Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-09-01 av Anonym.
Strida i annat land.
Socialdemokraterna vill att det ska bli brottsligt att åka till andra länder och strida utan svenska myndigheters godkännande. Det låter logiskt med tanke på ungdomar som åker iväg och kämpar på jihadisternas sida.
Det här fenomenet har vi haft tidigare. Svenska unga män som åkte ner för att slåss mot Francodiktaturen.
Vad tycker du om sossarnas kommande lag?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-09-01 av Anonym
Socialdemokraterna vill att det ska bli brottsligt att åka till andra länder och strida utan svenska myndigheters godkännande. Det låter logiskt med tanke på ungdomar som åker iväg och kämpar på jihadisternas sida.
Det här fenomenet har vi haft tidigare. Svenska unga män som åkte ner för att slåss mot Francodiktaturen.
Vad tycker du om sossarnas kommande lag?
jag är inte påläst om förslaget, men spontant anser jag att det är översittarfasoner.
Anonym
#2. Publicerat 2014-09-01 av Anonym
Socialdemokraterna vill att det ska bli brottsligt att åka till andra länder och strida utan svenska myndigheters godkännande. Det låter logiskt med tanke på ungdomar som åker iväg och kämpar på jihadisternas sida.
Det här fenomenet har vi haft tidigare. Svenska unga män som åkte ner för att slåss mot Francodiktaturen.
Vad tycker du om sossarnas kommande lag?
Att det skall vara olagligt att fara iväg och strida för terrorister tycker jag är uppenbart.
Anonym
#3. Publicerat 2014-09-01 av Anonym
bäst att minska islamismens utbredning här hemma
Anonym
#4. Publicerat 2014-09-01 av Anonym
Borde det vara lika brottsligt att slåss mot som med IS (ISIS)?
Bluebell
#5. Publicerat 2014-09-07 av Bluebell
NATO går in och agerar mot ISis nu, var det senaste jag läste. Tycker det är en riktigt otäck utveckling.

Men jag tycker även utveckligen i Ukraina är enormt obehaglig, och följer nyheterna noga. Det ligger dessutom så mycket närmre oss rent geografiskt, om jag får tillåta mig att tänka i sådana banor. Det är en pågående blodig konflikt i Europa, och de sanktioner som EU gjort mot Ryssland har bara hetsat Putin ännu mer.

Ska inte vinkla tråden åt det hållet dock. Jag tycker S lägger fram ett bra förslag. Jag ser inte hur det kan förbättra situationen att (oftast unga och outbildade/okunniga) män och kvinnor åker iväg för att kriga i främmande stat. Ovasett vad frågan gäller. Jag ser inte hur det kan tillföra någonting positivt alls.
Anonym
#6. Publicerat 2014-09-07 av Anonym
Socialdemokraterna vill att det ska bli brottsligt att åka till andra länder och strida utan svenska myndigheters godkännande. Det låter logiskt med tanke på ungdomar som åker iväg och kämpar på jihadisternas sida.
Det här fenomenet har vi haft tidigare. Svenska unga män som åkte ner för att slåss mot Francodiktaturen.
Vad tycker du om sossarnas kommande lag?
Åker man och krigar inom sådan grupper som ISIS då ska man tas ifrån medbogareskap när man kommer tillbaks till Sverige. Vi ska inte framstå som ett land där terrorister ska finna en fristad. Sen kan man naturligtvis få ett gokännande som man är medborgare i ett annat land som attackers. Att försvara sitt land. Men det är ju knappast det som är frågan gällande ISIS.
Anonym
#7. Publicerat 2014-09-08 av Anonym
Åker man och krigar inom sådan grupper som ISIS då ska man tas ifrån medbogareskap när man kommer tillbaks till Sverige. Vi ska inte framstå som ett land där terrorister ska finna en fristad. Sen kan man naturligtvis få ett gokännande som man är medborgare i ett annat land som attackers. Att försvara sitt land. Men det är ju knappast det som är frågan gällande ISIS.
Och när någon vill åka och bekämpa IS ska det också ses som brottsligt?
Anonym
#8. Publicerat 2014-09-08 av Anonym
Och när någon vill åka och bekämpa IS ska det också ses som brottsligt?
Bra fråga. Vad tycker du?
Anonym
#9. Publicerat 2014-09-08 av Anonym
Bra fråga. Vad tycker du?
Bra fråga!

Ta ifrån folk medborgarskapet om de hyser nationalkänsla för ett annat land/folk?

Det är lätt obehagligt allt tal om att ta ifrån människor medborgarskapet.
Anonym
#10. Publicerat 2014-09-08 av Anonym
Bra fråga!

Ta ifrån folk medborgarskapet om de hyser nationalkänsla för ett annat land/folk?

Det är lätt obehagligt allt tal om att ta ifrån människor medborgarskapet.
Frågan är kanske om vi ska bygga bilden av Sverige som det lilla extremist landet i norr där anhängare av islam kan bedriva folkmord,våldtäkte e.t.c och sen komma till Sverige ochtas emot i en fristad. Det är kanske den mer centrala frågan. Tycker vi det är okej. Tycker nog det är lite långsökt.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen