Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-08-23 av Anonym.
Är trinitarister hycklare?
Trinitarister menar att DHA är en person pga att han beskrivs med personliga pronomen som "han", "honom", etc. Men när det handlar om Gud, så gäller inte den reglen. Trots att Gud över 7000 gånger i skriften omtalas med personliga pronomen, så menar man ändå att han ointe är en person, utan en varelse/ett väsen/en substans. Om Gud är ett cäsen, måste DHA vara en kraft. Om DHA är en person, måste Gud vara en person.

Svar på inlägg

huldah
#1. Publicerat 2014-08-23 av huldah
Trinitarister menar att DHA är en person pga att han beskrivs med personliga pronomen som "han", "honom", etc. Men när det handlar om Gud, så gäller inte den reglen. Trots att Gud över 7000 gånger i skriften omtalas med personliga pronomen, så menar man ändå att han ointe är en person, utan en varelse/ett väsen/en substans. Om Gud är ett cäsen, måste DHA vara en kraft. Om DHA är en person, måste Gud vara en person.
----------
Jag tror inte de tänkt till. Det ligger djupt rotat.

Dessutom är det lite som med evolutionsläran. Finns det inte en personlig Gud, så har man inget ansvar. Det är bekvämast så!
Anonym
#2. Publicerat 2014-08-23 av Anonym
Ragnar skrev:
Trinitarister menar att DHA är en person pga att han beskrivs med personliga pronomen som "han", "honom", etc. Men när det handlar om Gud, så gäller inte den reglen. Trots att Gud över 7000 gånger i skriften omtalas med personliga pronomen, så menar man ändå att han ointe är en person, utan en varelse/ett väsen/en substans. Om Gud är ett cäsen, måste DHA vara en kraft. Om DHA är en person, måste Gud vara en person.
Nej, det är inte de pronomen den Helige Ande beskrivs med, som bevisar att Han är en person. Det är istället p.g.a. de personliga egenskaper bibeln tillskriver Honom (t.ex. att Han kan bedrövas), som trinitarister drar slutsatsen att Han är en person. Jag minns inte var i bibeln dessa står uppräknade, men det rör sig om över tio sådana egenskaper. Det handlar alltså inte om hyckleri.

Är Gud ett väsen/substans? Ja, det är Han! Men är detta väsen/substans den enande principen i treenigheten? Jag har tidigare trott detta men jag hade fel i detta. Den enande principen i treenigheten är istället Faderns person. Kolla in läran om "Faderns Monarki", för mera info kring detta. Observera också hur Faderns person beskrivs i den nicaeno-konstantinopolitanska trosbekännelsen: "Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är". /Mvh
Anonym
#3. Publicerat 2014-08-24 av Anonym
Nej, det är inte de pronomen den Helige Ande beskrivs med, som bevisar att Han är en person. Det är istället p.g.a. de personliga egenskaper bibeln tillskriver Honom (t.ex. att Han kan bedrövas), som trinitarister drar slutsatsen att Han är en person. Jag minns inte var i bibeln dessa står uppräknade, men det rör sig om över tio sådana egenskaper. Det handlar alltså inte om hyckleri.

Är Gud ett väsen/substans? Ja, det är Han! Men är detta väsen/substans den enande principen i treenigheten? Jag har tidigare trott detta men jag hade fel i detta. Den enande principen i treenigheten är istället Faderns person. Kolla in läran om "Faderns Monarki", för mera info kring detta. Observera också hur Faderns person beskrivs i den nicaeno-konstantinopolitanska trosbekännelsen: "Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är". /Mvh
Då ångrade HERREN att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta (1Mos 6:6).

Bevisar det att HERREN är en person?

Varför kallar du Gud för "han" när du inte anser Gud vara en person?
Anonym
#4. Publicerat 2014-08-24 av Anonym
Ragnar kan inte förstå, eller vill inte förstå.
Anonym
#5. Publicerat 2014-08-24 av Anonym
Ragnar kan inte förstå, eller vill inte förstå.
Vad är det jag inte förstår, min vän? Jag vill verkligen förstå. Kan du hjälpa mig? Hur går det ihop? Anden blir bedrövad, vilket gör honom till en person, men när Gud blir bedrövad, gör det honom inte till en person? Hur går det ihop? Tack för vänligheten.
huldah
#6. Publicerat 2014-08-24 av huldah
Ragnar kan inte förstå, eller vill inte förstå.
------
Tänk om Ragnar tänker likadant om dig? Vad tänker du då?
Anonym
#7. Publicerat 2014-08-24 av Anonym
Vad är det jag inte förstår, min vän? Jag vill verkligen förstå. Kan du hjälpa mig? Hur går det ihop? Anden blir bedrövad, vilket gör honom till en person, men när Gud blir bedrövad, gör det honom inte till en person? Hur går det ihop? Tack för vänligheten.
Jag talade om helheten.

Detta är svaret:
Du själv säger att Gud inte kan vara på varje plats samtidigt, eftersom du säger att det är änglarna som samlar information till Gud.
Så enligt din egen logik så kan inte den Helgie Anden vara Gud, utan den Helige Anden måste vara en massa änglar, eftersom Den Helige Anden tar boning inom dem som verkligen tror och omvänder sig, för om det vore en del av Fadern så då betyder det att det du sade inte är ett dugg sant, d.v.s då vet Gud allt överallt och han behöver ingen för att vet anågot, vars det än är..

Vilket inte går ihop, för Biblen talar om Den Helige Anden som någon unik, vilket om du hädar du aldrig kommer få förlåtelse för, som utgått ifrån Fadern men blir sänd av Jesus.
Den Helgie Anden är personlig: John 14:16 en personlig hjälpare.( kom ihåg att det inte kan vara en ängel, för om Den Helige Anden smädas så ges ingen förlåtelse)

John 15:26
Den Helige Anden är sänd av Jesus, Den har utgått ifrån Fadern, vittnar (personligt) om Jesus.
John 14:26
Den Helige Anden kan vara på flera ställen samtidigt, vilket är endast en Gudomlig kvalité.
John 16:7 Biblen talar mycket om Den Helige Anden i personliga termer,''Hjälparen'' inte hjälpen.
Anonym
#8. Publicerat 2014-08-24 av Anonym
------
Tänk om Ragnar tänker likadant om dig? Vad tänker du då?
Det vet jag redan, jag har talat med människor ifrån olika sorters Religioner, och olika sorters människor inom de religionerna.

De alla tror sig ha rätt, men Gud är inte ibland dem,allt de har är en tro på en tro. = tomhet.

Men kristna har blivit född på nytt, de har fått en levande relation med Gud, där Den Helige Anden bor inom dem och giver dem Frid och vägledning.
Och under och tecken kan ske genom dem, och bland dem. (P.g.a att Guds Ande är hos dem och erkänner dem)
Anonym
#9. Publicerat 2014-08-24 av Anonym
Ragnar, efter att du regelbundet lagt in tiotals inlägg i forumet angående treenigheten, har jag funderat på vad du egentligen vill få sagt, och min uppfattning att din tonvikt är att försöka övertyga andra om att Jesus inte är Gud, även om du i just det här inlägget ger dig på Den helige Ande.

Vad är då ditt syfte med detta, som du uppenbarligen brinner med stor kraft för, vad vill du att denna "vishet" skall leda till?

1) Hur vill du att folk som söker frälsningen skall göra? Skall de inte längre söka Jesus?

2) Hur vill du att vi, som upplever att vi redan funnit Jesus, skall göra? Skall vi lämna honom?
Anonym
#10. Publicerat 2014-08-24 av Anonym
Jag talade om helheten.

Detta är svaret:
Du själv säger att Gud inte kan vara på varje plats samtidigt, eftersom du säger att det är änglarna som samlar information till Gud.
Så enligt din egen logik så kan inte den Helgie Anden vara Gud, utan den Helige Anden måste vara en massa änglar, eftersom Den Helige Anden tar boning inom dem som verkligen tror och omvänder sig, för om det vore en del av Fadern så då betyder det att det du sade inte är ett dugg sant, d.v.s då vet Gud allt överallt och han behöver ingen för att vet anågot, vars det än är..

Vilket inte går ihop, för Biblen talar om Den Helige Anden som någon unik, vilket om du hädar du aldrig kommer få förlåtelse för, som utgått ifrån Fadern men blir sänd av Jesus.
Den Helgie Anden är personlig: John 14:16 en personlig hjälpare.( kom ihåg att det inte kan vara en ängel, för om Den Helige Anden smädas så ges ingen förlåtelse)

John 15:26
Den Helige Anden är sänd av Jesus, Den har utgått ifrån Fadern, vittnar (personligt) om Jesus.
John 14:26
Den Helige Anden kan vara på flera ställen samtidigt, vilket är endast en Gudomlig kvalité.
John 16:7 Biblen talar mycket om Den Helige Anden i personliga termer,''Hjälparen'' inte hjälpen.
Du skriver en massa saker, men lyckas märkligt nog undvika att svara på frågan. Hur du bär dig åt för att lyckas med det, vet jag inte. Är frågan för svår, tycker du? Vi provar igen. Vi utgår ifrån att DHA är en person. Ett bevis på det är bl a att han kan bli bedrövad. Om Gud på samma sätt kan bli bedrövad, varför är det INTE på samma sätt ett bevis för att han är en person?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen