Rosie säger: Hej! Den som börjar dagen med hjärtat inriktat på Herren får en välsignad dag genom Herrens närvaro! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Roffe
Skapat 2024-04-05 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Vad händer i Ryssland

Så farligt är Putins Ryssland

Putin startar storkrig i Europa med budskapet till ryssarna om att hotet från väst är överhängande. Två år och 28 dagar senare drabbas Moskva av ett terrordåd som islamister tar på sig.
https://sverigesradio.se/avsnitt/sa-farligt-ar-putins-ryssland

Svar på inlägg

Gideon I
#1. Publicerat 2024-04-05 av Gideon I
Sveriges Radio är ockuperat och bedriver endast lögnpropaganda mot Ryssland, samt även i övrigt desinformerar svenskarna, det vill säga de berättar inte sanningen om verkligheten. Typiskt för människor på yttersta vänsterkanten.

Kärleksmanifestation för Sverige – Rädda Sverige! Samling i Tessinparken den 13 april kl 16.00 för demonstration – Ta tillbaka SVT och Public Service - Kärleksmanifestation för Sverige (karleksmanifestation.nu)

PS Du verkar ha missat att följa de trådar om Ukraina på forumet som visar att USA startade proxykriget. Vilka intressen har USA, som finns på en annan kontinent, i Ukraina och Europa? DS
Kapten
#2. Publicerat 2024-04-05 av Kapten
Ja, meningslöst att starta nya trådar på samma ämne, finns redan flera om ukraina, nato etc, men vissa kanske inte orkar läsa en hel tråd utan vill häva ur sig något bara, utan att kanske ens veta att det redan finns trådar, lite som ring P1. När jag tidigare skrivit detta på en bubblett, eller triplett-tråd, svarade någon vem det nu var att denne hade rätt att starta hur många nya trådar på samma ämne som helst, men det handlar inte om det utan om bristen på moderator som håller ihop just detta, eftersom multipla trådar på samma ämne bara stör ut forumet.
Kapten
#3. Publicerat 2024-04-06 av Kapten

https://samnytt.se/fredsforskare-om-sveriges-stod-till-ukraina-kommer-ga-at-helvete

Denna var ju ovanligt läsvärd med en del träffande oneliners om nato, att

1. Sverige har gått in i en Titanic-organisation som är på väg ned.

2. Det vanliga ”argumentet” för nato-medlemskap om att det fungerar som en ”försäkring” är ”låg-intellektuell”.

3. Nato är snarare motsatsen till avskräckande: militäralliansens expansion är en delförklaring till kriget i Ukraina.

4. Att försöka förklara invasionen och mekanismerna bakom den är inte samma sak som att försvara den.

5. Försöken att utmåla den ryske presidenten Vladimir Putin som ensam orsak till kriget i Ukraina är en ”banal sandlådemodell”.

6. Ukraina och Nato kan inte vinna. De har redan förlorat. För varje dag som går blir det svårare att förhandla sig till fred. Freden finns aldrig på slagfältet utan i lösningen av den ursprungliga konflikten. Det klarar Nato-ledarna helt enkelt inte av intellektuellt.

7. Att inte kunna resonera om skeendet utan att bli stämplad om man inte följer narrativet är en intellektuell nedrustning.
Roffe
#4. Publicerat 2024-04-06 av Roffe
man med hjälm

Nu tar Putins nya ”supervapen” plats i kriget

Ukrainska drönare spränger allt fler militärstrategiska mål djupt inne i Ryssland. Nu pratar ryska politiker återigen öppet om att inta Kiev.

Samtidigt har Ryssland utvecklat ett nytt mycket snabbt robotsystem som använts de senaste veckorna mot bland annat Kiev.
Rosie
#5. Publicerat 2024-04-06 av Rosie
Hej! Ja det är för sorgligt allting, likadant med mellanöstern. De tar väl nu alla chanser de får att mena att de måste inta hela länderna, både Ukraina och Israel. Vill man ha stormakter så vill man, då finns inga skrupler. 120 miljarder ska gå till svensk upptrappning, och dagen de fick inträde i Nato ströp de varenda bidragskrona till Kristna fredsrörelsen. Nu finns inget stöd alls till fredsrörelsen, den går ju inte ihop med politiska krigsrörelsen. Det är kalla handen till fredsinställningen, och beredda handen till att kriga i trettiotal länder, oavsett hur korrupta länderna är ska soldater mörda och dö för länderna. Nej se på gärningarna om de följer i Jesus fotspår eller inte, ifall de är namnkristna eller frälsta på riktigt. Jesus leder ingen att massmörda sina bröder, och inte andra heller!
Mvh Rosie
Roffe
#6. Publicerat 2024-04-06 av Roffe

5 Då började Jesus tala till dem: "Se till att ingen bedrar er. 6 Många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias?

Jag är Messias Ordagrant: "Jag är" (jfr Mark 14:62 med fotnot).

, och de ska bedra många. 7 När ni får höra stridslarm och rykten om krig, bli då inte förskräckta. Sådant måste komma, men det är ännu inte slutet. 8 Folk ska resa sig mot folk och rike mot rike. Det ska bli jordbävningar på många platser, det ska bli svält. Detta är början på födslovåndorna.?

födslovåndorna Liksom värkar föregår barnets ankomst, föregås Messias återkomst av en tid av nöd.

9 Var på er vakt! De ska utlämna er åt domstolar, och ni kommer att bli misshandlade i synagogor och ställas inför ståthållare och kungar för min skull, som vittnen inför dem. 10 Men först måste evangeliet predikas för alla folk. 11 När man för bort er och utlämnar er ska ni inte bekymra er i förväg för vad ni ska säga, utan tala vad som ges er i den stunden. Det är inte ni som talar, utan den helige Ande. 12 En bror ska utlämna sin bror till att dödas och en far sitt barn, och barn ska göra uppror mot sina föräldrar och döda dem. 13 Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet ska bli frälst.


Roffe
#7. Publicerat 2024-04-06 av Roffe

Nobelpristagarens varning: Hjälp ryssarna eller få en ny Stalin

  • Ryssland kommer fortsätta vara ett hot mot Europa så länge dess politiska system inte förändras i grunden, det menar Polens första demokratiskt valda president, Lech Walesa i en exklusiv intervju med Ekot.

  • Walesa menar att europeiska ledare borde ha större fokus på att understödja folklig resning i Ryssland.

  • ”Vi måste tillbaka till hur vi i Polen åstadkom politisk förändring med Solidaritet. Vi vann vår kamp utan att avlossa ett enda skott”, sammanfattar Walesa.

Lech Walesa säger att Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina inte kom som en överraskning för honom.

– Nej, jag blev inte särskilt förvånad. För Ryssland förändrade aldrig sitt politiska system efter Sovjet. Inte ens under Gorbatjovs reformer. Jag varnade västvärlden redan då för att inte låta sig luras, påpekar Lech Walesa.

https://sverigesradio.se/artikel/expresidenten-ryssland-behover-forandras-i-grunden
Robert72
#8. Publicerat 2024-04-07 av Robert72
Vill kommentera kort Rosies och Roffes senaste inlägg;
Roffe, Nobelstiftelsen är extremt politiserat så det som deras utvalda pristagare säger har inte så mycket värde.
Rosie, av dessa 120 miljarder till upprustning hur många tror du hamnar i Wallenbergs fickor, har du koll på det?
Rosie säger: Hej! Den som börjar dagen med hjärtat inriktat på Herren får en välsignad dag genom Herrens närvaro! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen