Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-09-21 av Anonym.
Treenighetens fyra "Gud Fadern"
Innan du signar upp för treenigheten, är det en sak du bör känna till: Treenighetens fyra "Gud Fadern". Jag skojar inte. Den första hypostasen är Gud Fadern. Den är självklar, så den behöver inte utvecklas. Men det finns en andra "Gud Fadern": Jesus! Den andra hypostasen i treenigheten. Allt enligt trinitaristernas tolkning av Jes 9:6, där det står att Jesus ska kallas "Evig Fader". Men det stannar inte där. Det finns en tredje "Gud Fadern" inom treenigheten. I 5Mos 32:6 säger Mose till folket att YAHWEH är Fadern som danade Israel. Det råder inga tvivel om att "fader" syftar på Gud Fadern, alltså den "första hypostasen". Men i vers 39 säger denne fader att det inte finns någon gud vid sidan av honom. Här får trinitaristerna problem. Det är nu det krävs extra mycket kreativitet. Nu måste man tänka utanför boxen. Den briljanta tanken uppstår: att treenigheten är Fadern. Så har vi tre "Gud Fadern". Som om detta inte vore nog, finns det märkligt nog en fjärde "Gud Fadern" inom treenigheten. "Och vem kan det vara"?, tänker du. Ja, det finns bara en kvar nu: Den Helige Ande. du hittar honom i Matt 1. Där står det att Maria blev havande genom DHA. Och där har du det: treenighetens fyra "Gud Fadern". Jag ställer nu frågan till dig: Köper du treenighetskonceptet? Gör du det måste du även acceptera resonemanget ovan. Är du verkligen beredd att göra det?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
I all denna tid vi har talat med dig har du inte förstått någonting.
Men du använder ditt köttsliga sinnelag och därför är det andliga fördolt för dig.

Läs 5 mosebok 29:4

Och Matt 13:34-35

Markus 4:10-13

10 När han blev ensam med de tolv och de andra som var med honom, frågade de honom om liknelserna. 11 Då sade han till dem: "Ni har fått del i Guds rikes hemlighet. Men de som står utanför får allt i liknelser, 12 för att de skall se med sina ögon och ändå inte se och höra med sina öron och ändå inte förstå och omvända sig och få förlåtelse."

-->

Anonym
#2. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
13 Han sade vidare till dem: "Om ni inte förstår denna liknelse, hur skall ni då kunna förstå några liknelser alls?

Den som inte är född på nytt är andligt blind, och den personen kan inte förstå Gud eller Guds hemligheter, för det är fördolt.
Anonym
#3. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
I all denna tid vi har talat med dig har du inte förstått någonting.
Men du använder ditt köttsliga sinnelag och därför är det andliga fördolt för dig.

Läs 5 mosebok 29:4

Och Matt 13:34-35

Markus 4:10-13

10 När han blev ensam med de tolv och de andra som var med honom, frågade de honom om liknelserna. 11 Då sade han till dem: "Ni har fått del i Guds rikes hemlighet. Men de som står utanför får allt i liknelser, 12 för att de skall se med sina ögon och ändå inte se och höra med sina öron och ändå inte förstå och omvända sig och få förlåtelse."

-->

Menar du att jag har fel i det jag säger? I så fall i vad? Vilken liknelse här är det jag inte förstår?
Anonym
#4. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
Menar du att jag har fel i det jag säger? I så fall i vad? Vilken liknelse här är det jag inte förstår?
Om du hade kunnat förstå så hade du redan gjort det.

Att försöka förklara det andliga för dig är som att tala arabiska till dig när du inte förstår språket.
Anonym
#5. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
Om du hade kunnat förstå så hade du redan gjort det.

Att försöka förklara det andliga för dig är som att tala arabiska till dig när du inte förstår språket.
Det finns en fara i att man blir bokstavstrogen istället för bibeltrogen.

Den kristna kyrkan, som är ledd av den helige Ande, är bibeltrogen. Det talas i traditionella kristna sammanhang om trohet mot Bibeln men mycket sällan om bokstavstrohet.

Att vara bokstavstrogen innebär, tror jag, att man läser Bibeln på ett "vetenskapligt" sätt och låter ens förnuft styra. I stället skulle vi läsa Bibeln främst för att bli frälsta och med bön om den helige Andes hjälp lära känna Gud och hans vilja, som är frälsning från synden, döden och djävulen.
Anonym
#6. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
"Jesus är Herren", 1 Kor 12:3, betraktas som den äldsta kristna trosbekännelsen. Det betyder - Jesus är Gud! Därför säger aposteln Paulus att Jesus har "namnet över alla namn" (Fil 2:9). Det är Guds heliga namn.

”Tron på Jesus Kristus som sann Gud, den går tillbaka till Bibeln själv. Och till trons väsen hör, att den ödmjukt böjer sig för vad Gud säger i sitt ord, även om det är ofattbart och går vida över vårt förnuft”.

Endast den helige Ande kan verka en sådan tro.

I Blickpunkten, Göteborgs Stifts-Tidning nr 16, den 12 september 2014, sid. 3,
finns en betraktelse över ämnet:

”Guds enfödde Son, vår Herre, sann Gud men också sann människa”:

https://docs.google.com/file/d/0B7j5liCXmXUddnR0QzZYOGRlX1k/edit?pli=1
Anonym
#7. Publicerat 2014-09-22 av Anonym
Det finns en fara i att man blir bokstavstrogen istället för bibeltrogen.

Den kristna kyrkan, som är ledd av den helige Ande, är bibeltrogen. Det talas i traditionella kristna sammanhang om trohet mot Bibeln men mycket sällan om bokstavstrohet.

Att vara bokstavstrogen innebär, tror jag, att man läser Bibeln på ett "vetenskapligt" sätt och låter ens förnuft styra. I stället skulle vi läsa Bibeln främst för att bli frälsta och med bön om den helige Andes hjälp lära känna Gud och hans vilja, som är frälsning från synden, döden och djävulen.
Ja, och det är det de oomvända gör, de läser Biblen med intellekt och inte med Ande, p.g.a att de har inte Guds Ande, och därför förstår de aldrig djupet och hemligheterna i skriften.
Anonym
#8. Publicerat 2014-09-22 av Anonym
Om du hade kunnat förstå så hade du redan gjort det.

Att försöka förklara det andliga för dig är som att tala arabiska till dig när du inte förstår språket.
Men det hindrar väl inte dig från att besvara mina frågor samt att du motiverar dina svar?
Anonym
#9. Publicerat 2014-09-22 av Anonym
Det finns en fara i att man blir bokstavstrogen istället för bibeltrogen.

Den kristna kyrkan, som är ledd av den helige Ande, är bibeltrogen. Det talas i traditionella kristna sammanhang om trohet mot Bibeln men mycket sällan om bokstavstrohet.

Att vara bokstavstrogen innebär, tror jag, att man läser Bibeln på ett "vetenskapligt" sätt och låter ens förnuft styra. I stället skulle vi läsa Bibeln främst för att bli frälsta och med bön om den helige Andes hjälp lära känna Gud och hans vilja, som är frälsning från synden, döden och djävulen.
Kan du nämna några exempel på skillnaden mellan bokstavstrogen och bibeltrogen?
Anonym
#10. Publicerat 2014-09-22 av Anonym
"Jesus är Herren", 1 Kor 12:3, betraktas som den äldsta kristna trosbekännelsen. Det betyder - Jesus är Gud! Därför säger aposteln Paulus att Jesus har "namnet över alla namn" (Fil 2:9). Det är Guds heliga namn.

”Tron på Jesus Kristus som sann Gud, den går tillbaka till Bibeln själv. Och till trons väsen hör, att den ödmjukt böjer sig för vad Gud säger i sitt ord, även om det är ofattbart och går vida över vårt förnuft”.

Endast den helige Ande kan verka en sådan tro.

I Blickpunkten, Göteborgs Stifts-Tidning nr 16, den 12 september 2014, sid. 3,
finns en betraktelse över ämnet:

”Guds enfödde Son, vår Herre, sann Gud men också sann människa”:

https://docs.google.com/file/d/0B7j5liCXmXUddnR0QzZYOGRlX1k/edit?pli=1
Det där är ju uppåt väggarna. Att Jesus är Herren innebär inte att han är Gud. Du måste lära dig att skilja på YAHWEH och Adoni.