Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Loci
Skapat 2024-04-26 av Loci, man, 42 år, Skåne län.
Enarsons röda kossor
Någon som är beredd att kommentera nedan, högst besynnerliga?

https://swebbtv.se/w/qqP1R93siAe3Q3TRnAwwp6

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2024-04-27 av BoazNovax
De röda korna ingår i förberedelserna för att bygga det tredje templet.
Frågan är, behöver det stå där Klippdomen och al-Aqsamoske’n nu ligger?
Behöver dessa ”försvinna ”?

This Red Cow Might Destroy the Word.

al-Aqsamoskén ligger söder om Klippdomen


Det tredje templet
Huvudartikel: Jerusalems tredje tempel
Enligt Bibelns profetior kommer ett tredje judiskt tempel att byggas på tempelplatsen. Beskrivningen av detta tempel finns i Hesekiel kapitel 40–47. Sedan romarnas förstörelse av Serubbabels/Herodes tempel år 70 har religiösa judar bett till Gud att tillåta templet återuppbyggas på Tempelberget i Jerusalem. Denna bön har varit en formell del av judendomens tre dagliga bönestunder och man sjunger sånger om templet. Även om templet har förblivit obyggt är begreppet och drömmen om ett tredje tempel heligt inom judendomen, särskilt den ortodoxa formen. Profeterna i Tanach förutspådde att det tredje templet skulle byggas när Messias enligt judisk tro kommer. Även kristna Israelvänner kan ha en förväntan om ett tempelbygge på platsen, som uppfyllelse av Bibelns eskatologiska profetior. För närvarande är ett sådant bygge naturligtvis en politisk omöjlighet, då Israel har förbundit sig att garantera muslimernas tillgång till moskéerna. Ändå har judar som tror på denna vision samlat utrustning att installera i templet. Vissa tänker sig att Klippdomen behöver försvinna först, på något sätt. Andra att ett tempel kan placeras mellan de båda byggnaderna, och somliga menar att ursprungliga tempelplatsen var något norr om Klippdomen. Knessetledamoten Uri Ariel har publicerat en plan för en synagoga jämte moskéerna som kan bli ett tecken på fredligt samförstånd mellan religionerna.
sestir
#2. Publicerat 2024-04-27 av sestir
Har den röda kvigan något att göra med den röde hästen i Uppenbarlesebokens apokalyps?

Det avsnitt som mest handlar om röda kvigor är 4 Mosebok kap 19. Jag fastnade lite för vers 4. Eleazar ska stänka något av blodet sju gånger på "ohel-moed". Moed betyder ungefär "senat" och motsvarar grekiskans boulä. LXX har dock "skänes tou martyriou" = vittnesbördstältet. Nåja, intressant med "sju gånger". Jag spekulerar att prästerna måste utföra vissa trosgärningar med konsekvenser i den politiska världen innan de kvalificerar sig som heliga/rena för tjänst i templet, och att offrandet av kvigan är en rituell motsvarighet till dessa.

Förresten, efter att Turkiets regering gjorde om Hagia Sofia till moské kan det bli lite svårt för muslimerna att få kristnas stöd för att behålla en moské på tempelberget. Att ens fråga måste väl kännas lite väl fräckt och skämmigt?
Rosie
#3. Publicerat 2024-04-27 av Rosie
Hej! Men vad ska de med ett tempel till, när Jesus återkommit? Tempelordningen hörde till gamla förbundet, inte nya. Ska de ha röda kossors blod i nya förbundet? Vad ska Jesus säga om det? Det behövs inget mer blod än Jesus renande blod på korset! Tror de då på en annan Jesus, som inte dött på ett kors, så de måste fortsätta med blodsrening? Vad blir det då för Messias? Tror de inte på Jesaja 53? Jag tycker de judiska läror som gäller idag är helsnurriga, får inget att gå ihop alls. Kan någon insatt förklara?
Hälsn Rosie
BoazNovax
#4. Publicerat 2024-04-27 av BoazNovax
Hej! Men vad ska de med ett tempel till, när Jesus återkommit? Tempelordningen hörde till gamla förbundet, inte nya. Ska de ha röda kossors blod i nya förbundet? Vad ska Jesus säga om det? Det behövs inget mer blod än Jesus renande blod på korset! Tror de då på en annan Jesus, som inte dött på ett kors, så de måste fortsätta med blodsrening? Vad blir det då för Messias? Tror de inte på Jesaja 53? Jag tycker de judiska läror som gäller idag är helsnurriga, får inget att gå ihop alls. Kan någon insatt förklara?
Hälsn Rosie

Vill inte direkt kalla mig insatt. Men det är judar vi pratar om, för dem är inte Jesus Messias.

De väntar fortfarande på sin Messias/ Antikrist ska komma!

Påhejade av kristna ”Israel vänner”.

Rosie
#5. Publicerat 2024-04-27 av Rosie
Hej! Tack för svar! Men hurdan är deras Jesus då? Deras lära känns mycket främmande. Ska den Jesus födas som barn i Betlehem också? Dubbla Jesusbarn? Den Messias kan ju inte komma ner från himmelen som vår Jesus, eftersom bara 1 Jesus stigit upp till himmelen. Jag förstår fortfarande inte vad deras Jesus ska med ett tempel till, ska han och judarna be där och offra röda kossor tillsammans? Nej tacka vet jag den kristna läran och vår älskade frälsare som snart kommer tillbaka och ska göra allt nytt i stället!
Hälsn Rosie
Roffe
#6. Publicerat 2024-04-27 av Roffe

Judisk framtidstro är knuten till tron på Messias, som betyder "den smorde". Hoppet om en framtid utan ondska, krig och lidande har genom århundraden varit en hjälp för det judiska folket att klara förtryck och förnedring. Messias, gudakungen av Davids hus, ska vid denna tidsålders slut uppträda och förändra Israel och världen.

Det var Tanaks profeter som med kraft påminde det judiska folket om Guds speciella kallelse och som på olika sätt predikade löftet om det messianska riket. Messias är dock inte någon gudomlig varelse. Han är en människa som med Guds hjälp ska återupprätta Israel och skapa ett fridsrike med fred och harmoni på jorden.

https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/judendomen/judendomens-grunder#


Loci
#7. Publicerat 2024-04-27 av Loci
Och jag som trodde Golgata gjort all tempeltjänst obsolet... Skämt & sido: Vad Enarson och övriga "kristna" sionister pysslar med är ren judaism och vinkelpredikan.
Rosie
#8. Publicerat 2024-04-27 av Rosie
Hej igen! Tack för fler svar! Det står i texten att Messias ska UPPTRÄDA, och vara en vanlig människa. Ska han träda upp helt plötsligt i mängden bara eller tror de att han också ska födas i Betlehem enligt Skrifterna? De ska väl tro på sina egna profeter menar jag? När vår Jesus kom såg ju judarna att det var just profetiorna som gick i uppfyllelse. Sen blev de besvikna för att han inte ville vara den ledaren för landet de ville se, och de tyckte han hädade när han gjorde sig själv till Gud som Guds son. Jag förstår att de tolkar profetiorna som att Israel ska härska över alla länder på ett bokstavligt sätt och då passade inte Jesus in enligt dem. Han blev provocerande för dem helt enkelt, och i stället för att samla judarna kom han med radikala utmanande budskap som splittrade de skriftlärda och fariseerna från delar av folket. Hursomhelst, ska de ha en storhetstid med sitt nya tempel i centrum då och tillsammans med människojesus offra kossor? Men hur blir det med ett nytt förbund med Gud då? Ska det ingås med den nya Jesus, medan de fortsätter offra kossor? Hur ska Jesaja 53 kunna gå i uppfyllelse där Jesus dör för människornas synder i deras ställe om han ska härska i landet i stället?
Hälsn Rosie
Roffe
#9. Publicerat 2024-04-28 av Roffe

Vem trodde vår predikan?

För vem blev Herrens arm uppenbarad?[f]
2 Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord.
Han hade varken skönhet eller majestät när vi såg honom, inget utseende som vi drogs till.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Jesaja%2052%3A13-53%3A12&version=SFB15


Roffe
#10. Publicerat 2024-04-28 av Roffe

Patrik Sandberg || Herrens lidande tjänare – Starkt bibelstudium

https://www.youtube.com/watch?v=xFjzLAYsD5Y


Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen