Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-04-12 av Anonym.
Skapelseberättelsens saga
Enligt Första Moseboken, skapade Gud först mannen av "stoft från jorden" och sedan blåste han liv i honom (kap. 2,7) Senare, kom Han på att mannen behövde hjälp och Han skapade kvinnan (som jälpreda till mannen). Han sövde ner honom, opererade bort ett revben från honom, osv (kap. 2, 20-22). Så skapades de två, allra första människorna, Adam och Eva.

Senare, kastades de båda ut ur paradiset pga olydnad och fick på sig några förbannelser (kap. 2, 16-24). Så smånngom fick de två barn, pojkar båda två, Kain och Abel (kap 4, 1-2). Sedan mördade Kain sin bror Abel utav avund (kap. 4, 8). Kain lyckades dock förhandla med Gud och undvek det dödstraff som på den tiden antagligen var mordets oundvikliga konsekvens och istället, lämnade han sin födelseort och bosatte sig "i länder Nod, öster om Eden" (kap 4, 13-16).

Inte nog med det: "Kain låg med sin hustru" heter det, fick en pojke och "byggde en stad" som han nämnde efter sin son! (Kap. 4, 17).

Om Adam och Eva var de allra första människorna, skapta på ovanstående sätt och om de hade fått två manliga avkomma, skulle människosläktet ha dött ut redan där och då. Tyvärr, finns vi kvar långt tid därefter. Men inte nog med det: den ena brodern dödade den andra! Och i fortsättningen fick mördare en hustru på annan ort och byggde en stad! Var hittade han hustrun? Det fanns ju ingen annan kvinna på jorden än hans egen mor. Och hur kan någon "bygga en stad" utan andra människor?

De texttolkningar som jag känner till är följande:

1. Texten är en/flera allegori/er, dvs liknelser. (Bibeln är full av allegorier och Jesus själv älskade att använda sådana). Det handlar inte om hur det gick till rent konkret, utan författaren vill med hjälp av liknelser föra fram sina tankar: att relationen mellan man och kvinna är välsignad av Gud, att kvinnan måste lyda mannen och mannen bör strunta i hennes goda råd (i enlighet med den rådande samhällsordningen på den tiden och även idag, på olika håll), att mannen har det primära ansvaret för jordens förvaltning och kvinnans uppgift är underordnad - igen i enlighet med den dåvarande syn på kvinnan, osv, osv. Med andra ord, handlar texten om mänskliga relationer och hur vi bör betee oss mot varandra.

2. Det gick precis enligt texten utom att Adam och Eva fick flera barn än dem som nämns i texten. Barnen i sin tur förökade sig genom inavel. (Även i detta fall skulle människosläkten ha dött ut efter några få generationer av missbildade och handikappade barn).

3. Texten är ett hastigt axplock, ett sammelsurium av gamla skrifter riktade till urgamla samhällen, skrivna av olika författare under olika epoker, och därför hänger den inte logiskt ihop. (Alternativt, om författaren är en och samma person: han var dement och glömde vad han själv skrev från den ena sidan till den andra!)

Tolkning nummer 2 är lika absurd som själva texten. Tolkningar 1 och 3 lämnar Gud fria händer att ha skapat oss på vilket

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-04-12 av Anonym
Har du inte märkt att döttrar oftast inte omnämns i Bibeln? Självfallet fick Adam och Eva döttrar också, och eftersom på den tiden så var inte våra gener så muterade som de är nu, så de kunde gifta sig med sina systrar. Låter konstigt för oss i denna tiden (vilket det borde göra) men så var det i mänsklighetens vagga. Även så var det vanligt vid denna tiden att man fick sitt första manliga barn i cirka 100-årsåldern (läs 1 Moseboken kapitel 5 i sin helhet), vilket betyder att det förmodligen fanns en del kvinnor som Adam och Eva givit upphov till som var redo att vara fruar till sina bröder när det var dags (återigen låter konstigt för oss).

Har du läst detta t.ex.:

Detta är boken om Jesu Kristi, Davids
sons, Abrahams sons, släkttavla.
2. Abraham födde Isak, Isak födde
Jakob, Jakob födde Juda och hans
bröder.
3. Juda födde Peres och Sera med
Tamar, Peres födde Hesron, Hesron
födde Ram.
4. Ram födde Amminadab, Amminadab
födde Naheson, Naheson
födde Salmon.
5. Salmon födde Boas med Rahab,
Boas födde Obed med Rut, Obed
födde Isai.
6. Isai födde kung David, kung David
födde Salomo med henne, som var
Urias hustru.
7. Salomo födde Rehabeam, Rehabeam
födde Abia, Abia födde Asa.
8. Asa födde Josafat, Josafat födde
Joram, Joram födde Ussia.
9. Ussia födde Joatam, Joatam födde
Ahas, Ahas födde Hiskia.
10. Hiskia födde Manasse, Manasse
födde Amon, Amon födde Josia.
11. Josia födde Jekonja och hans bröder,
vid tiden för den babyloniska
fångenskapen.
12. Men efter den babyloniska fångenskapen
födde Jekonja Sealtiel,
Sealtiel födde Serubbabel.
13. Serubbabel födde Abihud, Abihud
födde Eljakim, Eljakim födde
Assur.
14. Assur födde Sadok, Sadok födde
Jakim, Jakim födde Eliud.
15. Eliud födde Eleasar, Eleasar födde
Mattan, Mattan födde Jakob.
16. Jakob födde Josef, Marias man,
och av henne föddes Jesus, som kallas
Kristus.
Matteus 1:1-16

Inte en enda dotter nämns. Betyder det att dessa individer endast fick 1 barn, och dessutom endast manliga barn? Självfallet inte, för Salomo som hade 700 fruar och 300 konkubiner fick massvis med barn. Och Jakob hade en dotter som hette Dinah (1 Mosebok 30:21).
Anonym
#2. Publicerat 2014-04-12 av Anonym
Även denna vers borde få dig att tänka till:

4 And the days of Adam after he had begotten Seth were eight hundred years: and he begat sons and daughters:
5 And all the days that Adam lived were nine hundred and thirty years: and he died.

1 Mosebok 5:4-5
Anonym
#3. Publicerat 2014-04-12 av Anonym
Gud är i sanning allsmäktig och under tidsperioden som beskrivs i texten har Gud nyss skapat både himmel och jord, alla växter och djur - samt de två första människorna. Jag betror Gud med att han nog hade klarat av att skapa en hustru också till Kain om det skulle ha behövts. VIsserligen står det att Eva är moder till alla människor, men som sagt så tror jag att det var en relativt liten grej för Gud att styra upp så att mänskligheten kunde börja föröka sig.
Anonym
#4. Publicerat 2014-04-13 av Anonym
Bibeln är fullt pålitlig.
Alla svar finna bara inte i rättuppochner läsning..
Anonym
#5. Publicerat 2014-04-13 av Anonym
Tack för era svar! Det viktigaste är att vi läser Bibeln aktivt för om vi inte gör det, gör i alla fall andra det!
(Jag känner redan till allt i era påpekanden. Det finns motargument mot allt som ni tar upp, men jag tycker att vi har alla rätt att uppfatta saker och ting var och en på sitt sätt. Jag tror inte att Gud har någonting emot det. Det enda han begär av oss är vår kärlek).
Anonym
#6. Publicerat 2014-04-13 av Anonym
Tack för era svar! Det viktigaste är att vi läser Bibeln aktivt för om vi inte gör det, gör i alla fall andra det!
(Jag känner redan till allt i era påpekanden. Det finns motargument mot allt som ni tar upp, men jag tycker att vi har alla rätt att uppfatta saker och ting var och en på sitt sätt. Jag tror inte att Gud har någonting emot det. Det enda han begär av oss är vår kärlek).
Ursäkta men detta är sekulariserat struntprat:''men jag tycker att vi har alla rätt att uppfatta saker och ting var och en på sitt sätt. Jag tror inte att Gud har någonting emot det. ''

Sanningens väg är smal, lögnens väg är bred.

Antingen så tror man på Gud eller så gör man Gud till en lögnare.
Guds ord är Guds ord, och det går ihop med sig själv, det är inte av tid att det skulle förändras, det är av den Eviga Guden att det är oföränderligt.

Den som går emot skriften fattar helt enkelt inte skriften, man måste vara född på nytt för att få evigt liv, och unkomma eldsjön, och den som är född på nytt har den Helige Anden inom sig, så den kan förstå skriften.
Alltefter som Gud uppenbarar den och man söker sannigen hos Gud.

Gud välsigne dig.
Anonym
#7. Publicerat 2014-04-13 av Anonym
Sista delen av min text har fallit bort, ser jag nu. Här kommer det: "Tolkningar nr 1 och 3 lämnar Gud fria händer att ha skapat oss på vilket sätt han ville utan att behöva i detalj redovisa hur det gick till. Och i så fall, är det minst sagd oklokt att vifta med skapelse berättelsens "sanningar" som ett alternativ till andra, icke bibliskt grundande "sanningar". Eller, vad tycker ni?".

I övrigt, är tårtkastning inget tecken på djupgående förståelse av kristendomen eller pånyttfödelse!

Frid!
Anonym
#8. Publicerat 2014-04-13 av Anonym
Sista delen av min text har fallit bort, ser jag nu. Här kommer det: "Tolkningar nr 1 och 3 lämnar Gud fria händer att ha skapat oss på vilket sätt han ville utan att behöva i detalj redovisa hur det gick till. Och i så fall, är det minst sagd oklokt att vifta med skapelse berättelsens "sanningar" som ett alternativ till andra, icke bibliskt grundande "sanningar"".

I övrigt, är tårtkastning inget tecken på djupgående förståelse av kristendomen!

Frid!
Dela gärna med dig av dina motargument till det som jag tog upp, du lade ner ganska mycket tid på din ursprungspost, och verkar enligt mig vara upprorisk mot att Gud skriver vad Han menar och menar vad Han skriver.

20. Detta skall ni först och främst
veta, att ingen profetia i Skriften kommer
av någon egen utläggning.
21. Ty ingen profetia har någonsin
kommit till av en människas vilja,
utan heliga Guds människor har talat,
drivna av den Helige Ande.
2 Peter 1:20-21

Textens författare är Gud, vilket direkt gör både punkt 1 och 3 i din originalpost ogångbara.

Du är starkt präglad av feminism märker jag. Jag tror att feminism är Guds straff för att vi män inte lyder Honom, ifall vi inte lyder Honom, så kommer Han inte göra så att kvinnor lyder och respekterar oss män. Något som Han vill att vi ska göra är att respektera kvinnan som det svagare kärlet, detta är något som vi inte heller lyder. Vi män måste först omvända oss till Gud och lyda Honom enligt Hans ord, sedan kommer Han vända kvinnorna till oss. (*inväntar rabiata feministangrepp*)

8. Jesus Kristus är densamme i går
och i dag och i evighet.
9. Låt er inte drivas omkring av
många olika och främmande läror. Ty
det är gott att hjärtat blir styrkt genom
nåd, och inte mat. Dessa har inte
gagnat dem som befattat sig därmed.
Hebreerbrevet 13:8-9
Anonym
#9. Publicerat 2014-04-13 av Anonym
Sista delen av min text har fallit bort, ser jag nu. Här kommer det: "Tolkningar nr 1 och 3 lämnar Gud fria händer att ha skapat oss på vilket sätt han ville utan att behöva i detalj redovisa hur det gick till. Och i så fall, är det minst sagd oklokt att vifta med skapelse berättelsens "sanningar" som ett alternativ till andra, icke bibliskt grundande "sanningar"".

I övrigt, är tårtkastning inget tecken på djupgående förståelse av kristendomen!

Frid!
Allt är inte nedskrivet.

vilken ''tårtkastning''?
AllanE
#10. Publicerat 2014-04-13 av AllanE
Jag antar att Myriams rubriksättning var avsedd som en provokation,
och att döma av kommentarerna har du lyckats väl.
Min gissning är att avsikten var att få en livlig debatt.

Du tog upp tre tolkningsmodeller.
Att du inte tog med fler kanske också var för att provocera fram debatt?
För det finns ju fler!

Oberoende av vilken tolkningsmodell man vill använda, finns det en sak som man måste ta ställning till,
och det är kopplingen mellan kapitel 1 och 2.
Där finns en viss motsättning mellan de två kapitlen, och den måste man förhålla sig till.

Vi skall ha klart för oss att människorna för några tusen år sedan visste mindre om naturen än vi vet.
Men de var inte dummare!
Att de har placerat två till synes motsägande berättelser direkt efter varandra måste ha varit något de var medvetna om, och gjorde avsiktligt.
Dessutom är de två sammanflätade, så att de bildar en enhet.

Eftersom den ursprungliga frågan inte handlade om den skenbara konflikten, så lämnar jag den saken.

När det gäller den aktuella texten, så anser jag den ge en tämligen korrekt beskrivning av verkliga händelser, men inte alls så som t.ex. Snappy ser på saken.

Vad beträffar Myriams uttalanden om inavel, så är de helt fel.
Till att börja med så vet man sedan några år att ALLA människor härstammar från en enda kvinna.
Man har inte kunna påvisa att samma sak gäller på manliga sidan, alltså att alla människor härstammar från en enda man.
Anledningan till att det lyckas i fallet kvinna är att en del av vår arvmassa (mitokondrie-DNA) inte förs vidare från fäder, utan bara från mödrar.
Men resultaten från mina evolutionssimuleringar gör det, enligt min mening, mycket troligt att samma sak gäller på manliga sidan.

Att människan eller någon annan art skulle dö ut av inavel är helt fel.
Det gäller bara under väldigt speciella förutsättningar.
Nämligen om man har en liten population, vars storlek hålls konstant, och dessutom individer med skadliga mutationer på konstlad väg hålls vid liv.

En vanlig tro är att de flesta mutationer är skadliga.
Gynnsamma mutationer är ungefär lika vanliga som ogynnsamma (30% resp 70%).

I en population som växer saknar de skadliga mutationerna betydelse för populationens överlevnad.
Samma sak gäller när den har nått en viss storlek.

Elia:
Det finns motsägelser i Bibeln, och det är något som faktiskt ÖKAR dess trovärdighet.
Vi har aktuella sådana kring den tiden vi är inne i nu: Påsken.
Där finns flera motsägelser, och tack vare dessa kan vi veta att det som berättas faktiskt har hänt.

Så tyvärr, Elia, enligt dina egna ord, så är du antingen inte pånyttfödd och har Anden, eller också är du det, men vill inte låta dig ledas, utan följer dina förutfattade meningar.

Hälsningar

Allan