Rosie säger: Hej! Herre, vad önskar du av mig idag, vem vill du jag ska hjälpa, be för speciellt? Herren längtar efter hängivna hjärtan! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Kaktusmedvassataggar
Skapat 2024-04-03 av Kaktusmedvassataggar, man, 28 år, Västmanlands län.
Församling som inte är woke/PK
Hej!

Jag är hyfsat ny som kristen och har alltid haft starka konservativa värderingar.
Är inte medlem i något samfund än men känner att det är dags. Jag vill döpas och bli ett med en fin gemenskap.

Efter alla fiaskon inom Svenska kyrkan så undrar jag; Vilket samfund ska jag välja som passar mina konservativa värderingar?

Jag vill alltså inte ha några pride-flaggor i församlingen och inte heller några homosexuella präster.

Tack på förhand.

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2024-04-03 av BoazNovax
Hej! Välkommen in i Guds familj.
Jag tycker du ska undersöka vad det finns för kristen gemenskap i närheten av där du bor.
Finns det flera olika, besök dem och bilda dig en uppfattning om var du bäst kan passa in.
Må Andens frid leda dig..

Rosie
#2. Publicerat 2024-04-03 av Rosie
Hej! Så underbart att du blivit frälst, det viktigaste beslutet i livet! Gud välsigne dig! Och så härligt med stundande dop! Ja välj församling med omsorg, där de älskar Jesus över allting och tror att hela Guds ord, Bibeln, är sanning, och där de tror att alla gåvor från Guds helige Ande verkar i församlingarna. Men det är inte lätt idag att hitta församlingar som är brinnande i anden för Jesus, lyssnar på Anden, lever i bön, predikar evangelium, och tror på hela Bibeln och inte låter världen jämka på nåt. Man måste vaka ständigt. Många församlingar har slagits ihop idag, då får de likt Sverige i EU problem med den egna församlingens beslut och måste i stället följa allmänna regler i hopslagningen, annars hade vissa saker skilt dem åt. Vill tex equmenia jobba för hbtq så måste alla inom det följa beslutet osv. Ja många kyrkor gick från att på 60-talet släppa in kvinnliga präster genom politiskt påtryck, sen blev det hbtqpräster. Och sen går det inte att backa för världens tryck. Men dopet är viktigt, det kan du göra varsomhelst där man tror på omvändelsedopet av vuxna. Du måste inte bli medlem där du döper dig. Förresten är du ALLTID medlem i Guds stora härliga församling genom Kristus Jesus när du är frälst! Medborgarskapet i himlen har du redan fått, i Kristi kropp på jorden.
Mvh Rosie
HesaFredrik
#3. Publicerat 2024-04-04 av HesaFredrik
Testa Islam. Där slipper du både pride och HBTQ. De har förvisso sina egna vansinniga villfarelser men det finns ju inom kristendomen också. Same, same but different. Den dårskapen bygger också på GT och har även den sitt ursprung i den Abrahamitiska religionen.

Eller så kan du undersöka var alla dessa tre religioner har sitt egentliga ursprung och ställa dig själv frågan om detta är något som överhuvud taget ska tillbedjas.

Du kan ju börja här:

Who is Yahweh - How a Warrior-Storm God became the God of the Israelites and World Monotheism

Rosie
#4. Publicerat 2024-04-04 av Rosie
Hej igen! Den siste som skrivit till dig är inte frälst, utan vill dra frälsta bort från vår Gud och få oss att tvivla på att Bibeln är sanningen. Det är såna villfarelsen vi ska akta oss för, de som sår in tvivel, falska andar eller religioner och säger att frälsningen inte finns hos vår Kristus Jesus. Det smyger sig in både här och där, vi måste alltid vara vakna och vaka i Anden. Var rädd om ditt hjärta och din tro! Och läs Guds ord varje dag så du blir trygg i Guds vilja och löften för dig, då kan du urskilja villfarelser lättare. Och var trygg i att Bibeln är sanningen: det levande Ordet som sätter människan fri!
Mvh Rosie
HesaFredrik
#5. Publicerat 2024-04-04 av HesaFredrik
Hej igen! Den siste som skrivit till dig är inte frälst, utan vill dra frälsta bort från vår Gud och få oss att tvivla på att Bibeln är sanningen. Det är såna villfarelsen vi ska akta oss för, de som sår in tvivel, falska andar eller religioner och säger att frälsningen inte finns hos vår Kristus Jesus. Det smyger sig in både här och där, vi måste alltid vara vakna och vaka i Anden. Var rädd om ditt hjärta och din tro! Och läs Guds ord varje dag så du blir trygg i Guds vilja och löften för dig, då kan du urskilja villfarelser lättare. Och var trygg i att Bibeln är sanningen: det levande Ordet som sätter människan fri!
Mvh Rosie
Det är inte du heller. ENDA anledningen till att du/ni är kristna är för att ni är födda i ett geografiskt område som styrs utav Kristendomen. Hade ni varit födda i ex.vis Afghanistan så hade ni varit precis lika fanatiska Muslimer och brännt människor levande för att de inte tror precis som du. Så du/ni är inte speciella på något vis eller utvalda utav någon gud. Ni är bara födda i en viss geografisk region. Svårare än så är det inte. Men det i sig är omöjligt för en fanatiker som du att någonsin ta till sig. För det innebär logiskt tänkande och logik och religion är som olja och vatten. Men det är alltid lika upplysande att läsa dina inlägg. För det ger en otäck inblick i en fanatikers verklighetsfrånvända resonemang och totala ovilja, eller oförmåga, att ens tänka tanken att se på ett ämne från någon annan vinkel än det strikt religiöst fanatiska.
Höstlöv
#6. Publicerat 2024-04-04 av Höstlöv
Jag kan inte föreställa mig att jag skulle bränna andras kroppar, no way! Men jag förstår tanken om en fötts i ett annat geografiskt område, vilken religion hade jag haft då, den är fullt rimlig. Den har jag klurat på många gånger. Men...
Här är en man som söker efter en kristen församling, en gemenskap och då kommer en inte dragandes med annat som drar en bort från detta. Likaså anser jag att vi i oss själva i viss mån förmår känna vad som känns rätt & äkta för vår egen del oavsett var vi bor. Inte tar jag efter någon annan bara för att göra som alla andra.

Du har gjort din resa HesaFredrik och det är ditt val men låt oss andra få göra vårt.
Rosie vill väl (även om jag inte heller alltid delar hennes ställningstagande, vilket hon är medveten om).
Det är iaf. oerhört sorgligt att se dessa kommentarer gentemot henne/andra kristna men kom ihåg att "Herren skall strida för er". Den andliga kampen finns runtomkring oss överallt och ja, det gäller att vara vaksam.
Min favoritvers funkar i alla lägen "Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig". Psalm 119:105

Fortsätt uppmuntra till glädje och kärlek i Jesus Rosie, att lyssna till Bibelns ord, du är inte ensam och du är värdefull och till Kaktusmedvassataggar hoppas du finner den gemenskap och församling du behöver och att din kristna vandring berikar ditt liv på ett sätt som du kanske aldrig kunnat drömma om.
Jag är uppvuxen i en kristen familj där jag haft friheten att utforma min tro & kristna liv så som jag velat och denna kristna tro har jag burit på så länge jag kan minnas och har aldrig ångrat mig. Men jag vet hur illa bemött en kan bli pga. att en står upp för sin kristna tro eller för den delen sina åsikter, även inom församlingar etc. Alla tycker inte likadant och konstigt vore väl annars. Mina åsikter/värderingar har i viss mån förändrats med tidens gång och jag ser att våra går lite isär men min kristna tro är en stadig klippa även när det stormar runtomkring.

I kärlek till er alla ty livet tar sig olika vägar.

F.ö. missionärer finns...
Rosie
#7. Publicerat 2024-04-04 av Rosie
Hej Fredrik! Jag önskar det bästa från Gud i ditt liv, och är glad att du läser och följer sånt jag och andra skriver, för Guds ord återvänder inte fåfängt utan att ha verkat dit det sänts. Tack älskade Gud för det! Gud hör alltid vår bön, men svarar i den tid som är bäst, på det sätt Gud själv vet är bäst, både profetiskt och för oss och hans planer. Jag ber för dig, för ditt hjärta och helbrägdagörelse från bitterhet mm, att du ska få lära känna Kristus Jesus på riktigt. Ja när någon älskar Jesus över allting tes det otäckt fanatiskt för den som icke begriper och icke ser vem Jesus är. När vi tror att Bibeln är Guds sanna ord blir det med otäckt inskränkt för den ogudaktige, fullt förståeligt eftersom denne inte ser och förstår det andliga utan är världslig. Men vi vet att Guds ord är levande och verksamt och åtskiljer själ från ande och märg från ben, och Gud ser även dina djup och din andes behov av pånyttfödelse och gemenskap med Jesus. Fortsätt läs här, vi är inte rädda för dig och din förföljelse, den är profetisk från Jesus. Han älskar dig ändå, precis lika mycket som Paulus som också förföljde honom först. Men du behöver omvända dig och få bli fri från din ogudaktighet. Vi ber för dig!
I kärlek: Rosie
Kaktusmedvassataggar
#8. Publicerat 2024-04-04 av Kaktusmedvassataggar
Hej! Så underbart att du blivit frälst, det viktigaste beslutet i livet! Gud välsigne dig! Och så härligt med stundande dop! Ja välj församling med omsorg, där de älskar Jesus över allting och tror att hela Guds ord, Bibeln, är sanning, och där de tror att alla gåvor från Guds helige Ande verkar i församlingarna. Men det är inte lätt idag att hitta församlingar som är brinnande i anden för Jesus, lyssnar på Anden, lever i bön, predikar evangelium, och tror på hela Bibeln och inte låter världen jämka på nåt. Man måste vaka ständigt. Många församlingar har slagits ihop idag, då får de likt Sverige i EU problem med den egna församlingens beslut och måste i stället följa allmänna regler i hopslagningen, annars hade vissa saker skilt dem åt. Vill tex equmenia jobba för hbtq så måste alla inom det följa beslutet osv. Ja många kyrkor gick från att på 60-talet släppa in kvinnliga präster genom politiskt påtryck, sen blev det hbtqpräster. Och sen går det inte att backa för världens tryck. Men dopet är viktigt, det kan du göra varsomhelst där man tror på omvändelsedopet av vuxna. Du måste inte bli medlem där du döper dig. Förresten är du ALLTID medlem i Guds stora härliga församling genom Kristus Jesus när du är frälst! Medborgarskapet i himlen har du redan fått, i Kristi kropp på jorden.
Mvh Rosie
Tack för ett mycket givande svar. :)
Gud välsigne dig med. :)
Kaktusmedvassataggar
#9. Publicerat 2024-04-04 av Kaktusmedvassataggar
Testa Islam. Där slipper du både pride och HBTQ. De har förvisso sina egna vansinniga villfarelser men det finns ju inom kristendomen också. Same, same but different. Den dårskapen bygger också på GT och har även den sitt ursprung i den Abrahamitiska religionen.

Eller så kan du undersöka var alla dessa tre religioner har sitt egentliga ursprung och ställa dig själv frågan om detta är något som överhuvud taget ska tillbedjas.

Du kan ju börja här:

Who is Yahweh - How a Warrior-Storm God became the God of the Israelites and World Monotheism

Tack för din åsikt men varken Islam eller judendomen intresserar mig.

Jag anser att kristendomen är något sunt och något som många människor behöver. Jag har själv varit anti-religion i nästan hela mitt liv men på senare år så har insett att ateism inte är rätt väg för mig.

Jag ska ändå titta på videon du har länkat. :)
SweKiwi
#10. Publicerat 2024-04-05 av SweKiwi
Jag anser att kristendomen är något sunt och något som många människor behöver. Jag har själv varit anti-religion i nästan hela mitt liv men på senare år så har insett att ateism inte är rätt väg för mig.
Hej! Förlåt att jag avviker från trådens syfte, men jag blev nyfiken på vad du skrev här ovan. Jag är själv inte troende utan hänger här mest för diskussionerna. När du skriver »ateism inte är rätt väg för mig«, skulle du vilja utveckla det lite? Helt frivilligt förstås.

/ Kiwi
Rosie säger: Hej! Herre, vad önskar du av mig idag, vem vill du jag ska hjälpa, be för speciellt? Herren längtar efter hängivna hjärtan! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen