Kapten säger: Tydligen lätt få tjejer hos polisen, nån polistjej här? Jag e visserligen inte yrkeskriminell men har gått mot röd gubbe för tre år sen. Respekt. ;-D
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2024-02-16 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Semestertips!?
Snart sommar och semester för många. (Ganska snart ;)
Tänkte vi kan dela med oss av trevliga resemål/vackra platser till varandra?
Så vi kan börja längta efter sommaren...;)
Skriv gärna om du har något mysigt tips!
Allt är välkommet, både smått som stort, när och fjärran.
Dagsturer eller längre turer.

Svar på inlägg

Sommarsol
#1. Publicerat 2024-02-16 av Sommarsol
Blev visst en jättestor bild...nån som vet hur man kan redigera?
Höstlöv
#2. Publicerat 2024-02-16 av Höstlöv
Sommaren 2018 vandrade jag Vasaloppsleden (9 mil för den som inte vet) med min äldsta dotter då 8 år gammal. Det var mycket packning, varm sommar men oerhört roligt och spännande! En övernattning i stugorna kostade då bara 50:-/bädd (i mån av plats). Jag hade med enkel presenning ifall vi skulle behöva sova ute men användes aldrig.

Jämtlandstriangeln Storulvån-Sylarna-Blåhammaren är fantastiskt. (Har jobbat vid Storulvån, se annan tråd). Passa på att gå denna fina vandringsled innan fjällstationerna och mindre stugor förändras än mer.

obs, detta är alltså två olika tips på två underbara vandringsdestinationer.
Sommarsol
#3. Publicerat 2024-02-16 av Sommarsol
Åh vad mysigt Höstlöv!
Hur lång tid tog det? Vilken duktig dotter du har som orkade vandra så långt.
Kan tänka mig att det var spännande på många sätt.
Tack för tipset, läste ditt inlägg om det i en annan tråd.
Ska fundera på saken, skulle vara roligt någon gång att få besöka platserna och njuta av den vackra naturen.
Ser så vackert ut!
Är inte så bevandrad i Norrlandsskogarna ;)
Anonym
#4. Publicerat 2024-02-16 av Anonym
Båtluffa i Grekland... gjorde det år 2000 om jag minns rätt i 2 veckor. Beställde bara flygbiljetter, tog första båt till en ö. Hyrde vespa och åkte omkring, tog dagarna som de kom och planerade inget, blev ca 4 öar och avslutade med någon natt i Aten. Åkte i augusti månad så det var lagomt varmt och skönt:)
Sommarsol
#5. Publicerat 2024-02-16 av Sommarsol
Men åh Grekland, vad härligt!
Det låter som det var riktigt skönt, att bara ta dagen som den kommer. Men då behöver man vara väldigt flexibel.
Då hade ni inte så mycket packning med er?
Jag skulle nog kunna tänka mig något sånt, men inte i 2 veckor. Men kanske några dagar. Det skulle säkert vara väääldigt mysigt, men packningen skulle vara krångligt att bära med sig :) För det kanske blir mer än en väska :))

Vilka öar besökte ni?
Kapten
#6. Publicerat 2024-02-16 av Kapten
Nu är ni himskt pretentiösa. Man ska ju tänka på miljön. Hemester är bäst. Somliga måste lägga ut en massa miljoner o utsläpp för en tura ut i rymden, men vad slår Skanue. Här finns allt.
Höstlöv
#7. Publicerat 2024-02-16 av Höstlöv
Åh vad mysigt Höstlöv!
Hur lång tid tog det? Vilken duktig dotter du har som orkade vandra så långt.
Kan tänka mig att det var spännande på många sätt.
Tack för tipset, läste ditt inlägg om det i en annan tråd.
Ska fundera på saken, skulle vara roligt någon gång att få besöka platserna och njuta av den vackra naturen.
Ser så vackert ut!
Är inte så bevandrad i Norrlandsskogarna ;)
Om du syftar på Vasaloppsleden så tog vi det lugnt, att stressa fram och inte kunna njuta är inte min melodi och hade fyra övernattningar. Slutdestinationen är ju Mora och där bodde svärföräldrarna. Första övernattningen blev i Smågan efter en dryg mils vandring. Jag minns att vi kom dit vid 16 och min flicka blev så glad över att leka vid bäcken. Bara starten vid Berga By (Sälen) som i Vasaloppet är ju klättring uppåt som heter duga och med en 8-åring som sällskap så bär en ju typ allt själv. Jag såg inte riktigt klok ut men så har jag ju mina starka lår och mitt pannben. En rejäl ryggsäck på ryggen, en framtill på magen, en kasse över varje axel och så grejor i händerna. Jisses så många kg! Fick ju bära all mat då en inte kan handla längs vägen och jag ville ha en massa gott inte.minst för min dotters skull. Önskar att jag vägt allt. Räddningen i vår vandring blev att vi höll samma takt. Hennes små steg och mina tunga steg men glada skratt! Mikropasuser och långa pauser. Superbra teamwork och fantastiskt kul men också irriterande jobbigt. "Det här gör vi aldrig igen" samtidigt som vi visste att det vill vi nog eg. Spännande historia och sägner längs vägen och när det någon gång blev osäkert vart vi skulle gå sprang dottern en bit i förväg och kollade var Gustav Vasas ansikte skyltade så slapp jag ta mödosamma extrasteg. Det var ju den ändlöst varma sommaren då det några veckor senare brann där i skogarna och jag minns att jag vid ett tillfälle gick i bh då vi ändå knappt mötte en kotte längs vårt äventyr.
Underbar badsjö bakom en stuga etc. En dag gick lillasyster med oss som då var 5 år, (likaså några kusiner), hon pinnade på i 1,3 mil efter lite pep då vi stannade för övernattning.
När hon började i förskoleklass blev lärarna i chock. Ingen var så uthållig som hon när de skulle gå på utflykt. Alla andra klagade men mina barn är vana vid att ta sig fram till fots då jag gärna rör på mig och utan bil och körkort är detta en bra lösning på många sätt.

Jag har länge velat åka Vasaloppet fast jag inte kan åka skidor och tröttnade på att jag aldrig försökte och tänkte att det vore ju coolt och smart att först ha gått leden, skidspåret går ofta i samma och något år därefter anmälde jag mig till en Svensk tjejklassiker vilket jag också kan rekommendera. Jag hade velat stå på Vasaloppets startfålla men sämst som en är och får stå bak i ledet tar det nog en timma innan en kommer fram och kan kämpa sig uppför backen och sedan har en eld i baken innan första repet dras så nja...

En svensk tjejklassiker fick det alltså bli vilket jag varmt kan rekommendera! Men det är ju inte semester på det sättet.Fyra olika lopp i olika grenar under ett års tid, men så mycket folkfest!

Jämtlandstriangeln är fantastisk, men att bo på Fjällstationerna är dyrt. Perfekt att säsongsjobba och bo där i personalbostad. Så fantastiskt kul, glömmer det aldrig! Love it, alla borde ta chansen! Vandra på lite kalfjäll (skida på vintern) men ändå tryggheten till Fjällstationer, perfekt för familjer anser jag. Måste rappa på dit så mina döttrar ser detta härliga och tillsammans med bonussyskonen och min blivande make som fyller 50 på söndag... undrar när han ämnar fria. Hehe.
Förvånad över att inte en kotte kommenterat min tråd men kul är, att nu vet jag iaf. att du läst och blivit nyfiken. Men tråden handlar om Stf:s Jämtlandstriangeln...

Uppe i Lappland gillar jag t.ex. Abisko och längtar upp på Kebnekaise och ut i Sarek.
Lightman
#8. Publicerat 2024-02-17 av Lightman
Öland är alltid en hit! Solsäkert, fantastiska stränder och landskap, och dessutom en kristen närvaro där det finns möjlighet att gå på möten och bli välsignad 😇 😊
Höstlöv
#9. Publicerat 2024-02-17 av Höstlöv
Hade den fruktansvärda explosionen vid Lisebergs vattenlandssatsning inte ägt rum hade jag tipsat om den. Vi älskar att bada/simma!
Vi passerade Oceania gåendes för bara ett par veckor sedan då vi var i Göteborg för en härlig weekend. Vattenlandet såg klart spännande ut och vi fotograferade oss själva framför vattenrutschbanorna klart sugna på att fara dit efter öppnandet.

Det är med stor sorg det nu bekräftats att byggledaren dog.
Oceania får mig nu att tänka på krig då det efter explosionen ser ut som ett grått skelett.
Mina tankar går till alla drabbade på ett eller annat sätt. Liksom hela Göteborg med omnejd där många säkert längtat sååååå efter denna vattenvärld.

Ett litet enklare men roligt semestertips är iaf. att besöka olika badhus, det gillar vi när chansen ges.
Men var rädd om er, i vatten kan även den bästa simmaren behöva hjälp.
Roffe
#10. Publicerat 2024-02-17 av Roffe
Kristens resa. Återberättad på vår tids språk av Jean Watson. - John Bunyan

A man named Pilgrim discovers a book, and the more he reads it, the more he is convicted of sin and judgment and a burden begins to develop on his back. Obsessed with discovering the truth and escapingInge vanden Eijnde his town, the City of Destruction, Pilgrim ventures outside the forbidden borders and begins his journey to find a Celestial City ruled by a good and noble King, meeting friends and foes along the way.

https://www.youtube.com/watch?v=ksu-zTG9HHg
Kapten säger: Tydligen lätt få tjejer hos polisen, nån polistjej här? Jag e visserligen inte yrkeskriminell men har gått mot röd gubbe för tre år sen. Respekt. ;-D
Skriv Skriv här Skriv i megafonen