Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Höstlöv
Skapat 2024-02-29 av Höstlöv, kvinna, 49 år, Skåne län.
Låt oss lyfta Höga Visan, vi vill väl se den blomstra?!
I Megafonen i härligt morgonljus lade jag nyss denna uppmaning och skrev första verserna ur Höga Visan.
"Kyssar må han ge mig, kyssar från sin mun! Ty dina kyssar är mer ljuv än vin". Höga V. 1:1-2
Vi tillsammans behöver lyfta Bibelns ord och stärka varandra i hopp och tro inte minst kring kärleken, det är ju därför många är här på Kristen Date.
Jag har funnit kärleken här på KD, (en del kanske tröttnar på att höra det men jag vill inge hopp). Vi fick kontakt sommaren 2021, och hans kyssar är mer ljuva än vin (alkohol är f.ö. mig föga intressant) och hans hand i min är bland det finaste jag vet. (Jag träffade f.ö. även min fina f.d. man på Sjunde Himlen så jag vet att kärlek finns.)
Men jag vill se fler, många fler som liksom vi, jublar inför Herren och andra över att vi funnit kärleken!
Låt oss ge varandra det hopp som ej skall slockna! Kanske hittar ni varandra just genom era tankar i denna tråd. Spontan som jag är slog denna tanken mig just i detta skrivande NU. Allt är möjligt. Gå i tro! Vad finns att förlora? En ensamhet som blir till tvåsamhet?!!!!

Vad sägs om att kanske köra Höga Visan Maraton eftersom jag skrev första verserna (sportfantast som jag är) och så fyller vi på med vers efter vers eller så tar en sina klassiska favoritverser, finns ett antal, ellerhur?!

Tro Hopp Kärlek

Låt inte avståndet begränsa din längtan efter kärlek, det är ju bara några fingertryck bort såhär via Internet...
Men skippa att ödsla tid på falska profiler, foton & sliskiga rötägg, de ser en ju relativt lätt med ett vaksamt öga/sinne! Allt är inte guld som glimmar och det kryllar av den sorten tyvärr & jag känner till flera som farit illa då falskhetens fräckhet inte känner några gränser. Var rädda om er och varandra.
Satsa på gobitarna som en tror kan vara livet ut! (Det är iaf. mitt hjärtas längtan).
Låt något få chans att gro,
tids nog får en se var ni kan bo.
(Mitt lilla rim passar även in på oss som letar efter ett gemensamt hem).

I all kärlek!
/Höstlöv

"Ge inte upp din frimodighet, den skall rikligen belönas".

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2024-02-29 av BoazNovax
Andra översättningar är lite mer ”vågade” som
Svenska kärnbibeln:

”Se, du är så ljuvlig min älskade (raring), ja, välbehaglig, också vår dagbädd är lövrik.”

Höstlöv
#2. Publicerat 2024-02-29 av Höstlöv
Vad kul att du nappade BoazNovax, jag vart så nyfiken på vem som vart först ut! & så härligt att du lägger in text med bild, fint!
Extra skoj oxå att du tar in flera översättningar... Jag har studerat Höga Visan lite mer ingående för mängder av år sedan så jag känner i viss mån till vilken skatt den är trots sina få sidor. Det här lär bli uppskattat & trevligt!
.. spännande att se vad som sker härnäst...
Låt kreativiteten & kärleken flöda

Ps... Idag är det ju Skottdagen och kvinnor sägs få fria om en nu går i dessa tankar, eller dessa nu väcks.
Själv vet jag att min blivande man vill enligt gammal tradition fria till mig, så intet är som väntans tider...
Personligen anser jag att vem som kan fria oavsett när, men visst tycker jag det känns gott i hjärtat att min blivande går och klurar lite lurigt på när han ska fria till mig.
Huldah
#3. Publicerat 2024-03-01 av Huldah
I Megafonen i härligt morgonljus lade jag nyss denna uppmaning och skrev första verserna ur Höga Visan.
"Kyssar må han ge mig, kyssar från sin mun! Ty dina kyssar är mer ljuv än vin". Höga V. 1:1-2
Vi tillsammans behöver lyfta Bibelns ord och stärka varandra i hopp och tro inte minst kring kärleken, det är ju därför många är här på Kristen Date.
Jag har funnit kärleken här på KD, (en del kanske tröttnar på att höra det men jag vill inge hopp). Vi fick kontakt sommaren 2021, och hans kyssar är mer ljuva än vin (alkohol är f.ö. mig föga intressant) och hans hand i min är bland det finaste jag vet. (Jag träffade f.ö. även min fina f.d. man på Sjunde Himlen så jag vet att kärlek finns.)
Men jag vill se fler, många fler som liksom vi, jublar inför Herren och andra över att vi funnit kärleken!
Låt oss ge varandra det hopp som ej skall slockna! Kanske hittar ni varandra just genom era tankar i denna tråd. Spontan som jag är slog denna tanken mig just i detta skrivande NU. Allt är möjligt. Gå i tro! Vad finns att förlora? En ensamhet som blir till tvåsamhet?!!!!

Vad sägs om att kanske köra Höga Visan Maraton eftersom jag skrev första verserna (sportfantast som jag är) och så fyller vi på med vers efter vers eller så tar en sina klassiska favoritverser, finns ett antal, ellerhur?!

Tro Hopp Kärlek

Låt inte avståndet begränsa din längtan efter kärlek, det är ju bara några fingertryck bort såhär via Internet...
Men skippa att ödsla tid på falska profiler, foton & sliskiga rötägg, de ser en ju relativt lätt med ett vaksamt öga/sinne! Allt är inte guld som glimmar och det kryllar av den sorten tyvärr & jag känner till flera som farit illa då falskhetens fräckhet inte känner några gränser. Var rädda om er och varandra.
Satsa på gobitarna som en tror kan vara livet ut! (Det är iaf. mitt hjärtas längtan).
Låt något få chans att gro,
tids nog får en se var ni kan bo.
(Mitt lilla rim passar även in på oss som letar efter ett gemensamt hem).

I all kärlek!
/Höstlöv

"Ge inte upp din frimodighet, den skall rikligen belönas".
Så vackert! Helt underbart! Så var det tänkt! Varför blir det så ofta fel?
Höstlöv
#4. Publicerat 2024-03-01 av Höstlöv
Tack Huldah!
Dina ord förgyllde min kväll och den uppmuntran var så välkommen och välbehövd.

Huldah
#5. Publicerat 2024-03-01 av Huldah
Tack Huldah!
Dina ord förgyllde min kväll och den uppmuntran var så välkommen och välbehövd.

Vad glad jag blev! Det finns så mycket att glädja sig åt, men inte så självklart att se.
Själva livet är ett mirakel som vi så lätt tar för givet!
"Höga visan" har alltid varit mig kär. Flickans rena kärlek till sin man! Den var inte förhandlingsbar. Hon stod emot kung Salomo,. Hennes kärlek kunde inte köpas för pengar!
Jag skulle vilja skriva en bok om dom som upplevt äkta kärlek! Hur gör man?
Finns det något finare?
Höstlöv
#6. Publicerat 2024-03-02 av Höstlöv
Gott Huldah!

Väldans vad sega folk är... trodde de flesta söker kärlek och här samlas vi kring Höga Visan... Har folk så lite åsikter och så lite de vill säga/dela med sig av?!
Jag slutar aldrig förundras men blir ändå förvånad och hoppas verkligen inte att gemene man räds att ta plats. Forum och Megafon är tänkt för alla (även om jag vet att en inte alltid känner sig välkommen, mig inkluderat) och jag hoppas att fler vill dela gemenskapen och känna sig välkomna att göra det på eller annat sätt... Även om de flesta tycks göra det genom att bara läsa vad andra författar.
Själv har jag svårt att hålla tyst om det är något som berör mig. Men nu till anledningen att jag började detta inlägg, jag lägger ut några verser till.
Mer kärlek åt alla!

"Min vän är strålande vit och röd, härlig framför tio tusen. Hans huvud är finaste guld, hans lockar palmträdsvippor, och svarta som korpen. Hans ögon liknar duvor invid vattenbäckar, duvor som badar sig i mjölk och sitter invid bräddfull rand. Hans kinder liknar välluktrika blomsterängar, skrin med doftande kryddor. Hans läppar är röda liljor, de dryper av flytande myrra. Hans händer är stavar av guld, besatta med krysoliter. Hans midja är formad av elfenben, övertäckt med safirer. Hans ben är pelare av vitaste marmor, som vilar på fotstycken av finaste guld. Att se honom är som att se Libanon, ståtlig är han som en ceder. Hans mun är idel sötma, hela hans väsande är ljuvlighet. Sådan är min vän, ja sådan är min älskade, ni Jerusalems döttrar."

Höga V. 5:10-16

(Jag gillar sång/poesi men personligen är jag inte svag för guld och annat som glimmar, det faller inte jag för, men en man med ett gott hjärta det har jag funnit och det är värt så mycket mer. Men det finns så mycket av glädje och uppmuntran i dessa texter som jag uppskattat sedan jag var ett litet barn).

F.ö tycker jag det finns så många fina ord som Mannen säger till Kvinnan men det överlåter jag än så länge till någon annan att kanske delge.
... BoazNovax har ju visat vägen...
Roffe
#7. Publicerat 2024-03-02 av Roffe
Höga Visan eller Sångernas Sång (1:1) skildrar i lyrisk form kärleken mellan brudgum och brud, en bild av kärleken mellan Herren och hans folk (jfr Hos 2:14f, Matt 9:15, Joh 3:29, Ef 5:22f, Upp 19:7f). Så har Höga Visan lästs i såväl judisk som kristen tradition, vilka båda anger kung Salomo (1:1) som författaren, troligen i hans ungdom (1 Kung 1-3) under första halvan av 900-talet f Kr. Vissa utläggare ser en progression från uppvaktning (1-3) till bröllop (3-4), genom utmaningar (5) till fördjupning (6-8), men skildringen är målande och mångbottnad och öppen för flera förståelser.
Höstlöv
#8. Publicerat 2024-03-02 av Höstlöv
Så välkommet Roffe, Tack!
Huldah
#9. Publicerat 2024-03-02 av Huldah
Gott Huldah!

Väldans vad sega folk är... trodde de flesta söker kärlek och här samlas vi kring Höga Visan... Har folk så lite åsikter och så lite de vill säga/dela med sig av?!
Jag slutar aldrig förundras men blir ändå förvånad och hoppas verkligen inte att gemene man räds att ta plats. Forum och Megafon är tänkt för alla (även om jag vet att en inte alltid känner sig välkommen, mig inkluderat) och jag hoppas att fler vill dela gemenskapen och känna sig välkomna att göra det på eller annat sätt... Även om de flesta tycks göra det genom att bara läsa vad andra författar.
Själv har jag svårt att hålla tyst om det är något som berör mig. Men nu till anledningen att jag började detta inlägg, jag lägger ut några verser till.
Mer kärlek åt alla!

"Min vän är strålande vit och röd, härlig framför tio tusen. Hans huvud är finaste guld, hans lockar palmträdsvippor, och svarta som korpen. Hans ögon liknar duvor invid vattenbäckar, duvor som badar sig i mjölk och sitter invid bräddfull rand. Hans kinder liknar välluktrika blomsterängar, skrin med doftande kryddor. Hans läppar är röda liljor, de dryper av flytande myrra. Hans händer är stavar av guld, besatta med krysoliter. Hans midja är formad av elfenben, övertäckt med safirer. Hans ben är pelare av vitaste marmor, som vilar på fotstycken av finaste guld. Att se honom är som att se Libanon, ståtlig är han som en ceder. Hans mun är idel sötma, hela hans väsande är ljuvlighet. Sådan är min vän, ja sådan är min älskade, ni Jerusalems döttrar."

Höga V. 5:10-16

(Jag gillar sång/poesi men personligen är jag inte svag för guld och annat som glimmar, det faller inte jag för, men en man med ett gott hjärta det har jag funnit och det är värt så mycket mer. Men det finns så mycket av glädje och uppmuntran i dessa texter som jag uppskattat sedan jag var ett litet barn).

F.ö tycker jag det finns så många fina ord som Mannen säger till Kvinnan men det överlåter jag än så länge till någon annan att kanske delge.
... BoazNovax har ju visat vägen...
Sååå fint! Tänk om mannen visste hur fint hans fina ord skulle landa i kvinnans hjärta? Och hur hennes gensvar skulle falla tillbaka? Kvinnan var Guds gåva till mannen! Hur många har fattar det?
Huldah
#10. Publicerat 2024-03-02 av Huldah
Andra översättningar är lite mer ”vågade” som
Svenska kärnbibeln:

”Se, du är så ljuvlig min älskade (raring), ja, välbehaglig, också vår dagbädd är lövrik.”

1917 är ocså fin tycker jag! Hur känner du själv?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen