smålänning i norr säger: Ords28:15Som ett rytande lejon och en rovlysten björn, är en ond härskare över ett fattigt folk.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Höstlöv
Skapat 2024-04-06 av Höstlöv, kvinna, 49 år, Skåne län.
"Next to normal"
Igår kväll fick jag äntligen se musikalen "Next to normal" på Malmö Opera som jag längtat efter.
En musikal som lyfter psykisk ohälsa och gestaltar hur det påverkar en familj på olika sätt. Ty psykisk ohälsa är mycket vanligare än vad många fortsatt tror och finns runtomkring oss (jag möter det dagligen på olika sätt & sammanhang) och psykisk ohälsa har fortsatt en tendens att vara svårare att tala om/bemöta, vilket är så välbehövligt. Här får vi chansen genom en musikal och personligen älskar jag musikaler!
En musikal som enligt mig har flera bottnar, starka scener, fantastiska texter med sång & musik som jag inte ville ska ta slut. Men slutet är vackert & triumferande, hoppfullt!
Väl värd att se igen, inte minst med någon som skulle behöva komma i kontakt med sina känslor. Det syntes att flera i publiken var berörda och tårarna rann såväl på mig som andra och flera höll om varandra. Applåderna ville aldrig ta slut! Musikalen ger igenkänning och förhoppningsvis förståelse och läkedom på ett eller annat sätt.
Ni/du skulle kanske inte uppfatta den som jag men vill ändock tillägga att den skulle även ge skratt, vilket i mitt fall var ytterst sparsmakat men jag uppfattade inte musikalen tung trots sina svåra bitar, den var kärlek!

Du som inte räds komma känslorna nära; gör dig själv och andra en tjänst, se den!

Svar på inlägg

Sommarsol
#1. Publicerat 2024-04-06 av Sommarsol
Tack Höstlöv för du delar!
Läste lite om den och den låter intressant och aktuell i dagens Sverige. Ska rekommendera den till några vänner som arbetar inom psykiatrin, om de inte redan känner till den.
Skulle faktiskt vara intressant att se den!
Höstlöv
#2. Publicerat 2024-04-06 av Höstlöv
Ja, hade mamma levt hade hon gärna delat denna upplevelse. Hon arbetade som sjuksköterska och till största delen inom psykiatrin i mängder av år tills hon lämnade detta jordeliv. En sommar för många år sedan hade jag förmånen att få jobba inom psykiatrin och med henne vissa pass, (något som mina systrar tidigare gjort). Det var en ynnest att få dela mammas arbetsmiljö och se hennes genuina medkänsla för människor, arbetsmyra ut i fingerspetsarna. Hon fanns alltid där för den som behövde henne. Att jobba natt då oron kan bli som mest påtaglig och vara den där tryggheten där och då som många kan sakna, så lärorikt.
Jag anser att alla som vill se musikalen skulle få chansen på ett eller annat sätt och hade gärna fått sändas på tv/film (vilket tyvärr ej kommer ske, då jag framförde min synpunkt till personal) med möjligt att när smärtan blir för svår ta en paus, då den absolut kan riva upp känslor.
Mycket har skett inom psykiatrins historia som inte är positivt men genom att lyfta dessa svåra smärtsamma frågor kan vi förhoppningsvis bli bättre på att möta våra medmänniskor, både i eventuell profession som privat. Så tacksam för alla som bidrar till förbättrad psykisk hälsa!
Om nì far till Malmö Opera hoppas jag att ni kommer möta ett fantastiskt solsken som det är här i Malmö just nu. Om inte glöm inte att även i det mörka lyser ljuset klart.
Höstlöv
#3. Publicerat 2024-04-27 av Höstlöv
Vill gärna fortsätta uppmuntra till att se Musikalen "Next to normal" som visas ännu ett tag på Malmö Opera.

Att ta hjälp när en själv så behöver eller att försöka hjälpa och förstå de som kanske står en närmast kan vara svårt.
Ta chansen att bearbeta din och andras sorg och kamp, ty alla påverkas vi på ett eller annat sätt.
smålänning i norr säger: Ords28:15Som ett rytande lejon och en rovlysten björn, är en ond härskare över ett fattigt folk.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen