Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Gideon I
Skapat 2024-03-22 av Gideon I, man, 67 år, Örebro län.
"Kan du inte finna något negativt att säga om Putin?"
Amerikansk-judiske professorn Jeffrey Sachs säger som det är: USA är skyldiga till det helt onödiga och mycket riskabla kriget mot Ryssland i Ukraina.

Vad innebär det för Sveriges del som inkuppade utan folklig förankring i krigsorganisationen NATO?


Piers Morgan vs Jeffrey Sachs: "Can You Not Find Anything Negative To Say About Putin?" (youtube.com)


Svar på inlägg

Glorfy
#1. Publicerat 2024-03-22 av Glorfy
1. Sverige är inte inkuppade utan folklig förankring. Detta påstående grundar jag på:
* I valet 2022 hade S, M, L, C, KD & SD visat stöd för ett svenskt NATo-medlemskap. De fick i valet tillsammans 88,63 % av rösterna. (källa: https://nyheter24.se/nyheter/1005546-valet-2022-partierna-som-vill-och-inte-vill-ga-med-i-nato)
* I februari 2024 stödde 66% av Sveriges befolkning ett NATO-medlemskap. (https://www.tv4.se/artikel/3qW6eGlmFAFp0fyn3ErCpk/rekordstort-stoed-foer-nato-medlemskap)

2. Vad det innebär för Sverige? På samma sätt som en hemförsäkring eller ett villalarm skyddar om det blir inbrott så skyddar ett NATO-medlemskap om Ryssland skulle anfalla.
SweKiwi
#2. Publicerat 2024-03-22 av SweKiwi
Glorfy, det kommer inte att fungera. Gideon är på Rysslands sida i kriget mot Ukraina. Det enda han gör är att hitta »förklaringar« till varför det inte var Ryssland som började, och hitta »oberoende experter« som egentligen också står på Rysslands sida.

/ Kiwi
Robert72
#3. Publicerat 2024-03-24 av Robert72
Nato är officiellt en försvars allians men som i själva verket tjänar USAs imperialistiska intressen.
Denna arroganta attityd kommer världspolisen inte kunna upprätthålla eftersom vi går till en multipolär värld där BRICS länder skapar sig mer ekono.iskt och militär inflytande.
Jänkarna och deras närbesläktade britter har plundrat halva världen och har historiskt sett tagit kontroll över natur resurser.
Irak, Syrien, Lybien,Latinamerika har fått betala och den amerikanska och brittiska vapenindustri klarar sig inte utan krig och konflikter.
Så, vad gnäller ni att Putin är boven i det hela?
Han är nationalist och främjar Rysslands intressen inte som nästan hela Europas regeringar som svansar för USA och hoppar lika högt som de blir tillsagt....
Ni borde ta en funderare som står och pekar med hela armen på diktaturer och totalitära stater medans här hemma inte får säga det ni tycker och tänker för då blir ni cancelerade.
Demokrati är när folket har inflytande men här i Sverige har man inte ens frågad befolkningen och bypassad den så viktiga Nato frågan med att inte hålla en folkomröstning. Det är en kupp, och detta hade aldrig gått i länder som tex Schweiz.
Tillståndet vi lever i är DEMOKRATUR.
Robert72
#4. Publicerat 2024-03-24 av Robert72
Demokratur är ett begrepp skapat av den franske sociologen Gerard Mermet, och betecknar ett samhälle som till ytan är, det vill säga nominellt, en demokrati, fast som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissident / dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).

Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoritet en av människorna i detta samhällstillstånd, själva inte uppfattar att de lever i en demokratur, utan den statligt (eller lobby) understödda propagandan genom etablerad media (dvs. massmedia) skildrar på så sätt en annan bild av verkligheten (av till exempel invandringen, integration, ekonomin, mångkultur eller samhällsutveckling). Media har därför en avsevärd roll i sammanhanget, eftersom media kan forma en befolkning till majoritet i politiska frågor och därför förändra utgångspunkten i de allmänna valen.

Länder som exempelvis kan klassas som demokraturer är bland andra flera västerländska demokratier, till exempel Sverige, Tyskland och Ryssland.

Anledningen till varför man kan klassa Sverige som en demokratur har sin grund i Ipred-lagen, FRA-lagen, Hets mot folkgrupp, etablissemangets politiska korrekthet och även utvecklingen rent generellt inom Europeiska unionen, som i praktiken fungerar som en överstatlig myndighet. Nordstreams sträckning, där en gasledning forslar fossila bränslen från Ryssland via den svensk gränsen ner till Tyskland, är ett exempel där demokratin inskränks efter stark lobbyism, och medverkar till klassificeringen demokratur eftersom korrupta före detta politiker spridit information till ryska politiker om arbetsprocessen efter att ha lämnat sitt politiska ämbete i Sverige.

Ryssland kan klassas som en demokratur eftersom landets presidentur förlängts, flertalet partier består rent praktiskt av stödpartier till ett moderparti, det vill säga Putins parti Enade Ryssland. Landet har även kritiserats av västerländska demokrater, eftersom flera valfusk ansågs pågå under det senaste allmänna valet. Enligt flera medier anser man även att före detta premiärminister Dimitrij Medvedev marionettstyrdes av landets president Vladimir Putin.
Höstlöv
#5. Publicerat 2024-03-24 av Höstlöv
Några kommentarer på ovanstående inlägg från Robert72?... Ja många, men till vilken nytta?! Så klassa inte Sverige som Ryssland får räcka.
Kapten
#6. Publicerat 2024-03-24 av Kapten
Ni borde ta en funderare som står och pekar med hela armen på diktaturer och totalitära stater medans här hemma inte får säga det ni tycker och tänker för då blir ni cancelerade.
DEMOKRATUR.

Inga frågor här, urbra skrivet Robban, men det går ändå inte fram hos de av regimen hypnotiserade frukterna ovan.

Så Sverige är inte som Ryssland? Beror på, skillnaden är inte så stor. I USA är en femtedel av ungdomarna inte säkra på sitt kön, och samma mentala virus rusar i Sverige, men Ryssland har inte det problemet, så där finns en skillnad, Ryssland försvarar sina värden och det är i grunden det som USA vill rasera, och som de i 08 också vill. Ryssland har förresten aldrig invaderat väst, men väst har invaderat Ryssland flera gånger sedan Napoleon och situationen i ukraina är ett invasionsförsök till, som slutar i katastrof.

Att Sverige är en demokratur är en objektiv sanning. I en demokratur råder allmänna och fria val (men alla bedriver samma politik så vem du än röstar på så får du samma skit), åsiktsfrihet råder formellt (men försök ifrågasätta homofilin i samhället och se vad som händer (gör en Åke Green)) men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna (som vissa även på KD) lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd (som vissa på KD oxo) själva faktiskt inte uppfattar att de lever i en demokratur. Man korvar ner ett regisserat narrativ i halsen på folk som många sväljer, men Bibelns profetior måste uppfyllas.

Och en latent tyranni vilar ofrånkomligen i en centraliserad stats byråkratiska uppbyggnad. EU-statens tyranni är ett exempel, som EU-domstolen uttalat i bl.a. fallet Costa vs Enel: Den överföring som staterna företagit från sin nationella rättsordning till förmån för gemenskapsrättsordningen av rättigheter och skyldigheter i överensstämmelse med fördragets bestämmelser, medför således en definitiv inskränkning av staternas suveräna rättigheter. En senare ensidig rättsakt som är oförenlig med gemenskapsbegreppet kan inte gälla framför denna inskränkning. = De i 08 avhänder sig sin och vår frihet hela tiden en kokande grodsoppa, och oavsett hur mycket du sprattlar så blir du en kokt groda, eller korv eller kiwi.


Höstlöv
#7. Publicerat 2024-03-24 av Höstlöv
Ni får tycka och tänka som ni vill och älta samma gamla skåpmat om ni har behov men tro inte att allt ni kläcker ur er går helt obemärkt förbi.... om en orkar bry sig.
Jag kan tänka själv, hypnostiserad är jag knappast, så himla drygt Kapten att fortsatt se dina direkta enskilda påhopp på än den ena än den andra. Att du inte tröttnar på ditt eget beteende.
Ovidkommande, men ändå, ni tycks ju tro att få andra kan tänka själva och bilda sig en egen uppfattning; Jag röstade nej till EU, skrev ett arbete om EG som det då hette när jag gick i 8-an och visste redan då mitt ställningstagande.
Hade vi fått rösta om Nato lär jag ha sagt nej liksom jag tidigare känt rätt att vi stått utanför men världsläget förändras och jag anser att de vi valt att styra landet har mandat att göra så utifrån det de anser bäst.
För övrigt skulle jag vilja be dig Kapten lägga ner 08-negoattityden. Klart tröttsamt men du kan gärna vara en stolt skåning om det är vad du vill förmedla. Förslagsvis skriv regering/riksdag som representerar olika delar av landet när det är de du syftar på. Att nedvärdera vårt eget lands styre får inte mig att applådera iaf. Sedan anser jag också att det finns mycket som kan bli bättre, så tycker nog de flesta. Ingen blir någonsin nöjd.

Andens frukter... kanske borde fokuseras på istället.
SweKiwi
#8. Publicerat 2024-03-24 av SweKiwi
Det går absolut att ha åsikter som strider mot majoritetens. Sedan finns det alltid en gräns för yttrandefriheten – och var den ligger och varför kan diskuteras. (Än så länge är det väl bara Danmark som haft total yttrandefrihet, på 1770-talet, men det gick inte så bra.)

Åke Green blev åtalad och dömd för sina uttalanden av homosexuella, men blev friad i högsta instans.

Och när partier som går tvärsemot regeringen håller demonstration eller manifestationen, ser ordningsmakten till att dessa går att genomföra. Jag skulle vilja se detta hända i Ryssland...

/ Kiwi
Kapten
#9. Publicerat 2024-03-24 av Kapten
Ni får tycka och tänka som ni vill och älta samma gamla skåpmat om ni har behov men tro inte att allt ni kläcker ur er går helt obemärkt förbi.... om en orkar bry sig.
Jag kan tänka själv, hypnostiserad är jag knappast, så himla drygt Kapten att fortsatt se dina direkta enskilda påhopp på än den ena än den andra. Att du inte tröttnar på ditt eget beteende.
För övrigt skulle jag vilja be dig Kapten lägga ner 08-negoattityden. Klart tröttsamt men du kan gärna vara en stolt skåning om det är vad du vill förmedla. Förslagsvis skriv regering/riksdag som representerar olika delar av landet när det är de du syftar på. Att nedvärdera vårt eget lands styre får inte mig att applådera iaf. Sedan anser jag också att det finns mycket som kan bli bättre

Fasligt vad du tar åt dig lövet, heh, men va bra att det som skrivs här inte går obemärkt förbi de fem som brukar älta samma sak om och om igen, i alla trådar, och som stockholmare och riksskåning har jag faktiskt en viss insikt och rätt att känga åt 08, som faktiskt är en vedetagen förkortning för "stan". Så 08 e ett namn, neutralt, sen lägger du i det just det du vill, som tydligen är rätt negativt dårå, vilket många instämmer i, för det som sker där är skändligt.

Sedan vore det bra om du kunde vara sakligare och mer stringent i ditt inlägg och fokusera på fakta i tråden, har du ens sett Morgans intervju med "saxen", knappast eller hur. Morgan har en sund inställning i sina program om hbtqpqlmrosv-frågan men i denna intervju är han en av de hypnotiserade som bara vill höra något negativt om putin, men saxen besvarar frågorna på ett rätt elegant sätt. Och du bemöter inga fakta i tidigare inlägg utan koncentrerar dig på oväsentligheter.


Kapten
#10. Publicerat 2024-03-24 av Kapten
Forts...
På frågan om vad det innebär för Sveriges del som inkuppade utan folklig förankring i krigshetsarorganisationen nato kan man bara konstatera att det handlar om just en kupp, av folk som bedyrat motsatsen, men sedan kuppat in oss i skiten, där befolkningen sedan två år mals ner i en helt abnorm propagandastorm som vi hittills inte sett i historien, och den ger ju effekt, eftersom det finns folk som efter all tvångskorvstoppning tror att de helt själva kommit på den ljusa tanken att det skulle vara en fördel att gå med i den krigsorganisation som underblåser och upprätthåller ett blodigt krig i ukraina (utan nato skulle det bli fred på nolltid) och att nato skulle vara nån slags hemförsäkring, något som bara den utan minsta kunskap om nato eller analysförmåga kan säga, eller den hypnotiserade. Många är det som fallit offer för hypnosen, ofta de som tar avstånd från sanningen, ty ”Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar”. ”Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten”.


Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen