Rosie säger: Hej! I livets alla skeenden, även i lidandet, tacka Herren för frälsningen, nåden, eviga livet, friden i själen och kärleken i hjärtat! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2024-02-13 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Kärlekens eld
Vill vi finna en kärleksrelation som består till döden skiljer oss åt?

Även om vi kan vara flera som inte lyckats så bra tidigare ( all heder till dem som har det) så kan vi med hjälp av Guds nåd få skapa en ny sådan relation.
Vi kan lära oss av tidigare erfarenheter och bestämma oss för att det aldrig mer ska brista så länge det kommer an på oss själva.
En relation är inte bara guld och gröna skogar. Det kommer komma mörka moln på himlen som skymmer solen och vi kommer att göra fel.

Men om man ödmjukar sig när man syndat och låter Guds ord rannsaka det egna hjärtat så man ångrar sig och omvänder sig bort från synden, ber om förlåtelse ur djupet av sitt hjärta, och även förlåter varandra, så vet vi att en kärleksrelation kan tända till igen.
Kärlekens eld kan börja brinna igen - och brinna livet ut.
Det vore väl underbart?

Läs och begrunda;

"Ty kärleken är stark som döden, dess svartsjuka obetvinglig som dödsriket.
Dess eld är som eldsglöd, en Herrens låga"
/ Höga visan 8:6 SFB98

"Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta,
som ett sigill vid din arm.
Stark som döden är kärleken,
lidelsen obeveklig som graven.
Dess pilar är flammande eld,
en ljungande låga.
Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
floder kan inte svepa bort den.
Om en man gav bort allt han ägde för kärleken,
vem skulle ringakta honom?"
/ Höga visan 8:6-7 B2000

Vad är vi beredda att göra för att skapa en hållbar kärleksrelation?
Hur mycket är vi redo att ge/ge upp av oss själva för kärleken? Det som blir över eller hela mitt liv?
Vad innebär beslut och ett löfte?
Nattliga tankar innan läggdags;)

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2024-02-13 av BoazNovax
Vill vi finna en kärleksrelation som består till döden skiljer oss åt?

Även om vi kan vara flera som inte lyckats så bra tidigare ( all heder till dem som har det) så kan vi med hjälp av Guds nåd få skapa en ny sådan relation.
Vi kan lära oss av tidigare erfarenheter och bestämma oss för att det aldrig mer ska brista så länge det kommer an på oss själva.
En relation är inte bara guld och gröna skogar. Det kommer komma mörka moln på himlen som skymmer solen och vi kommer att göra fel.

Men om man ödmjukar sig när man syndat och låter Guds ord rannsaka det egna hjärtat så man ångrar sig och omvänder sig bort från synden, ber om förlåtelse ur djupet av sitt hjärta, och även förlåter varandra, så vet vi att kärleksrelationen kan tända till igen.
Kärlekens eld kan börja brinna igen - och brinna livet ut.
Det vore väl underbart?)
Jag säger ja och Amen till det!
Rosie
#2. Publicerat 2024-02-13 av Rosie
Hej! Jag skriver det här för att jag bryr mig om er, och mest av allt bryr jag mig om Guds ord, som är sanningen: Var i Bibeln står det att vi får gifta om oss för att vi inte lyckats så bra med tidigare äktenskap? Får vi prova om och om igen, tills vi lyckas, lyckas med vad? Jesus säger såhär i stället: Den som skiljer sig från sin hustru och gifter om sig med en annan begår äktenskapsbrott, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott. Luk 16. Gäller Jesus ord för oss i alla tider, eller är det nytt som gäller i modernt samhälle?
Mvh Rosie
BoazNovax
#3. Publicerat 2024-02-13 av BoazNovax
Hej! Jag skriver det här för att jag bryr mig om er, och mest av allt bryr jag mig om Guds ord, som är sanningen: Var i Bibeln står det att vi får gifta om oss för att vi inte lyckats så bra med tidigare äktenskap? Får vi prova om och om igen, tills vi lyckas, lyckas med vad? Jesus säger såhär i stället: Den som skiljer sig från sin hustru och gifter om sig med en annan begår äktenskapsbrott, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott. Luk 16. Gäller Jesus ord för oss i alla tider, eller är det nytt som gäller i modernt samhälle?
Mvh Rosie
Jag antar att du Rosie vill ha dödsstraff för äktenskapsbrott. Så vi i allt följer lagen.

Tredje Moseboken 20:10
[Man + annan mans kvinna, se 3 Mos 18:20]
Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru,
ska den som begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru straffas med döden,
både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan.


Sommarsol
#4. Publicerat 2024-02-13 av Sommarsol
Hej! Jag skriver det här för att jag bryr mig om er, och mest av allt bryr jag mig om Guds ord, som är sanningen: Var i Bibeln står det att vi får gifta om oss för att vi inte lyckats så bra med tidigare äktenskap? Får vi prova om och om igen, tills vi lyckas, lyckas med vad? Jesus säger såhär i stället: Den som skiljer sig från sin hustru och gifter om sig med en annan begår äktenskapsbrott, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott. Luk 16. Gäller Jesus ord för oss i alla tider, eller är det nytt som gäller i modernt samhälle?
Mvh Rosie
Hej Rosie!
Så står det i bibeln och allt Guds ord är sant.
Men det kan finnas många orsaker till en skilsmässa. Vi vet inte så mycket om varandra och varför saker skett.
Man kan ha blivit lämnad på grund av sin tro exempelvis. Kanske ens partner lämnade både Gud och äktenskapet.
Hur ser bibeln på det tex?
Rosie
#5. Publicerat 2024-02-13 av Rosie
Hej! Mannen som inte tror har helgats genom sin hustru, och hustrun som inte tror har helgats genom sin troende man. 1 Kor 7. Det är ett äktenskap som är heligt som alla andra heliga äktenskap. Jesus säger att det bara finns ETT skäl att skilja sig: OTUKT, sexuell otukt. Tänker ni att ni läser in annat än det Jesus säger, för att han inte ens har behövt räkna upp alla andra skälen eftersom de ändå inte är tillåtna?
Mvh Rosie
Rosie
#6. Publicerat 2024-02-13 av Rosie
Hej! Vi blir inte frälsta av lagen men vi håller alla buden genom kärleken till Jesus. Älskar vi Jesus eller oss själva högst? Följer vi Jesus eller vår egen väg? Jesus tog dödsstraffet på sig. Var det för att vi skulle kunna fortsätta synda mot Guds bud och planerat kunna synda på nåden? Vad sa Jesus till synderskan? Gå, och synda INTE MER. Skilsmässa utan lov och skäl är en synd i sig, gå då och synda inte likadant igen. Den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott. Varför skulle Jesus räkna upp Guds bud och t.o.m göra dem ännu strängare om de inte gällde för Gud och oss längre? En man får inte ens se på en kvinna med sexuellt begär, då begår han äktenskapsbrott i hjärtat. Vi ska leva i Kristus och vara HELIGA, leva i Anden INTE i köttet.
Mvh Rosie
Rosie
#7. Publicerat 2024-02-13 av Rosie
Hej igen! Jag vill fråga dig direkt, du man som skrev så fint i megafonen: Är omvändelse från synd en Guds kraft till frälsning, för var och en som tror? Eller inte? Omvändelse är inte att omvända från synd en enda gång och sen täcker nåden all planerad synd du gör resten av livet. Vi kan synda för vi brister i vår ofullkomlighet, men i Anden omvänder vi oss och tar vårt kors varje dag och gör ALLT för att leva heligt och rent i Kristus Jesus.
Mvh Rosie
BoazNovax
#8. Publicerat 2024-02-13 av BoazNovax
Hej! Mannen som inte tror har helgats genom sin hustru, och hustrun som inte tror har helgats genom sin troende man. 1 Kor 7. Det är ett äktenskap som är heligt som alla andra heliga äktenskap. Jesus säger att det bara finns ETT skäl att skilja sig: OTUKT, sexuell otukt. Tänker ni att ni läser in annat än det Jesus säger, för att han inte ens har behövt räkna upp alla andra skälen eftersom de ändå inte är tillåtna?
Mvh Rosie
Så om då ena eller båda parter vill skilja sig, så måste någon av dem först begå otukt för att skilsmässan ska bli ”giltig”.
Så att de senare kan få gifta om sig.
Är det så skriften ska tolkas?
Något att tänka på isåfall för alla som ligger i skilsmässa.

Det skulle isåfall kunna tolkas att skriften uppmuntrar till otukt, annars får ni inte gifta om er.
Rosie
#9. Publicerat 2024-02-13 av Rosie
Hej igen! Är det där resonemanget från Jesus, att med hjälp av synd kunna få en annan synd man vill ha? Jag hoppas det var ett skämt, ett dåligt sådant. Den som av hårt hjärta skilt sig, som när Mose ändå tillät det, ska förbli ogift enligt Jesus och Paulus. För en människa är bunden i det heliga förbundet tills den andre dör. Det är hemskt nog att man lämnar den andre man lovat älska. Åter igen: Gå, och synda INTE mer! Är det heligt eller inte heligt, ett förbund med GUD?
Mvh Rosie
BoazNovax
#10. Publicerat 2024-02-13 av BoazNovax
Hej igen! Är det där resonemanget från Jesus, att med hjälp av synd kunna få en annan synd man vill ha? Jag hoppas det var ett skämt, ett dåligt sådant. Den som av hårt hjärta skilt sig, som när Mose ändå tillät det, ska förbli ogift enligt Jesus och Paulus. För en människa är bunden i det heliga förbundet tills den andre dör. Det är hemskt nog att man lämnar den andre man lovat älska. Åter igen: Gå, och synda INTE mer! Är det heligt eller inte heligt, ett förbund med GUD?
Mvh Rosie

Säg då att det är den andre partnern som lämnar dig, och det finns inget du kan göra åt det.
Ska du då bli dubbelt straffad genom att inte få gifta om dig, för det var inte pga otukt som den andra partnern lämnade dig?

Rosie säger: Hej! I livets alla skeenden, även i lidandet, tacka Herren för frälsningen, nåden, eviga livet, friden i själen och kärleken i hjärtat! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen