Sommarsol säger: "Om ni håller mina bud förblir ni i min kärlek, som jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-09-19 av Anonym.
Fråga till katoliker
JAg läste något intressant i en bok som jag skulle vilja få svar på från någon som är katolik. Jag har läst "Katolska kyrkans lilla katekes" på nätet (http://www.vatican.va/archive/compendium_ccc/documents/archive_2005_compendium-ccc_sv.html) och det som står i boken bekräftas. Det verkar som att ett budord, som det står i 2 Mos. 20:17, verkar ha "ramlat bort". Det är det som säger att vi inte ska göra "... någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen...". I 5 Mos 4 står det att vi inte får lägga till eller ta bort något från de befallningar Gud gett. Varför är inte budordet korrekt skrivet i den katolska katekesen? Tacksam för kommentarer.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-09-20 av Anonym
Finns det någon annan som har några funderingar?
Anonym
#2. Publicerat 2014-09-20 av Anonym
Jag tror inte att en Katolik vill svara på det.

Det verkar ju uppenbart att det är borttaget så att de kan utan problem fortsätta med sin avgudadyrkan.
Anonym
#3. Publicerat 2014-09-20 av Anonym
Kanske det går att mejla Katolska kyrkan via deras hemsida och få ett svar? Det är en intressant fråga du tar upp.
Anonym
#4. Publicerat 2014-09-20 av Anonym
Försöker lära mig mer om den katolska kyrkan. Är inte speciellt "nöjd" med att församlingarna vill ekumenik till varje pris. Det innebär alltid en kompromiss. Jesus sa att Han är vägen, sanningen och livet, och att ingn kommer till Fadern utom genom Honom. Alltså inte via påven. Vördnaden av Maria, helgon och änglar är för mig helt obegriplig. Avgudadyrkan?! För att inte tala om att katolikerna tror att oblaten och vinet vid nattvarden fysiskt förändras till Jesu kropp och blod.
Anonym
#5. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
Jag är inte katolik men en ikon är inte en bild som de ber till. Det är ett fönster till himlen, så som jag förstått det.
När du fäster blicken på den blir du sedd utifrån ett annat sätt än om en människa tittar på dig.
Det är inte svårt att hitta en katolik som vill svara på dina frågor. Läs på Birgittasystarnas gästhems sida på nätet.
Jag har gjort praktik där en påskvecka och det är mycket som är annorlunda gentemot min tro. Men de tog väl hand om mig och vi respekterade varandras tro och övertygelse.
Bluebell
#6. Publicerat 2014-09-21 av Bluebell
Så intressant Snödroppe! Vill du berätta lite mer om hur det var?

Jag är en nyfiken person, och har funderat på att åka på retreat på kloster, men inte tagit mig i kragen och kommit iväg...
Anonym
#7. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
Katolikerna tillber Maria.
Anonym
#8. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
Jag är inte katolik men en ikon är inte en bild som de ber till. Det är ett fönster till himlen, så som jag förstått det.
När du fäster blicken på den blir du sedd utifrån ett annat sätt än om en människa tittar på dig.
Det är inte svårt att hitta en katolik som vill svara på dina frågor. Läs på Birgittasystarnas gästhems sida på nätet.
Jag har gjort praktik där en påskvecka och det är mycket som är annorlunda gentemot min tro. Men de tog väl hand om mig och vi respekterade varandras tro och övertygelse.
Vad du beskrev är avgudadyrkan.
Anonym
#9. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
"Världen idag" hade för ett par år sedan en artikel som jag tror hette "katoliker är inga avgudadyrkare". Den handlade bl.a. om att man ber om helgonens förbön precis som man ber en vän om förbön.
Anonym
#10. Publicerat 2014-09-21 av Anonym
"Världen idag" hade för ett par år sedan en artikel som jag tror hette "katoliker är inga avgudadyrkare". Den handlade bl.a. om att man ber om helgonens förbön precis som man ber en vän om förbön.
**
Jag har sett hur katoliker böjer sina knän vid statyer och bildstoder.
Det är avgudadyrkan.

Och att be en som gått till nästa liv om hjälp/förbön är totalt obibliskt.
Förlåten brast inte utan anledning( vi får komma direkt inför Gud) Dv.s. de som är född på nytt=Kristna, Jesus sitter nu på Faderns högra sida och ber för oss.
Sommarsol säger: "Om ni håller mina bud förblir ni i min kärlek, som jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen