Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-07-26 av Anonym.
Tit 2:13

"...medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet." (SFB)

Den översättningen stämmer inte med grekiskan.

Grundtexten säger: ”uppenbarelsen av...härlighet”. Inte ”Kristus skall träda fram i härlighet”.

ASV säger: ”appearing of the glory of the great God”. Det står inte att den store Guden skall uppenbaras. Det står att hans härlighet skall uppenbaras.

Människosonen skall komma i sin Faders härlighet...” (Matt 16:27)

Guds härlighet är Faderns härlighet.

Barnbarn är de gamlas krona, barnens stolthet (härlighet) är deras fäder.” (Ords 17:6)

2 Tit 1:3 låter oss veta att Gud är frälsaren. I vers 4 görs en distinktion mellan Gud, Fadern och Frälsaren Jesus Kristus. Här är Kristus frälsaren. Alltså är bägge frälsare. Fadern är dess orsak, och Kristus dess effektuant. Distinktionen kvarstår dock. I 2:10 är Gud åter Frälsaren. Och läran är hans. Dess innehåll och effekt beskrivs i verserna 11-14. Vers 13 säger: ”väntande det välsignade hoppet och uppenbarelsen av den store Gudens och vår Frälsares härlighet: Jesus Kristus.” Samma person som är frälsare i vers 10 är det också i vers 13. Samma person som är Gud i vers 10 är det också i vers 13. Eftersom vi vet att Jesus är den som ska uppenbaras och att det är Guds härlighet som ska uppenbaras, förstår vi alltså att Guds härlighet är Jesus Kristus.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-07-26 av Anonym
Du förstår inte Guds ord.

Det var troligtvis en förtydling.
Matt 25:31
Människosonens dom
När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron.
Ja? Gud är ETT/EN Så Guds härlighet är Guds härlighet,Fadern, Den helige Anden och Jesus.

Matt 25:31 American standard version (AVS)
31 But when the Son of man shall come in his glory, and all the angels with him
Anonym
#2. Publicerat 2014-07-27 av Anonym

Det bör därför stå:

...väntande det välsignade hoppet och uppenbarelsen av den store Gudens och vår Frälsares härlighet: Jesus Kristus.”

Anonym
#3. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Du förstår inte Guds ord.

Det var troligtvis en förtydling.
Matt 25:31
Människosonens dom
När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron.
Ja? Gud är ETT/EN Så Guds härlighet är Guds härlighet,Fadern, Den helige Anden och Jesus.

Matt 25:31 American standard version (AVS)
31 But when the Son of man shall come in his glory, and all the angels with him
Ok, så när Bibel2000 lägger till ett "den" efter "Jag är", så är det en förvrängning, men när SFB helt ändrar innehållet i en vers så är det ett förtydligande ("Förtydling" är på sin höjd norrländska.)? Jag tror att du behöver fundera över definitionen av "förtydligande". Följande ett förtydligande:

...väntande det välsignade hoppet och uppenbarelsen av den store Gudens och vår Frälsares härlighet: Jesus Kristus.”

Grundtexten visar att det inte är Jesus som här är Gud, utan Fadern. Och du säger att jag inte förstår Guds ord.
Anonym
#4. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Du utgår ifrån din tro och inte vad Ordet egentligen säger.
Men vi kan skippa det.

Att Jesus existerade innan jorden är tydligt, inte tanken om honom utan han själv.

John 17:5
John 17:24
Dessa versen kastar omkull allt du tror om att Jesus var bara ett ord, och bara en människa.
Om Jesus inte existerat innan jorden så hade han inte haft en härlighet innan han föddes.

Och genom detta så kan man nu läsa John 1:1-5 i sitt sanna ljus.
JESUS ÄR GUD.

Du kan även läsa Kolossorbrevet 1:15-17

Säger GT att Gud är fler än en? Ja.

1 Mosebok 1:26 Gud säger ''OSS'' och ''VI''
2 Mosebok 34:5-8 Det talas om mer än en Herren där, Herren står brevid Mose, och Herren passerar förbi Mose.
En står bredvid honom, en passerar förbi honom.
Och vers 14, varför talar Gud om sig själv i andra person? Jo för Gud är fler än en person, men tillsammans Ett/En.
Anonym
#5. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Du utgår ifrån din tro och inte vad Ordet egentligen säger.
Men vi kan skippa det.

Du gör precis som JV, du hittar på en sak sedan utgår du ifrån det och rycker tankar och sätter in dem i texten.

Att Jesus existerade innan jorden är tydligt, inte tanken om honom utan han själv.

John 17:5
John 17:24
Dessa versen kastar omkull allt du tror om att Jesus var bara ett ord, och bara en människa.
Om Jesus inte existerat innan jorden så hade han inte haft en härlighet innan han föddes.

Och genom detta så kan man nu läsa John 1:1-5 i sitt sanna ljus.
JESUS ÄR GUD.

Du kan även läsa Kolossorbrevet 1:15-17

Säger GT att Gud är fler än en? Ja.

1 Mosebok 1:26 Gud säger ''OSS'' och ''VI''
2 Mosebok 34:5-8 Det talas om mer än en Herren där, Herren står brevid Mose, och Herren passerar förbi Mose.
En står bredvid honom, en passerar förbi honom.
Och vers 14, varför talar Gud om sig själv i andra person? Jo för Gud är fler än en person, men tillsammans Ett/En.
Jag har ju redan berättat för dig att jag trodde som du en gång, men när jag undersökte Skriften, såg jag att jag hade fel, trots att jag utgick ifrån min trinitariska tro, precis som du gör nu. Jag var alltså beredd att se och erkänna något för mig själv som stred emot allt jag lärt mig och tagit för självklart under 25 års tid. Det skulle de flesta kalla ett ärligt uppsåt.

Det är väl ganska givet att jag utgår från min tro. Om jag upplever att Skriftens budskap är att Fadern är den ende sanne Guden, och att både Jesus, Paulus och Johannes säger detta, så förstår jag också att översättare som har en agenda att stärka en trinitarisk tro, också kommer att översätta ett tveksamt bibelställe till dess fördel. Så är ju exempelvis fallen med de sju ställen i Johannes evangelium där SFB översätter med "Jag Är", där du själv kritiserade mins fem av dessa ställen.

När stridigheter har uppstått i denna fråga, har man till och med korrumperat Skriften till treenighetslärans fördel, såsom i fallet med 1Joh 5:7-8. Du utgår ju från att KJV översätter rätt där, trots att ex SFB inte översätter så. Så du utgår ju också från din tro, eller hur?

Även om jag utgår från min tro, så vill jag alltid vara ärlig med Skriften. Det är min högsta prioritet. Om jag ex i 1Kor 8:6 ser att Paulus säger att det bara finns en Gud: Fadern, och en Herre, Jesus Kristus, så börjer jag mig för detta faktum, även om det strider mot vad jag förut trott. För det står väl så? Eller hittar jag på? Tragiskt nog ser man, att för många trinitarister, blir Treenighetsläran viktigare än något annat. Den betyder mer än Gud Fader själv.
Anonym
#6. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Du utgår ifrån din tro och inte vad Ordet egentligen säger.
Men vi kan skippa det.

Att Jesus existerade innan jorden är tydligt, inte tanken om honom utan han själv.

John 17:5
John 17:24
Dessa versen kastar omkull allt du tror om att Jesus var bara ett ord, och bara en människa.
Om Jesus inte existerat innan jorden så hade han inte haft en härlighet innan han föddes.

Och genom detta så kan man nu läsa John 1:1-5 i sitt sanna ljus.
JESUS ÄR GUD.

Du kan även läsa Kolossorbrevet 1:15-17

Säger GT att Gud är fler än en? Ja.

1 Mosebok 1:26 Gud säger ''OSS'' och ''VI''
2 Mosebok 34:5-8 Det talas om mer än en Herren där, Herren står brevid Mose, och Herren passerar förbi Mose.
En står bredvid honom, en passerar förbi honom.
Och vers 14, varför talar Gud om sig själv i andra person? Jo för Gud är fler än en person, men tillsammans Ett/En.
Tråden handlar inte om Jesu preexistens, utan om vad Tit 2:13 egentligen säger. Men för övrigt kan sägas att inget av de bibelställen du refererar till säger det du tror de säger. Men även om de skulle säga att Jesus är preexistent (vilket de inte gör), så ställt bredvid ex 1Kor 8:6 m fl, blir Jesus ändå aldrig mer än just preexistent. Han blir aldrig Den Evige. Oavsett borttar det inte det faktum att Tit 2:13 är felöversatt.

Även om 1 Mos 1:26 och 2 Mos 34:5-8 skulle säga att Gud är fler än en (vilken de inte gör), så bevisar det inte att Gud är tre, eller att Jesus är en av de som åsyftas. Men nu är det dessutom så att många trinitariska teologer hävdar att "oss" inte syftar på antal utan på pluralis av majestät. Rakt emot vad du FELAKTIGT påstår, talar Gud aldrig om sig själv som "vi", men däremot som "jag" ca 10 gånger i de fyra första kapitlen av 1Mos.
Anonym
#7. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Du utgår ifrån din tro och inte vad Ordet egentligen säger.
Men vi kan skippa det.

Att Jesus existerade innan jorden är tydligt, inte tanken om honom utan han själv.

John 17:5
John 17:24
Dessa versen kastar omkull allt du tror om att Jesus var bara ett ord, och bara en människa.
Om Jesus inte existerat innan jorden så hade han inte haft en härlighet innan han föddes.

Och genom detta så kan man nu läsa John 1:1-5 i sitt sanna ljus.
JESUS ÄR GUD.

Du kan även läsa Kolossorbrevet 1:15-17

Säger GT att Gud är fler än en? Ja.

1 Mosebok 1:26 Gud säger ''OSS'' och ''VI''
2 Mosebok 34:5-8 Det talas om mer än en Herren där, Herren står brevid Mose, och Herren passerar förbi Mose.
En står bredvid honom, en passerar förbi honom.
Och vers 14, varför talar Gud om sig själv i andra person? Jo för Gud är fler än en person, men tillsammans Ett/En.
Åter igen ett översättningsfel av SFB. 2Mos 34:6 säger inte att "HERREN gick förbi honom där han stod och ropade", där "honom" skulle syfta på den andra "HERREN". Grundtexten, tillsammans med samtliga engelska översättningar säger: "HERREN gick förbi honom och ropade." "Honom" åsyftar då Mose. Orden "där han stod" finns alltså inte med i grundtexten. Man kan undra hur HERREN kan gå förbi Mose om han står bredvid honom. Men om man tänker att HERREN kommer ner från himlen och stannar vid Mose, så passerar han ändå framför honom när han sedan går vidare. P
Anonym
#8. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Du utgår ifrån din tro och inte vad Ordet egentligen säger.
Men vi kan skippa det.

Att Jesus existerade innan jorden är tydligt, inte tanken om honom utan han själv.

John 17:5
John 17:24
Dessa versen kastar omkull allt du tror om att Jesus var bara ett ord, och bara en människa.
Om Jesus inte existerat innan jorden så hade han inte haft en härlighet innan han föddes.

Och genom detta så kan man nu läsa John 1:1-5 i sitt sanna ljus.
JESUS ÄR GUD.

Du kan även läsa Kolossorbrevet 1:15-17

Säger GT att Gud är fler än en? Ja.

1 Mosebok 1:26 Gud säger ''OSS'' och ''VI''
2 Mosebok 34:5-8 Det talas om mer än en Herren där, Herren står brevid Mose, och Herren passerar förbi Mose.
En står bredvid honom, en passerar förbi honom.
Och vers 14, varför talar Gud om sig själv i andra person? Jo för Gud är fler än en person, men tillsammans Ett/En.
Hur skulle du definiera/identifiera "världen" i följande verser från Johannesprologen?:

"9 Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen. 10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte."
Anonym
#9. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Det pekar på denna jorden.
Anonym
#10. Publicerat 2014-07-27 av Anonym
Det pekar på denna jorden.
Du menar planeten Tellus, marken, det skapade materialet som jorden består av samt växter, träd, hav och land!? Det är både Bibelns och Wikipedias definition.

Låt oss göra ett experiment. Vi sätter in "jorden" i de aktuella verserna istället för "världen":

"9 Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till jorden. 10 Han var i jorden och jorden hade blivit till genom honom, och jorden kände honom inte."

Ser du några problem med det här?
Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen