Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-07-11 av Anonym.
Unitarism vs trinitarism
Med anledning av den senaste tidens debatt vill jag tipsa om en relativt lång debatt mellan företrädare för unitarism (i synnerhet judendom och nyjudaism) och trinitarism (kristendom). Det framgår med all önskvärd tydlighet att dessa båda inriktningar inte är förenliga och därför är det viktigt att förstå skillnaden. Jag tycker personligen att trinitarianerna på ett föredömligt sätt visar vilken lära som är falsk och vilken som är sann/biblisk.

Länkar:
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=Yn-grOfPDi0
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=M38rQXLq29g

När detta är sagt vill jag poängtera att jag inte har något emot judar på något sätt. Det är Guds egendomsfolk och deras ögon ska öppnas en dag.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-07-11 av Anonym
Det finns ställen i Bibeln som är intressanta när man lägger ihop dem. Ett exempel är kombinationen 2 Mos. 33:12-17 och 1 Kor. 10:1-4. Där ser man att Gud i GT är densamme som Kristus i NT.
Anonym
#2. Publicerat 2014-07-12 av Anonym
Det finns ställen i Bibeln som är intressanta när man lägger ihop dem. Ett exempel är kombinationen 2 Mos. 33:12-17 och 1 Kor. 10:1-4. Där ser man att Gud i GT är densamme som Kristus i NT.
Det Paulus vill lyfta fram är två hörnstenar i den kristna tron: dopet till Kristus i vatten (12:13) och ande och nattvarden med Kristi kropp och blod (16). Man kan alltså säga att ”dopet” i molnskyn och i havet symboliserade dopet till Mose, men eftersom Mose själv är en förebild på Kristus/Messias så är dopet i molnskyn och i havet förebilder till vårt dop i vatten och Ande till Kristus. Det står att Klippan följde dem. Grundtextens akoloutheó kan emellertid också betyda ”betjäna”, ”passa upp”. Med tanke på att det är fråga om andlig dryck, verkar ”betjäna” stämma bättre överens med sammanhanget. Eftersom det samtidigt är fråga om verklig mat, är det naturligtvis även fråga om en verklig klippa med verkligt vatten.
Anonym
#3. Publicerat 2014-07-12 av Anonym
Med anledning av den senaste tidens debatt vill jag tipsa om en relativt lång debatt mellan företrädare för unitarism (i synnerhet judendom och nyjudaism) och trinitarism (kristendom). Det framgår med all önskvärd tydlighet att dessa båda inriktningar inte är förenliga och därför är det viktigt att förstå skillnaden. Jag tycker personligen att trinitarianerna på ett föredömligt sätt visar vilken lära som är falsk och vilken som är sann/biblisk.

Länkar:
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=Yn-grOfPDi0
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=M38rQXLq29g

När detta är sagt vill jag poängtera att jag inte har något emot judar på något sätt. Det är Guds egendomsfolk och deras ögon ska öppnas en dag.
Jag tror att det blir väldigt missvisande, av följande skäl:
1. Formatet gör att samtalet begränsas. Att på så kort tid (per talare) redogöra på djupet för sin ståndpunkt är inte möjligt.
2. De två trinitariterna är mycket mer energiska, och en av unitaristerna är inte van vid den typen av debattklimat.
3. Att den ena parten framstår som skickligare säger ingenting om vem som har rätt. Jag har debatterat med många JV om Jesu gudom (innan jag blev unitarist), och vunnit de diskussionerna. Men det bevisade inte att jag hade rätt, bara att de hade behövt läsa på bättre. Därför kan jag identifiera mig med den känsla du har efter den här debatten. På samma sätt kände jag när jag hade "vunnit". Dessvärre är den typen av stolt tillfredsställelse inget annat än en illusion.
Anonym
#4. Publicerat 2014-07-12 av Anonym
Jag tycker att det framgår tydligt att de två till höger (trinitaristerna) har "läst på" sin Bibel klart bättre är de två till vänster. Och jag tycker, i motsats till dig, att den där debatten räcker gott och väl för att debattörerna ska kunna redogöra sin ståndpunkt och för att åhörarna ska kunna se den tydliga skillnaden. Jag uppskattar dock att du är tydlig med din tro, dvs unitarism.
Anonym
#5. Publicerat 2014-07-12 av Anonym
Jag tycker att det framgår tydligt att de två till höger (trinitaristerna) har "läst på" sin Bibel klart bättre är de två till vänster. Och jag tycker, i motsats till dig, att den där debatten räcker gott och väl för att debattörerna ska kunna redogöra sin ståndpunkt och för att åhörarna ska kunna se den tydliga skillnaden. Jag uppskattar dock att du är tydlig med din tro, dvs unitarism.
Debatten fungerar bra om man vill se skillnaden mellan två trosinrikningar, men den funkar inte bra om man vill veta sanningen. Det finns andra pedagogiker som i så fall är bättre.
Anonym
#6. Publicerat 2014-07-12 av Anonym
Jag förstår att du tycker det eftersom din sanning (unitarism) inte är Bibelns och debattens sanning.
Anonym
#7. Publicerat 2014-07-12 av Anonym
"Enligt mig" kan jag då tillägga.
Anonym
#8. Publicerat 2014-07-20 av Anonym
Hela den här frågan är inte så lätt som vissa tror.
Har trott på treenigheten hela den tid då jag har varit troende, men har haft många funderingar som jag inte har fått svar
på och har nu efter att jag för första gången på djupet suttit mig in i frågan fått såna tvivel att jag nu ser att treenigheten
inte kan vara sann. Vet att det är många kristna som har dessa funderingar men vågar inte tyvärr säga något.

Och detta är ju såklart en viktig fråga! Är Gud tre personer som är av samma substans? Eller är han bara en? Det är stor skillnad på dessa två olika tros sanningar.
Anonym
#9. Publicerat 2014-07-20 av Anonym
Hela den här frågan är inte så lätt som vissa tror.
Har trott på treenigheten hela den tid då jag har varit troende, men har haft många funderingar som jag inte har fått svar
på och har nu efter att jag för första gången på djupet suttit mig in i frågan fått såna tvivel att jag nu ser att treenigheten
inte kan vara sann. Vet att det är många kristna som har dessa funderingar men vågar inte tyvärr säga något.

Och detta är ju såklart en viktig fråga! Är Gud tre personer som är av samma substans? Eller är han bara en? Det är stor skillnad på dessa två olika tros sanningar.
Det är jätte svårt att greppa detta, men du behöver se till vad skriften säger om Jesus och vem Jesus själv säger att han är.
Lyssna inte på bedragare, för de är som rovlystna vargar.
Jesus är en i Gudomen, Biblen har många grunder för det.
Anonym
#10. Publicerat 2014-07-20 av Anonym
Det är jätte svårt att greppa detta, men du behöver se till vad skriften säger om Jesus och vem Jesus själv säger att han är.
Lyssna inte på bedragare, för de är som rovlystna vargar.
Jesus är en i Gudomen, Biblen har många grunder för det.
Var säger Jesus att han är Gud?
Varför skrevs evangelierna?
Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen