Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

huldah
Skapat 2014-08-07 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Var finns svaren på livsfrågorna?
Finns de i vetenskapen? Filosofin? Bibeln?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-08-07 av Anonym
Det är väl just det att svaren inte finns :)

Men jag finner vägledning i Bibeln, praktiserandet i filosofin och konstaterandet i vetenskapen, sen brukar jag kalla vetenskapen för den nya religionen, då "vetenskapen" säger sig ha så mycket svar när vi egentligen inte vet något säkert.. Men mycket vetenskap är ju egentligen matematik där vi ser logiska mönster som vi kan göra konstaterande ifrån :)
Anonym
#2. Publicerat 2014-08-07 av Anonym
Det beror helt enkelt på vad det är för en livsfråga.
huldah
#3. Publicerat 2014-08-08 av huldah
Det beror helt enkelt på vad det är för en livsfråga.
----------
Vad är meningen med livet?
Varför tillåter Gud alla orättvisor?
Vad händer när man dör?

Har du hittat svar på dessa frågor? Var i så fall?
Anonym
#4. Publicerat 2014-08-08 av Anonym
Hej Huldah

Svaren på alla dina funderingar finner du i Bibeln och hos Gud. Om du är en Kristen kvinna då kommer Guds Ande att lära dig allt du behöver veta - om du är villig att avsätta tid för att vara tillsammans med Jesus, forska i Bibeln och lyssna på förkunnelser från människor som vandrat länge tillsammans med Jesus.

Jag kan svaren på dessa dina frågor men vill inte förklara något, utan hoppas att du börjar själv gräva och får då också uppleva glädjen när du finner. "Den som ber, hon får och den som söker hon finner och den som knackar på Guds dörr (Jesus) får möta öppen kärlek. Dessa ord gäller människor som söker Gud, seriöst.

YksiKaksi
Anonym
#5. Publicerat 2014-08-08 av Anonym
Vad är meningen med livet? Meningen med livet blir väl vad du gör det till själv. Använd de förmågor/intressen du har fått av Gud på rätt sätt, hjälp dina medmänniskor, och lev i Guds vilja i allt du gör.

Varför tillåter Gud alla orättvisor? "Vi lever i en fallen värld" brukar en vän säga, därför händer det hemska saker. Gud låter sin sol gå upp över onda och goda, det står ingenstans i Bibeln att vi ska bli förskonade från något "fast" vi är kristna. Däremor är Gud alltid med oss, det har Han lovat. En storrökare kan inte gärna skylla på orättvisa om han/hon får lungcancer. Det är självklart orättvist att folk dör efter att ha blivit påkörd av ett rattfyllo, men det var ingen, och definitivt inte Gud, som tvingade föraren att sätta sig vid ratten. Allt vi gör, eller inte gör, får konsekvenser, så är det bara. En annan sökande fick drömjobbet du hade räknat med, men det berodde kanske på att den personen hade fler erfarenheter och bättre meriter. Är det orättvist? Varför människor drabbas av missfall, deras barn får cancer, älskade blir sjuka och dör, osv, kan ingen svara på.

Vad händer när man dör? Vad som händer i dödsögonblicket vet jag inte, men Gud har lovat oss att de som är frälsta inte ska dö. Han har lovat en ny himmel och en ny jord, och ett "liv" utan synd, orättvisor, sorg och allt annat elände som vi drabbas av nu.
huldah
#6. Publicerat 2014-08-09 av huldah
Hej Huldah

Svaren på alla dina funderingar finner du i Bibeln och hos Gud. Om du är en Kristen kvinna då kommer Guds Ande att lära dig allt du behöver veta - om du är villig att avsätta tid för att vara tillsammans med Jesus, forska i Bibeln och lyssna på förkunnelser från människor som vandrat länge tillsammans med Jesus.

Jag kan svaren på dessa dina frågor men vill inte förklara något, utan hoppas att du börjar själv gräva och får då också uppleva glädjen när du finner. "Den som ber, hon får och den som söker hon finner och den som knackar på Guds dörr (Jesus) får möta öppen kärlek. Dessa ord gäller människor som söker Gud, seriöst.

YksiKaksi
----------
Roligt att du också tror att svaren finns i Bibeln! Det tror jag också! Bibeln har varit min följeslagare i hela mitt liv, den har betytt oerhört mycket för mig bl.a. som "ett ljus på min stig"! Bibeln blev oss given (och har skyddats genom tiderna mot all hätskhet som den varit utsatt för), för att vi skall läsa i den och få vägledning och ett hopp för framtiden:

"All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet,
så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk." - 2 Tim. 2:16, 17

"Ty du är mitt hopp, o Herre, HERRE, du är min förtröstan allt ifrån min ungdom." - Ps. 71:5

"Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp." - Jer. 29:11
huldah
#7. Publicerat 2014-08-09 av huldah
Vad är meningen med livet? Meningen med livet blir väl vad du gör det till själv. Använd de förmågor/intressen du har fått av Gud på rätt sätt, hjälp dina medmänniskor, och lev i Guds vilja i allt du gör.

Varför tillåter Gud alla orättvisor? "Vi lever i en fallen värld" brukar en vän säga, därför händer det hemska saker. Gud låter sin sol gå upp över onda och goda, det står ingenstans i Bibeln att vi ska bli förskonade från något "fast" vi är kristna. Däremor är Gud alltid med oss, det har Han lovat. En storrökare kan inte gärna skylla på orättvisa om han/hon får lungcancer. Det är självklart orättvist att folk dör efter att ha blivit påkörd av ett rattfyllo, men det var ingen, och definitivt inte Gud, som tvingade föraren att sätta sig vid ratten. Allt vi gör, eller inte gör, får konsekvenser, så är det bara. En annan sökande fick drömjobbet du hade räknat med, men det berodde kanske på att den personen hade fler erfarenheter och bättre meriter. Är det orättvist? Varför människor drabbas av missfall, deras barn får cancer, älskade blir sjuka och dör, osv, kan ingen svara på.

Vad händer när man dör? Vad som händer i dödsögonblicket vet jag inte, men Gud har lovat oss att de som är frälsta inte ska dö. Han har lovat en ny himmel och en ny jord, och ett "liv" utan synd, orättvisor, sorg och allt annat elände som vi drabbas av nu.
-------
Vad roligt att du också ser svaren i Bibeln! Det är ju viktiga frågor som vi människor har! Om man inte hittar svaren kan dom bli bortglömda. Eller också letar man ständigt på fel ställen. Men jag tror också som "Yksi" skrev att man hittar dem om man inte ger upp. Gud vill att vi ska hitta dem och då känner vi en oerhörd glädje!

Jag håller helt med dig att människor själv kan skörda det de sår. Man kan verkligen inte skylla på Gud när man lever oförståndigt! Bra skrivet: "Det är självklart orättvist att folk dör efter att ha blivit påkörd av ett rattfyllo, men det var ingen, och definitivt inte Gud, som tvingade föraren att sätta sig vid ratten."

Bibeln säger också att "hela världen är i den ondes våld". Jesus blev erbjuden alla världens riken av honom. Den onde underblåser våra ofullkomligheter, t.ex. vår själviskhet. Han själv blev offer för önskan att bli bemärkt, en gud och få människors tillbedjan. Den onde ifrågasätter också våra motiv när vi tillber Gud, att dom skulle vara själviska.

Ja Bibeln svarar även på "Vad händer när man dör?". En viktig fråga för vår lycka för oss i nuet!
huldah
#8. Publicerat 2014-08-09 av huldah
Men jag tror också som "Yksi" skrev att man hittar dem om man inte ger upp. Gud vill att vi ska hitta dem och då känner vi en oerhörd glädje!
--------
"Yksi Kaksi" ska det vara!
Bluebell
#9. Publicerat 2014-08-09 av Bluebell
Jag vet inte... eliav har en poäng - det beror väl på vad det är för livsfråga.

Gudrun skrev annars sina tankar sådär konkret som jag tycker om! ;)

Jag försöker själv reda ut begreppen, meningen med livet, och sådana där filosofiska tankar som får klämmas in emellan jobbet, vardagen, och tvättstugan. Typ. Kommer du fram till någonting så dela gärna med dig.

Men att läsa och reflektera tycker jag alltid är viktigt, att ta till sig nya tankar och ideer. Återkomma till texterna och reflektera igen. Den ständiga utvecklingen.
Anonym
#10. Publicerat 2014-08-09 av Anonym
----------
Vad är meningen med livet?
Varför tillåter Gud alla orättvisor?
Vad händer när man dör?

Har du hittat svar på dessa frågor? Var i så fall?
I Guds ord, och endast i Guds ord.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen