Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-07-05 av Anonym.
Frågor till trinitarister: 5. Vem ber du mer till, Fadern, Jesus eller Anden?
Vem ber du mer till, Fadern, Jesus eller Anden?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-07-05 av Anonym
Ursäkta men jag har en fråga som inte gäller denna tråd.
Tänkte läsa tråden om Jag ÄR.. vet inte rubriken, men du skrev om texten där Jesus säger jag är..
vet du var den ligger nu? Hittar den inte.
Anonym
#2. Publicerat 2014-07-05 av Anonym
Gud är ett/en, om du förolämpar en så förlolämpar du dem alla, om du förnekar en så förnerkar du dem alla.
Och du ärar en så ärar du dem alla.
Anonym
#3. Publicerat 2014-07-06 av Anonym
Gud är ett/en, om du förolämpar en så förlolämpar du dem alla, om du förnekar en så förnerkar du dem alla.
Och du ärar en så ärar du dem alla.
Men till vlken av prsonerna i gudomen ber du mest?
Anonym
#4. Publicerat 2014-07-06 av Anonym
Ursäkta men jag har en fråga som inte gäller denna tråd.
Tänkte läsa tråden om Jag ÄR.. vet inte rubriken, men du skrev om texten där Jesus säger jag är..
vet du var den ligger nu? Hittar den inte.
Jag skriver om det i svaren 53 och 54 i tråden "Frågor till trinitarister: 3. Gud är en!"
Anonym
#5. Publicerat 2014-07-06 av Anonym
Men till vlken av prsonerna i gudomen ber du mest?
Jag svarade precis på det.
ferguson
#6. Publicerat 2014-07-07 av ferguson
Ett ord du använder ofta är trinitarister. Vi som tror att Gud är tre fast en är trinitarister.

Vilken antitrinitarisk grupp tillhör du, Arianus? Han som under påverkan av nyplatonism hävdade att Sonen och Anden var skapade och därmed inte Gud.
Eller nån av de andra antitrinitaristiska trossystemen typ;
Moonrörelsen, Branhamismen, Jehovas vittnen, mormonerna, Swedenborgarna, Unitarer?
Eller kankse Islam, Judendon, viss Messiansk judendom, Bahai eller Soroastrism?

Redan på 100 talet fanns konflikten mellan tririntarer och antitrinitarer. Den nuvarande treenigshetslärans slogs fast vid kyrkomötet i Nicea 325.
Anonym
#7. Publicerat 2014-07-07 av Anonym
Vem ber du mer till, Fadern, Jesus eller Anden?
Den som har gemenskap med Gud kan omöjligt ställa en sådan fråga.
Varför? Jo, utan Anden når du inte Gud
Utan Jesus når du inte Gud
Utan Fadern når du inte Gud.

Bönen är direktkontakt med Gud, förlåten är brusten genom Jesu Kristi död och uppståndelse, Sonen är Faderns kärleksgåva till människan, vilken vi emottager genom Andens uppväckande av Ordet i oss.

Frågan du ställer skapar tre gudar i svaret. Och Gud är En.
Anonym
#8. Publicerat 2014-07-07 av Anonym
Jag svarade precis på det.
Du du talar om att förolämpa. Jag talar om bön. Ber du mer till Fadern, än till Jesus, eller ber du mer till Jesus än till Fadern? Hur mycket ber du till Anden förhålandevis. Vem av personerna i gudomen ber du mer till?
ferguson
#9. Publicerat 2014-07-07 av ferguson
Ragnar, glömde adressera mitt senaste inlägg till dig. Här kommer ett bibelord till som säger att Jesus är Gud det har inget med din fråga att göra men i den pågående debatten om trinitarer kan den ha betydelse. “medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet.” (Titusbrevet 2:13)

Jag nämde om den debatt som pågått och pågår om Jesu gudom sen snart 2000 år. Den är svår för många av de bibelord vi använder kan tolkas både trinitariskt och antitrinitariskt. En ändlös debatt som förhoppningsvis slutar i att Herren uppenbarar det för var och en vem Han är.
Anonym
#10. Publicerat 2014-07-07 av Anonym
Du du talar om att förolämpa. Jag talar om bön. Ber du mer till Fadern, än till Jesus, eller ber du mer till Jesus än till Fadern? Hur mycket ber du till Anden förhålandevis. Vem av personerna i gudomen ber du mer till?
Jag svarade på det i ett andligt mått.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen