BoazNovax säger: Via Dolorosa ”Lidandets väg” den underjordiska vägen i Jerusalem! https://youtu.be/hO3nAAq4LsE?feature=shared
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

huldah
Skapat 2014-04-09 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Guds andes frukter, en utmaning i vår värld och här på forum!
Eftersom vi alla är ofullkomliga ättlingar till Adam & Eva, är det lättare för oss att göra det som är ont. Paulus räknar upp specifika onda begär vi kan ha.

Han beskriver hur vi kan komma till rätta med dessa begär och istället uppvisa "Guds andes" frukter:

"Men när den helige Ande får behärska våra liv, skapar han ett helt annat slag av frukt i oss: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning".

Detta är viktigt att odla, eftersom det kan dra människor till Gud!

Hur gör man?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-04-09 av Anonym
Eftersom vi alla är ofullkomliga ättlingar till Adam & Eva, är det lättare för oss att göra det som är ont. Paulus räknar upp specifika onda begär vi kan ha.

Han beskriver hur vi kan komma till rätta med dessa begär och istället uppvisa "Guds andes" frukter:

"Men när den helige Ande får behärska våra liv, skapar han ett helt annat slag av frukt i oss: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning".

Detta är viktigt att odla, eftersom det kan dra människor till Gud!

Hur gör man?
Genom att bli född på nytt, och praktisera de andliga disciplinerna, så som Jesus gjorde. :)
huldah
#2. Publicerat 2014-04-09 av huldah
Genom att bli född på nytt, och praktisera de andliga disciplinerna, så som Jesus gjorde. :)
Jag håller med dig att Jesus exempel är värdefullt i sammanhanget!

Den s.k. gyllene regeln, har varit fin vägledning för mig:

"Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem."
Anonym
#3. Publicerat 2014-04-10 av Anonym
eliav
"Eftersom vi alla är ofullkomliga ättlingar till Adam & Eva, är det lättare för oss att göra det som är ont."

Jag håller inte alls med dig att det är lättare att göra onda saker. Så svårmodig skall du väl inte vara. Det är lättare att göra goda saker, ju fler desto lättare går det. Även icke kristna gör goda saker. Gör goda saker med vår Herre så blir du och din nästa glad.
Anonym
#4. Publicerat 2014-04-10 av Anonym
Genom att bli född på nytt, och praktisera de andliga disciplinerna, så som Jesus gjorde. :)
Ja Elliav när man begravt den gamla människan så vill man göra det som är gott,,
Alltså om någon är i Kristus så är han en ny skapelse.Det gamla är förgånget; se, något nytt har kommit!
2Kor 5:17

huldah
Ja tom Paulus talade om detta:att det goda som jag vill gör jag inte men det onda som finns i mig,det gör jag
Han talade om vad som finns i oss människor,mao striden i vårt kötts begärelse och lockelser,
och alla brister vi och felar i vårt sätt att både tänka och handla.
Men om man vet vad som är rätt och fel får man ju kraft och nåd att stå emot.
Gud välsigne er
huldah
#5. Publicerat 2014-04-10 av huldah
eliav
"Eftersom vi alla är ofullkomliga ättlingar till Adam & Eva, är det lättare för oss att göra det som är ont."

Jag håller inte alls med dig att det är lättare att göra onda saker. Så svårmodig skall du väl inte vara. Det är lättare att göra goda saker, ju fler desto lättare går det. Även icke kristna gör goda saker. Gör goda saker med vår Herre så blir du och din nästa glad.
Jag anser mig inte svårmodig, utan tänker på Bibelns egen beskrivning av t.ex. människor som gjort både ont och gått. Det talas om ett förrädiskt hjärta som kan få människan att rättfärdiga onda gärningar. När man fått en bra uppfostran, så kanske man förhoppningsvis lär sig "vett och etikett". Så har vi ett samvete som hjälper oss också. Den som haft barn vet att de inte per automatik blir goda samhällsmedborgare. Det sägs t.ex. att pojkar som inte haft en närvarande far, ofta får problem i livet. Vi människor behöver lära oss att göra gott, på ett eller annat sätt.

Lite hastiga reflektioner på ditt svar.
Anonym
#6. Publicerat 2014-04-10 av Anonym
Jag håller med dig att Jesus exempel är värdefullt i sammanhanget!

Den s.k. gyllene regeln, har varit fin vägledning för mig:

"Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem."
Jesus exempel är det vi skall följa.

Men för att kunna praktisera ''Andens frukter'' så måste man vara född på nytt.

Det odlas endast genom omvändelse och gror endast genom Andliga discipliner, tillsammans med fysiska.

Du är JV, så då måste du väl tro på Läran att Jesus är Ärkeängeln Mikael?
Anonym
#7. Publicerat 2014-04-10 av Anonym
eliav
"Eftersom vi alla är ofullkomliga ättlingar till Adam & Eva, är det lättare för oss att göra det som är ont."

Jag håller inte alls med dig att det är lättare att göra onda saker. Så svårmodig skall du väl inte vara. Det är lättare att göra goda saker, ju fler desto lättare går det. Även icke kristna gör goda saker. Gör goda saker med vår Herre så blir du och din nästa glad.
Eftersom ''vårt kött'' (vår natur) är korrupt av synd så den dras till och älskar synd, så d är det lättare att göra ont än gott, för det kommer naturligt..

Men den som är född på nytt i Ande och sanning får en ny natur genom Den Helige Anden, så:''Anden är villig men köttet är svagt'' Då blir Anden stark och köttet blir tyglat genom Andlig och fysik disciplin, så som Jesus lär/levde.

Gud välsigne dig!
Anonym
#8. Publicerat 2014-04-10 av Anonym
Till huldah. Det var inte dig jag menade vara svårmodig.

Vår Herre har skapat oss med en hjärna, som Han förmodligen tänkt att vi skall använda. Han har gett oss tio guds bud. Jesus har undervisat oss om vår Herrens kärlek och genom apostlarna, evangelierna. Någon stans i Bibeln lär det stå att hedningarna har fått insikt att kunna skilja på gott och ont. Sedan har vi genom arv, kultur, tradition och miljö lärt in ett samvete. Vi har fått väldigt mycket för att kunna skilja på gott och ont. Vi kan välja det goda om vi vill. Det händer dock att vi får felaktig och osann information ibland och att vi handlar ut efter det.
Emellanåt gör vi dumma saker, onda saker medvetet eller omedvetet. Då har vi alltid tillgång till vår Herre för att be om förlåtelse och han förlåter varje gång. Ibland kan han uppmana oss att gå till den vi varit dum emot för att be om förlåtelse. Både icke troende och troende gör goda och onda saker. Skillnaden är att de troende kan få förlåtelse av vår Herre, det kan de icke troende också om de vill men då är de väl troende. Mer komplicerat är det inte.
huldah
#9. Publicerat 2014-04-12 av huldah
Till huldah. Det var inte dig jag menade vara svårmodig.

Vår Herre har skapat oss med en hjärna, som Han förmodligen tänkt att vi skall använda. Han har gett oss tio guds bud. Jesus har undervisat oss om vår Herrens kärlek och genom apostlarna, evangelierna. Någon stans i Bibeln lär det stå att hedningarna har fått insikt att kunna skilja på gott och ont. Sedan har vi genom arv, kultur, tradition och miljö lärt in ett samvete. Vi har fått väldigt mycket för att kunna skilja på gott och ont. Vi kan välja det goda om vi vill. Det händer dock att vi får felaktig och osann information ibland och att vi handlar ut efter det.
Emellanåt gör vi dumma saker, onda saker medvetet eller omedvetet. Då har vi alltid tillgång till vår Herre för att be om förlåtelse och han förlåter varje gång. Ibland kan han uppmana oss att gå till den vi varit dum emot för att be om förlåtelse. Både icke troende och troende gör goda och onda saker. Skillnaden är att de troende kan få förlåtelse av vår Herre, det kan de icke troende också om de vill men då är de väl troende. Mer komplicerat är det inte.
------------
Ok. Det var skönt att höra! Fast det kan jag också vara! Allt beror på!

För oss alla tror jag det är viktigt att vi rannsakar våra hjärtan, sätet för de inre motiven. Det är lätt att lura sig själv. Man kanske vill vara populär, man kanske vill satsa på materiella värden, man kanske stänger sin ömma hjärtas dörr för de behövande!

Med Guds hjälp kan vi alla lyckas!!!
Anonym
#10. Publicerat 2014-04-12 av Anonym
Man får helt sonika be till Gud om att det egna trädet får bära god frukt. Tyvärr finns det fallfrukt och t.o.m. rutten frukt även i ett forum som det här.
BoazNovax säger: Via Dolorosa ”Lidandets väg” den underjordiska vägen i Jerusalem! https://youtu.be/hO3nAAq4LsE?feature=shared
Skriv Skriv här Skriv i megafonen