "

Att ny-svenskar/invandrare är väl integrerade betyder väl inte att kommunen är monokulturell? Integrering är inte detsamma som att all (eventuell) olikhet försvinner.

Utifrån det så tycker jag att frågan är lite missvisande - om jag inte missförstår dig.

Segregation är sällan positivt, tänker jag. Men ensidighet är inte heller positivt. Ingeration betyder ju att vi får alla fördelar från den mångkulturella samhället - med nya butiker, bredare språkkunskaper, nya internationella nätverk och kontakter med omvärlden. Det är någonting bra och positivt för Sverige.

Däremot att människor klumpas samman i områden som inte sköts, att det bildas fattig-områden som består mest av utslagna och arbetslösa, samt att de som lyckas samla ihop en god ekonomi snabbt flyttar och utarmar området. Det är inte bra någonstans. Spelar ingen roll om det är en avfolkningsbygd i Norrland, eller en skitig söndersparkad förort till Stockholm/Göteborg/Malmö.
Jag hittade denna artikel om så kallad "white-flight". Undersökningen är från 2005, men jag tänkte att du kanske ändå är intresserad.
Anonym
#5. Publicerat 2014-10-21 av Anonym
Jag hittade denna artikel om så kallad "white-flight". Undersökningen är från 2005, men jag tänkte att du kanske ändå är intresserad.
Fröken O du vet lika bra som jag att gällande Malmö så är det väldigt mycket icke svenskt identitet. Du har sett det själv med egna ögon.
Anonym
#6. Publicerat 2014-10-21 av Anonym
Fröken O du vet lika bra som jag att gällande Malmö så är det väldigt mycket icke svenskt identitet. Du har sett det själv med egna ögon.
Japp, men det är intressant att ta reda på varför vi har segregation.
Anonym
#7. Publicerat 2014-10-22 av Anonym
Kanske det är så att människan söker sen födseln tillhörighet på fel sätt. Att tillhöra något, prövas oftas av inom gruppen ens lojalitet. Även Visdoms böckerna i GT pratar om mistag som görs med flit för att bli vänner.
Samtidigt när man känner att man tillhör gruppen och lärt känna personen, så ser man godhet och värde i den och andra, så när de gör fel så utomstående får se det, så antar de utomstående att personen är genom ond,
då får de andra gruppen spel och börjar ofta gå till den gräns att översteget var okej, för att de har hopp att personen är god, men råkar göra mistaget att försvara felet.

Människan känner att man måste skydda gruppen eller personen från hot, därav fördommar. Man hoppas att gjort rätt, men när det blir fel då man förstått det, så är det ändå rätt, för det var för gruppen eller personen. Man törs med gå emot andra, en att gå emot sig själv, för ofta vågar man inte inse saker pga smärtan att ha haft fel. Kanske det är därför vi ska erkänna våra synder så vi inte blir för stolta.
Männsikor utgår från att man med så få ord som möjligt ska ha rätt, men troligen behövs långa diskutioner för att få fram vad som är rätt. Det räcker inte med inre känslor eller en mening. För i vår värld krävs det svart och vitt åtgärder i lika sammanhang, för olika händelser.

Jag tror inte att vi kan lösa någonting i Sverige, vi behöver inte lösa något här som många känner och tror i sin ord fåhet. Vi behöver utrikes politik och bistå länder med problem. Rikedom har inte löst något för Sverige direkt, vi har svåra moraliska problem trots att vi är en rik nation, vi kan inte lösa problemen med att kasta pengar överalllt heller, utan vi måste möta vårt inre med förståelse. Förstår man sitt inre och sätter hopp det fina som är inom oss., så kan man använda det till andra. Sanning är något som man kommer på eller blir lärd om, ändå blir folk förvånade att andra inte kan som en själv, vilket är fel, barn lär sig ständigt och man kan inte känna till något man inte har hört eller tänkt tidigare. Lösa problemen är genom samtal och ge och få empati. Ändast lätta goda saker kan bota världens problem, troligen därav planen med Jesus så vi slapp tänka på det som förblindar oss, nämligen straff och regler för de få procent som skapar problem. Men även när vi har all dess befrielse genom Guds plan om Jesus, så har vi fortfarande problem, vi är hårda mot varandra när vi ständigt pekas åt riktningen att vara mjuka. Man löser nog inget genom att peka på andra, man löser saker genom att peka på sig och vara nöjd med den man är. Beviset är hur världen är idag, genom att folk har pekat på andra, bara för de förlora sig själva med vad de blev utsatta för. Många tror att vrede förintar vrede, men troligen är det bara så att man byter ett satyg mot ett annat.
Anonym
#8. Publicerat 2014-10-22 av Anonym

http://www.sydsvenskan.se/malmo/uppsving-for-niornas-skolresultat/

Glada nyheter i år angående Malmös skolor iaf. Vi kan dock se att det krävs resurser för att höja invandrartäta skolor till landets genomsnittsnivå. Här har det dock gett bra effekt, vilket ger visst hopp om att vi på sikt kan lösa segregationen, om vi idag minskar invandringen till rimliga nivåer. Vi behöver då göra en större omfördelning av resurser från inrikes födda till utrikes födda.

-----

"Skillnaden i behörighet och betyg är fortfarande stor mellan grundskolor i olika delar av Malmö, men Anders Rubin påpekar att klyftorna minskar.

På Sofielundsskolan har till exempel gymnasiebehörigheten bland niorna mer än fördubblats sedan förra året, från 25,6 till 54,8 procent. "

"Allra högst gymnasiebehörighet har de nyss utgångna niorna vid Bergaskolan i Limhamn.

– 99,3 procents gymnasiebehörighet på Bergaskolan tillhör inte bara toppsiffrorna i Malmö utan också toppsiffrorna i landet, säger Anders Rubin."


"Politikerna har i år, efter skattehöjning i Malmö, förstärkt grundskolans finansiering med 53 miljoner kronor. Totalt omsätter grundskolan i Malmö ungefär 3,1 miljarder kronor. Utslaget på 30?000 elever, betyder det att varje grundskoleelev i snitt kostar skattebetalarna ungefär 100?000 kronor per år."
Anonym
#9. Publicerat 2014-10-22 av Anonym
Kanske det är så att människan söker sen födseln tillhörighet på fel sätt. Att tillhöra något, prövas oftas av inom gruppen ens lojalitet. Även Visdoms böckerna i GT pratar om mistag som görs med flit för att bli vänner.
Samtidigt när man känner att man tillhör gruppen och lärt känna personen, så ser man godhet och värde i den och andra, så när de gör fel så utomstående får se det, så antar de utomstående att personen är genom ond,
då får de andra gruppen spel och börjar ofta gå till den gräns att översteget var okej, för att de har hopp att personen är god, men råkar göra mistaget att försvara felet.
Det här med tillhörighet är väldigt djupt rotat, och jag tror att människor många gånger
Anonym
#10. Publicerat 2014-10-22 av Anonym
Kanske det är så att människan söker sen födseln tillhörighet på fel sätt. Att tillhöra något, prövas oftas av inom gruppen ens lojalitet. Även Visdoms böckerna i GT pratar om mistag som görs med flit för att bli vänner.
Samtidigt när man känner att man tillhör gruppen och lärt känna personen, så ser man godhet och värde i den och andra, så när de gör fel så utomstående får se det, så antar de utomstående att personen är genom ond,
då får de andra gruppen spel och börjar ofta gå till den gräns att översteget var okej, för att de har hopp att personen är god, men råkar göra mistaget att försvara felet.
Detta gruppbildande kan man se inom alla områden. Människor samlas kring någonting gemensamt, det är helt naturligt. Om där finns dynamik inom gruppen får man utveckling samtidigt som gruppen ger trygghet. Detta förutsätter att det finns tolerans hos gruppen. Om den gemensamma knytpunkten handlar om åsikter/filosofi/ religion (hit räknar jag inte tro på Herren!)/ideologi och dylikt uppstår dock en intolerans mot oliktänkande, eftersom själva gruppens existens bygger på att alla tänker på liknande vis.

Andra gemenskaper kan vara etnicitet, kultur och historia.

Man kan också tänka sig att människor bildar grupp som just människor (vi har det gemensamt att vi är just människor). Dock vet jag inget sammanhang där detta praktiskt fungerat, om det inte rör sig om en liten isolerad grupp.

Jag vet inget land där mångkulturen fungerar och inte leder till segregation. Ett land bör i mitt tycke ha en befolkning med gemensam knytpunkt för att förbli ett fredligt samhälle där medborgarna tar hand om varandra.
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen