Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-07-27 av Anonym.
En annorlunda kristen?
Dom flesta av er skulle troligtvis säga att jag är en dålig kristen. Men det är inte för er jag skriver detta, utan bara för att berätta för dom som känner igen sig i mig, att det är helt okej att vara som man vill och ändå kristen.

jag är uppvuxen med kyrkan. Det var ganska tråkigt.. Mysigt ibland men väldigt mycket tråkigt. Jag hade inte mycket vänner i kyrkan och har aldrig haft det. Man kan räkna mina kristna vänner jag haft i livet på en hand.

Jag lämnade allt med kristendomen för att passa in i gymnasiet. Det gick bra. Levde som vilken normal svensk som helst i Sthlm. Festliv osv..

När jag gick ut ur gymnasiet insåg jag att jag tappat mycket av min goda moral. Och allt var väldigt ytligt. Jag sökte mig tillbaka till Jesus men fortsatte umgås med mina vänner.

Senaste åren har jag levt mitt liv med bara okristna vänner men behållt min kristna tro. Jag läser inte Bibeln mycket, men jag är uppvuxen med den och pratar gärna religion. Och vet vart jag har Jesus. Han är min förebild och det finns inget bättre än att låta han visa vägen när jag är vilsen.

Det är ofta jag inte håller med Bibeln. Den är skriven för väldigt länge sedan. Jag använder mitt sunda förnuft när jag tar beslut. Jag förstår att mycket av det som är skrivet i Bibeln är för sin tid. Men så länge man inte skadar någon kan man leva sitt liv normalt. Man måste inte isolera sig från alla faror. Och alltid tänka på Att det jag gör är okej. Man lär sig av sina misstag.

Att vara kristen handlar inte om att rädda sig själv i en mörk värld. Utan att lyfta fram ljuset i vår värld.

var inte annorlunda bara för att du är kristen, utan våga vara normal i våran vardag och prägla en bättre moral i vårt samhälle. Inte som en besserwisser utan från hjärtat.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Är du född på nytt?

Människan har knappt sunt förnuft..
kan du ge ett exempel på något som du inte håller emd Bibeln om? :)

Gud välsigne dig.
Anonym
#2. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Utanför ämnet som väntat..

Människor kan ha sunt förnuft om som väljer att ha det och om dom är medvetna om vad sunt är.
Delfinera pånyttfödd. Jag har inte ännu förstått att mina homosexuella vänner är syndiga av deras läggning, och att jag måste isolera mig från den onda världen..

Vet inte vad du syftar på.. Har hört det mesta

som sagt skrev detta för att människor ska förstå att man kan ha en kristen tro utan att följa flocken kristen. Eftersom jag tror det finns människor som aldrig känner sig hemma och därför väljer att bli passiva i tron.
Anonym
#3. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Utanför ämnet som väntat..

Människor kan ha sunt förnuft om som väljer att ha det och om dom är medvetna om vad sunt är.
Delfinera pånyttfödd. Jag har inte ännu förstått att mina homosexuella vänner är syndiga av deras läggning, och att jag måste isolera mig från den onda världen..

Vet inte vad du syftar på.. Har hört det mesta

som sagt skrev detta för att människor ska förstå att man kan ha en kristen tro utan att följa flocken kristen. Eftersom jag tror det finns människor som aldrig känner sig hemma och därför väljer att bli passiva i tron.
Vad är sunt förnuft?
Är inte Guds ord sunt förnuft? är inte att låta bli att väcka Guds vrede sunt förnuft?

Att vara född på nytt är att tro att Gud blev människa och gav frivilligt sitt liv på korset där Gud Fadern lade all synd på han och straffade honom i vårt ställe, och Jesus dog med våran synd men återuppstod genom Guds kraft på den tredje dagen.
Och nu erbjuder Gud full legal förlåtelse till alla som tror på Jesus och vänder sig bort ifrån syndens värld för att följa Jesus, och här kommer pånyttfödelsen in: den som verkligen omvänder sig(Bort ifrån synd) och vänder så sitt hjärta till Gud kommer Guds Ande att komma till, den kommer bli radikalt förvandlad och gå ifrån att älska t.ex: pronografi, små stöld och s.k. vit lögner etc, till att hata dem.
och få känna Guds frid inom sig när den ber och tjänar Gud, och bli vägledd av Den Helgie Anden som nu bor i den.

Detta frågade jag dig om du har? :)

Gud kalalr de sina att följa honom och det betyder att avskilja sig ifrån världen, men man måste umgås med syndare för att kunna vittna för dem, men inte så att man syndar.

T.ex. homosexualitet har Gud inte skapat det är en konsekvens av syndafallet, men den som utövar homosexualitet hamnar i samma eld som den som utövar otukt och äktenskapsbrott.
Därför kallar Gud oss i sin stora Kärlek och Godhet att Tro på Jesus och omvända oss.

Jag följer inte ''flocken Kristen'' utan Jesus.

Gud välsigne dig.
Anonym
#4. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Jesus ord är kärlek och kärlek är sunt förnuft. Men Jesus måste inte ha sagt det för att jag ska förstå att det är sunt. Det är dock inte Jesus som skriver i Bibeln utan människor. Jag älskar mycket av det jag läser av Jesus, men det är framförallt hur Jesus påverkar mig i vardagen som gör mig till kristen.

ärligt talat tror jag inte på ett liv fritt från synd. Jag tror att man kan försöka leva så sunt som möjligt. Jag tror inte att man under ett ögonblick ser allt på ett annorlunda sätt. Men genom att låta Jesus leda dig kan de lära dig förstå varför synd är fel. jesus finns i hjärtat. Och Jesus budskap är logiskt, inget magiskt.

Min tro är just en tro för jag inte säkert vet. Men jag finner det som mest logiskt och lönsamt att följa Jesus och jag känner en kontakt med Jesus.

Nej man ska inte synda när man är med människor som syndar. Men det ska du aldrig göra. jag delar med mig av mycket moral till mina vänner och försöker få de att se ur ett mer kärleksfullt perspektiv, vilket ofta uppskattas. Jag är inte perfekt men det är ingen av oss.
Anonym
#5. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Hej Johan89

Du fick ett svar typ "Raka puckar" från Eliav och jag håller med honom med det mesta han säger.
Jag tycker däremot att allt i Bibeln inte är, rent mänskligt upplevt, sunt att följa. Till exempel att alltid vända andra kinden till och bli en slagpåse för elaka människor. De som vill följa det rådet får gärna göra det och erhålla en stor belöning för det i himmlen, men jag använder mig av självförsvar. Jag har lärt mig att mobbare slutar inte mobba om man vänder andra kinden till men de slutar om man orsakar de allehanda besvär som direkt upplevd konsekvens av mobbning. Inte heller mobbare gillar besvär och problem.
Jag känner inte någon kristen som tycker att det är sunt att låta andra människor stjäla deras egendom men Jesus och någon apostel uppmanar att låta människor stjäla fritt från dig, tvinga dig att göra saker och tänka på rikedomarna och belöningen i himmlen. Vill någon vara fullkomlig och följa alla Jesu uppmaningar, då kan det gå väldigt illa för den människan, rent mänskligt sett, så som det gick för Jesus.
Jag har sett att de flesta, och kanske alla kristna lever efter sitt mänskliga förnuft och försvarar sig eller ringer efter polis om de blir angripna, utsatta för rån, hot eller stöld av egendom.

Vad som är sunt eller inte kan man diskutera, men de som följer Jesu undervisning till punkt och pricka kommer säkert att bli rikligt belönade och få de bästa platserna i himmelriket - jag är inte intresserad av höga positioner eller stora belöningar och därför väljer jag ibland att följa mitt sunda förnuft i stället för att lyda blint och få lida för det.

Förresten, om man lever som man själv vill, då kan man inte kalla sig en kristen. Att vara kristen betyder att man följer Kristus, alltså att man lever som Jesus vill.
Sedan kommer vi till det svåra, tolkningen av vad som står i Bibeln, vad Jesus egentligen menar och till vem uppmaningarna är riktade. T.ex. "Gå och sälj allt du har, ge pengarna till de fattiga och följ mig" är en uppmaning bara för de som älskar egendom och pengar mer än Jesus.

Hälsning från "Yksi Kaksi"
Anonym
#6. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Jesus ord är kärlek och kärlek är sunt förnuft. Men Jesus måste inte ha sagt det för att jag ska förstå att det är sunt. Det är dock inte Jesus som skriver i Bibeln utan människor. Jag älskar mycket av det jag läser av Jesus, men det är framförallt hur Jesus påverkar mig i vardagen som gör mig till kristen.

ärligt talat tror jag inte på ett liv fritt från synd. Jag tror att man kan försöka leva så sunt som möjligt. Jag tror inte att man under ett ögonblick ser allt på ett annorlunda sätt. Men genom att låta Jesus leda dig kan de lära dig förstå varför synd är fel. jesus finns i hjärtat. Och Jesus budskap är logiskt, inget magiskt.

Min tro är just en tro för jag inte säkert vet. Men jag finner det som mest logiskt och lönsamt att följa Jesus och jag känner en kontakt med Jesus.

Nej man ska inte synda när man är med människor som syndar. Men det ska du aldrig göra. jag delar med mig av mycket moral till mina vänner och försöker få de att se ur ett mer kärleksfullt perspektiv, vilket ofta uppskattas. Jag är inte perfekt men det är ingen av oss.
Ja, men de som älskar synden säger att otukt är kärlek, att utövad homosexualitet är kärlek, och att Gud är kärlek så han kommer inte döma dem.
Så de har förvridigt vad Guds kärlek är.

Gud har skrivit genom människor, precis som om du tar upp en penna och skriver så är det inte pennans ord, utan dina ord, och det är pennan som skrivits med, men det är du som skrivit genom den.
Så är det med Guds ord.

Ingen kan leva helt fritt ifrån synd, det är därför Gud kom och led i vårt ställe, för vi är korrupta till roten av våra hjärtan, och de trä därför Jesus ade och verkligen menade det: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike."

På nytt födelsen är radikal, men man kan inte omvända sig om man inte vet vad man skall omvända sig ifrån, Den Helige Anden skall Just överbevisa ''världen om synd'' det kan du läsa i john 16:8

Du kanske fortfarande är ung i Anden och inte fått någon lärljunga träning?
Du behöver vara säker läs i 2 Petrusbrevet 1:9-11

Dina vänner har inte tagit emto Jesus i omvändelse och lydnad, och om dina vänner nu dör imorgon, vars hamnar de?
Anonym
#7. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Hej Johan89

Du fick ett svar typ "Raka puckar" från Eliav och jag håller med honom med det mesta han säger.
Jag tycker däremot att allt i Bibeln inte är, rent mänskligt upplevt, sunt att följa. Till exempel att alltid vända andra kinden till och bli en slagpåse för elaka människor. De som vill följa det rådet får gärna göra det och erhålla en stor belöning för det i himmlen, men jag använder mig av självförsvar. Jag har lärt mig att mobbare slutar inte mobba om man vänder andra kinden till men de slutar om man orsakar de allehanda besvär som direkt upplevd konsekvens av mobbning. Inte heller mobbare gillar besvär och problem.
Jag känner inte någon kristen som tycker att det är sunt att låta andra människor stjäla deras egendom men Jesus och någon apostel uppmanar att låta människor stjäla fritt från dig, tvinga dig att göra saker och tänka på rikedomarna och belöningen i himmlen. Vill någon vara fullkomlig och följa alla Jesu uppmaningar, då kan det gå väldigt illa för den människan, rent mänskligt sett, så som det gick för Jesus.
Jag har sett att de flesta, och kanske alla kristna lever efter sitt mänskliga förnuft och försvarar sig eller ringer efter polis om de blir angripna, utsatta för rån, hot eller stöld av egendom.

Vad som är sunt eller inte kan man diskutera, men de som följer Jesu undervisning till punkt och pricka kommer säkert att bli rikligt belönade och få de bästa platserna i himmelriket - jag är inte intresserad av höga positioner eller stora belöningar och därför väljer jag ibland att följa mitt sunda förnuft i stället för att lyda blint och få lida för det.

Förresten, om man lever som man själv vill, då kan man inte kalla sig en kristen. Att vara kristen betyder att man följer Kristus, alltså att man lever som Jesus vill.
Sedan kommer vi till det svåra, tolkningen av vad som står i Bibeln, vad Jesus egentligen menar och till vem uppmaningarna är riktade. T.ex. "Gå och sälj allt du har, ge pengarna till de fattiga och följ mig" är en uppmaning bara för de som älskar egendom och pengar mer än Jesus.

Hälsning från "Yksi Kaksi"
Jag hoppar in lite snabt, ett och två. ;)
Det Jesus talade om var förolämpningar, om han hade varit i ett Arab-land så hade Jesus sagt typ: om någon kastar en sko på dig så kasta inte en tillbaka, och i Sverige så hade Jesus kanske sagt: Om någon spottar på dig så spotta inte tillbaka.

Alltså det handlar inte om att bli mishandlad eller dödad, utan om skymfer. :)

Jesus talade inte om att bli bestulen, utan om någon begär något av dig ge det dubbla, och om någon vill ha något av dig,etc.. alltså inte om någon stjäl av dig, då får du helt enkelt gå emellan, eller låte det ske. :)
Jesus vill att vi skall vara fridsbärare, men det är inte att bryta friden att säga åt någon att låta bli ens cykel. :)

Så det är inte sunda förnuftet det handlar om utan sunda ordet.. xD ;) :)

Sunda förnuftet är att ringa polisen om inbrottjuven har ett vapen. :)
diskuterateologi
#8. Publicerat 2014-07-28 av diskuterateologi
Jag tror att miljoner fler människor behöver inse att sådant som att stötta ett militärt försvar, är synd. 2011 eller om det var 2012 (har glömt vilketdera år det var) var Sverige, per capita räknat, världens största exportör av vapen. En annan synd är att äta mycket kött, särskilt icke-ekologiskt, eftersom det har väldigt dålig inverkan på miljön:
ärligt talat tror jag inte på ett liv fritt från synd. Jag tror att man kan försöka leva så sunt som möjligt. Jag tror inte att man under ett ögonblick ser allt på ett annorlunda sätt. Men genom att låta Jesus leda dig kan de lära dig förstå varför synd är fel. jesus finns i hjärtat. Och Jesus budskap är logiskt, inget magiskt.
Anonym
#9. Publicerat 2014-07-28 av Anonym
Jag accpeterar att jag har begränsningar som gör att jag inte kan allt eller göra allt. Då får man försöka förfina de saker man har, å vem vet kanske i framtiden är jag redo för annat.
Det alla här som låts bli påverkade, blir påverkade till största gräns man satt sig till. Så jag tror att alla som skriver här har och är till använding till det goda i världen.

Jag själv är syndare, å kommer nog alltid ha problem med vissa saker, å det får jag nu acceptera hos mig.
Men å andra sidan försöker jag göra det där extra i andra områden, som jag inte sagt eller visar här.
Saken är med att lag överträdelser är mellan Gud och personen som gör saken. För min del känner jag att jag inte vill hyckla genom att påtvinga andra saker som jag själv inte klarar av att uppfylla.

Men annars då vi människor, lever vi utan synd? Uppfyller vi allt med lag och hjärta till andra? Nej det gör 99% av oss troligen inte, andra kanske bättre en andra. Men saken är jag tycker det inte är sunt, att lägga bördor på andra som har det riktigt svårt. Jag pratar då och då med folk som genom går livskriser som en själv. Där upplever de inte stöd utan mer pekpinne, men visst kan jag förstå med att de är känsliga.

Men det är med hjärtat som denna värld fortfarande existerar, bibeln är ett stort + att kunna och leva efter, speciellt för en själv.
Men det som är viktigare är hur vi lever med och för varandra. Att vara hård med saker tror jag bringar mer olycka en lycka för folk, bevis kanske är att se hur är världen idag, är den inte hård, är den inte ofta utan hjärta.
Det jag menar är att man kan visa ondska eller synd, men man kan även säga, jag själv gör även jag fel, men jag visar dig bara att det är fel, sen är du min vän om du gör fel, jag blir inte arg på dig alls.
Denna förklaring kommer sällan, det är som folk är rädda för att vara mjuka och bara visar det hårda. Jag kan relatera till alla här som skriver, men jag tänker på att varje ord här kan passa in i en speciell sitvation som behövs för en annan person. Det räcker alltså inte bara att vara jag och vad som passar för mig, utan det ska passa för den andra med.

Just för att vi inte säger vad som passar för varandra, lämnar en del kyrkan och värre lämnar tron. Man ska respektera andra som att de vore ens familj, precis som bibeln säger. Man ska respetkera varandra som likt man och hustru, så man inte har kontroll över allt, för annars blir det fel, annars blir det bråk, det är viktigt i bibeln att det är ordning, inte bråk.

Det finns dem som behöver försvaras, å det är modigt att man står för vad som är rätt. Men stå först vad som är rätt för den goda person som är i nöd är det viktiga. Står man bara pekar vad som är rätt för en själv och att man gör saker för man är själv god, tror jag det är en mycket mindre gärning, en för att stå upp för annan en sig själv. Vissa riskerar kanske svordommar mot sig, andra kanske får ett spott i ansiktet, å andra offrar/riskerar nästan hela sig själva.
Anonym
#10. Publicerat 2014-07-28 av Anonym
Hej! Jag förstår ditt sätt att tänka. Du är inte den förste jag stött på som resonerar som du. Kanske blir det för privat om du skulle skriva om din inre kamp. Om saknad och längtan efter mer, som ett stort tomrum som ingenting du provat kan fylla. Det har jag ingen aning om. Men kanske Joh3:16 är det som kunde visa vägen för dig,mig och alla andra. Jag tycker att det centrala i Bibeln; Jesus liv,död och uppståndelse är det vi ska förhålla oss till.Det är ju det som gör oss till kristna.Att Jesus dog för oss och att vi genom Hans frälsning kan nå Gud. Jag tror inte att Han vill att enda människa ska gå förlorad.Och att gå vilse och att tappa kursen i livet kan drabba oss alla.