TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-07-21 av Anonym.
De dödas tillstånd
1 Kor 15:51-52
1Thes 4:15-18
1Kor 15:22-23
Job 14:10-12
Joh 5:28-29
Apo 2:34
Pre 9:5 & 9:10

Vill gärna ha en diskution kring dessa verser

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-07-21 av Anonym
Är inte Bibeln Guds ord tydlig med att om vi dör innan Jesus kommer tillbaka så dör vi verkligen, att vi lägs i
dödens väntan både rättfärdiga och orättfärdiga tills vi väcks upp från dom döda på den sista dagen.

Joh 5:28

Förvåna er inte över detta, ty den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst

Joh 5:29

och gå ut ur dem. De som har gjort gott skall uppstå till liv, och de som har gjort ont skall uppstå till dom.
Anonym
#2. Publicerat 2014-07-21 av Anonym
1 Kor 15:51-52
1Thes 4:15-18
1Kor 15:22-23
Job 14:10-12
Joh 5:28-29
Apo 2:34
Pre 9:5 & 9:10

Vill gärna ha en diskution kring dessa verser
Du har helt rätt. De döda (troende som icke troende) "sover" omedvetan i sina gravar fram till Uppståndelsen.
Anonym
#3. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Men jag vet också att många som menar motsatsen visar det genom att hänvisa till denna text

Luk 23:42

Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." 43 Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."

Men då tar man inte hänsyn till alla andra verser i bibeln som lär den sanna bilden Och man tar inte häller hänsyn till denna vers.

Joh 20:17Jesus sade till henne: "Rör inte vid mig, ty jag har ännu inte farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud."

Så här säger alltså Jesus att Han tre dagar efter sin död ännu inte hade vart i himlen.

Vad jag tror tyvärr vi Kristna ibland gör är att vi lyssnar för mycket till andra människors åsikter än vad vi ser till den bibliska sanningen. Att vi i första hand lyssnar till andra människor som säger säg veta vad bibeln säger än att slå upp bibeln själv och verklige studera bibeln själv med bön och fasta.

Och jag vill stark rekomendera ett bibel program till datorn som är jätte bra för att studera bibeln med, ett super duper bra bibel program nämligen, e-sword. Det är helt gratis!

http://www.e-sword.net/

Guds frid!

Anonym
#4. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Om det vore sant då kommer ingent ill Helvetet/avgrunden.
Fastän 4 Mosebok 16:22
Säger att de for levande ner i Sheol=Helvetet.

Se denna film så får du mer insikt i det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=RoYCUtIRP30
Anonym
#5. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Om det vore sant då kommer ingent ill Helvetet/avgrunden.
Fastän 4 Mosebok 16:22
Säger att de for levande ner i Sheol=Helvetet.

Se denna film så får du mer insikt i det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=RoYCUtIRP30
Det här var en vision, vilket visar att han inte verkligen var där själv. Det visar vidare att detta inte är tidsbestämt, vilket innebär att det tidsmässigt kan förläggas till tiden efter uppståndelsn.
Anonym
#6. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Jag tror på ett helvete men domen till ett helvete är inte något som sker innan Jesu återkomst.
Anonym
#7. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Lukas 16:1-31, Lasaros och den rike mannen i helvetet
Anonym
#8. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Om det vore sant då kommer ingent ill Helvetet/avgrunden.
Fastän 4 Mosebok 16:22
Säger att de for levande ner i Sheol=Helvetet.

Se denna film så får du mer insikt i det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=RoYCUtIRP30
Det är klart man lever innan man dör.
Anonym
#9. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Lukas 16:1-31, Lasaros och den rike mannen i helvetet
Du är medveten om att det är en liknelse, va?
Anonym
#10. Publicerat 2014-07-22 av Anonym
Det blir ju jätte konstigt om man direkt när man dör, innan domen kunde få en dom, för då blir man ju dömnd två gånger. Först innan domens dag och sedan får man komma tillbaka för att dömmas en gång till vare sig man är i himlen eller i helvetet.
TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen